Lord Mandelson on retail and politics » Kitemarks such as Fairtrade no longer trusted by consumer

KLIK VOOR HET KNIPSEL

KNIPSEL

“In the past, retailers have been able to rely on labelling and certifications, kite marks such as Fairtrade or FSC, to guarantee certain standards. But increasingly these types of certification have come under question.”

Dat beweert Lord Mandelson – de voormalige New Labour-architect en politicus – als voorzitter van de Global Counsel.

Hij voegt daar letterlijk aan toe:

retailers need to “change or die”

Deze en andere boude stellingen staan te lezen op retail-week.com. (die site vraagt je dàn weer wel, dàn weer niet in te loggen, dus laat ik je het artikel lezen via het Knipsel, links)

Fairtrade citeert hij als voorbeeld van hoe de consument het vertrouwen verliest, omwille van haar cultuur van ‘favoritisme c.q. voortrekkerij‘.

gebrek aan transparantie en verantwoording komt duur te staan

Zoals ik al meldde is de verkoop van fairtradeproducten in de UK vorig jaar serieus teruggevallen. Mandelson verwijst daar niet expliciet naar, maar hij heeft wel een tip voor de retailsector. We citeren uit het artikel:

[…] simply building requirements for certifications into your procurement policy is beginning to look too limited because consumers are demanding more information from retailers about the products they buy.

The cost of failure of transparency and accountability are very high in politics as they are in retail.

Mandelson voorspelt dat Labour bij de a.s. verkiezingen een draai om haar oren gaat krijgen, en trekt zijn mening over de retailsector door naar de politiek.

“We were happy with our products, and we didn’t think our customers were becoming increasingly unhappy and turning to others for products.”

nieuwe perspectieven voor auteurs Cocoabarometer 2015

In de nieuwe Cocoabarometer 2015 wordt er ook kort in gegaan op de rol van de retailsector, bij het drukken van de prijs voor de cacaoboer.

Role of retail
Retailers should be incorporated into the debate on sustainable cocoa in a much more intensified manner.
As they are the price-setters for final consumers, their importance cannot be overstated.
However, they are largely absent in almost all of the cocoa sustainability discussions.

Antonie Fountain moet zich gesterkt voelen door de woorden van Mandelson.

2 gedachtes over “Lord Mandelson on retail and politics » Kitemarks such as Fairtrade no longer trusted by consumer

  1. Pingback: chocolademerk Verkade stopt met Fairtrade – toekomst fair trade ligt niet in de wereldmarkt | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: grootste Fairtrademarkt neemt duik voor het eerst in 20 jaar | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s