wie verdient aan goede-doelen-koffie in supers?

John Sylvan, de uitvinder van de Amerikaanse versie van de koffiecapsule, vreest voor wat zijn uitvinding met het klimaat doet. Dat schreef De Morgen gisteren.

Afval produceren terwille van het goede doel. In die idee lijkt Fairtrade Belgium zich toch te kunnen vinden. Delhaize verzamelde op haar website tips, om de Fairtrade koffiecapsules te recuperen door er cadeautjes van te maken. En FT Belgium zette het op ‘r Facebook. Zoals het een marketingbureau inderdaad betaamt te doen.

KLIK OM HET FACEBOOKBERICHT TE BEKIJKEN

KLIK OM HET FACEBOOKBERICHT TE BEKIJKEN


Maar wie verdient – naast het keurmerk en Delhaize – aan deze goede-doelen-koffie?

centen versus procenten

Nespressokoffie kost omgerekend zo’n € 70 per kilo (incl. kosten verpakking). De kiloprijs bij Delhaize is 53,65 €/kg. Duur, dus daar mag wat tegenover staan.
(vgl: de Bio Gold van Oxfam Fair Trade komt op 17,4 €/kg. Deze yirgacheffe geldt als één van de beste koffiesoorten.)

brief Douwe Egberts

Wat de koffieboer er aan verdient? Op haar Facebook antwoordt FT Belgium:

Er is een flinke markttrend richting capsules. Dus ondertussen wordt een belangrijk volume van groene koffie verwerkt in capsules. En is het uiteraard belangrijk dat ook FT boeren hieraan kunnen leveren. Een andere element is dat de FT capsules op de markt gebruik maken van koffie van een zeer hoge kwaliteit, wat een meerwaarde in centen per kg groene koffie betekent voor de producent. Daartegenover staat inderdaad dat de waarde van de grondstof in de waarde van het eindproduct lager is dan bij ‘traditionele’ gemalen of bonenkoffies. […]

Centen zijn inderdaad belangrijker dan procenten. Al blijft het rekenwerk van Stefan Durwael in de historische email hierboven, óók vandaag relevant.

En de bedenking blijft: waarom schept Fairtrade NL ondertussen sfeer met tweets als

Cacaoboeren ontvangen 3,5 tot 6% van de waarde van een chocoladereep. In de jaren 80 was dat 18%.

kartelafspraken tussen Fairtrade Duitsland en Lidl?

Over hoe de prijs van fairtradekoffie tot stand komt.

Gisteren vertelde ik hoe Fairtrade Duitsland in 2006 discounter Lidl aanspoorde om haar fairtradekoffie duurder te verkopen dan nodig was. Om een aantoonbaar (prijs)verschil te kunnen bewijzen, tussen reguliere en zogenaamd eerlijke koffie.

Aangezien de studie, waarin ik het las, blijkbaar achter een betaalmuur zit, citeer ik uit “Who Really Benefits from Fairtrade? An Analysis of Value Distribution in Fairtrade Coffee” van Silje Johannessen & Harold Wilhite, op het serieuse tandfonline.com.

The specialists in the coffee market are powerful and receive the major share of the income, both in the conventional market as well as in the Fairtrade market. The gaming of the Fairtrade price became evident when the large transnational discount store Lidl (the Schwarz Group) started selling Fairtrade products in 2006. […] However, since Lidl is a transnational company with a large demand for its products, the price differential for the consumers between Fairtrade and conventional coffee was negligible. Consequently, Fairtrade in Germany had to negotiate a price differential between Fairtrade and conventional products in order to justify fair trade for the consumer.

elastieken prijs

Ik dacht terug aan deze studie, toen ik berekende dat Mars voor de fairtradecacao in haar Britse repen vanaf september 0,002 dollarcent extra betaalt aan fairtradepremies.

Johannessen en Wilhite berekenden toen (studie online gezet op 07 jan 2011) voor fairtradekoffie in Noorwegen, het volgende:

During the period of this study, the increased value to producer cooperatives from the Fairtrade certification was 0.01% of the total retail price per package (250g) of Fairtrade coffee.

Oxfam Fair Trade komt (online gezet op 17 juni 2013) voor haar Bio Gold koffie tot andere cijfers:

Per pakje van 250 g is de kost van de groene koffie (300 g) 1.51 EUR.
Daarnaast betalen wij 0.1 EUR FT premie per pakje groene koffie.

De consumentenprijs stond toen op 3.65 EUR.

Wat er ook van die cijfers allemaal aan is of niet, het begrip “eerlijke prijs” blijkt een kwasi oneindig rekbaar begrip.

Advertenties

3 gedachtes over “wie verdient aan goede-doelen-koffie in supers?

  1. Ik heb nog veel prenten van prijsopbouw-vergelijkingen in mijn doos. Deze – wat recentere (2009-2010) – heb ik online gezet

    meer uitleg: https://fairtradekookboek.wordpress.com/2010/06/17/prijsvergelijking-max-havelaar-koffie-en-gewone-koffie/

    Meer transparantie is aan de orde. Alleen geven groten als LIDL hun prijsopbouw en dus wat ze verdienen op individuele producten niet vrij. De auteurs hebben het ook maar ‘van horen zeggen’, al lijken die bronnen mij wel betrouwbaar.

  2. Pingback: producten Oxfam Wereldwinkels weldra terug met keurmerk Fairtrade Belgium | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s