Fairtrade Belgium over Mars – #pleisterhandel

pleister

Raf Van den Bruel, verantwoordelijke Supply Chain Relations bij Fairtrade Belgium, mailde me i.v.m. wat ik beschreef onder de noemer Mars Havelaar: Mars-repen bestaan voor 65% uit oneerlijke suiker, maar voor de cacao krijgt het een FT-medaille opgespeld.

Ik ken Raf – door zijn tijd bij Oxfam Fair Trade – als een ernstig man. Wat hij mailde:

-Het engagement dat Mars kiest voor FT cacao en voor de structurele versterking van West-Afrikaanse cacaoboeren is reëel. Het gaat overigens over meer dan een premie van 200 USD/ton cacaobonen. (komt ongeveer overeen met 10.000 ton cacaobonen die volgens de fairtrade standaarden zullen gesourced worden). De Fairtrade trade standards zorgen voor een sterkere positie van de vele kleine gemarginaliseerde cacaoproducenten op lange termijn. En dit in een complexe cacaoketen waar de positie van hen echt wel het probleem is, is wel een behoorlijke stap.

-Europese regelgeving ten nadeel van suikerrietproducenten: hier zijn wij tevens niet blij mee en baart ons zorgen. Dat kan je erop nalezen bv. http://www.fairtrade.org.uk/en/media-centre/news/october-2014/sugar-price-crash-could-push-200k-people-into-poverty

Heel concreet ondersteunt Fairtrade Int. en wijzelf FTAO, die in de Europese beslissingsmacht op dit gebied mee speelt. FTAO http://www.fairtrade-advocacy.org/.

Een wat te haastig geformuleerd antwoord, naar mijn goesting, maar goed, we zijn niet De Standaard of De Knack.

kritiekloze marketing

Iedere stap vooruit is een goede. Ik vind het echter zorgwekkend dat een bedrijf (Mars), dat actief aanstuurt op het doen in elkaar storten van de suikerprijs, zonder duiding hieromtrent, zoveel kritiekloze en zelfs positieve pers krijgt omwille van die FT-move.

Dat ligt niet aan Fairtrade UK (of Fairtrade Belgium) – dat is een marketingbureau en moet doen waarvoor het betaald wordt – maar aan een belabberde pers, ik weet het.

verwarrend

Voor wanneer zouden we dergelijke stapjes ook mogen verwachten van Mars en Nestlé, bij ons in de Lage Landen? Op een nieuwe Engelstalige fairtadeblog schrijft de auteur (anoniem, hij/zij is momenteel werkzaam in de harde financiële sector) :
Spot the difference: Nestle’s confusing cocoa plan“.

On a recent trip to Germany, I was surprised to notice that the Fairtrade mark was missing from a Kit Kat chocolate bar I saw in the supermarket. So I picked up the bar to take a closer look and realised that I unfortunately, I wasn’t mistaken – Kit Kat is not Fairtrade certified in Germany in contrast to the variety sold in the UK. It seems that not all Kit Kats are created equal.

band-aid trade

Edward Carr (verbonden a.d. University of South Carolina) blogt zonder mondmasker. Ookal beleefden we een fairtradestorm die wél veel zand deed opwaaien, toen hij vorig jaar schreef in “Fairtrade never worked. Why is everyone so excited now?“:

[…] this whole discussion completely misses the point. Fairtrade doesn’t work as a development tool because, in the end, Fairtrade does absolutely nothing to address the structural inequalities faced by those in the primary sector of the global economy relative to basically everyone else.

[…] it brutally rips the Fairtrade band-aid off the global economy, and strips away any feeling of “doing our part” from those who purchase Fairtrade products.

wie bij de hond slaapt…

Na jaren van dubbele groeicijfers is de verkoop van fairtradeproducten voor het eerst in jaren met meer dan 4% gekrompen in het Verenigd Koninkrijk (de grootste markt voor fairtradeproducten in Europa). Fairtrade UK wijt dat aan Aldi en Lidl. Nochtans verkopen die harde jongens toch ook fairtradeproducten.

KLIK VOOR HET BOEK

KLIK VOOR INFO OVER DIT BOEK

En het was toch ook m.n. Fairtrade International Germany dat Lidl aanspoorde haar fairtradekoffie aan hogere prijzen dan nodig was te verkopen. Om een aantoonbaar (prijs)verschil te kunnen bewijzen, tussen reguliere en zogenaamd eerlijke koffie. Zo staat het althans te lezen in de studie “Who Really Benefits from Fairtrade? An Analysis of Value Distribution in Fairtrade Coffee” van Silje Johannessen & Harold Wilhite, op het serieuse tandfonline.com.

Handel is geen goedkoop vlooiencircus. Handel Is Oorlog.

En Fairtrade International schiet zich daarbij al te vaak in eigen voet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s