waarom kruipt het bloed van ontkerstende paashazen waar geen eerlijke prijs gaan kan?

Ik ga deze blog stilaan stopzetten. Om af te sluiten, post ik nog een poosje wat links uit mijn bladwijzers. En helemaal tot slot een stukje, om uit te leggen waarom deze blog er was.

Ik geef het toe, het valt me lastiger dan gedacht, het afsluiten van mijn blog. Vooral omdat ik hiermee een dienst / bron van informatie afsluit voor mensen, die ik graag mag / sterk waardeer. We gaan de blog dan maar wat langzamer doen inslapen.

Woensdag ging ik bij mijn moeder eten en ik las in de LIDL-folder, dat ze daar geen fairtradechocoladen paashazen hebben, maar wel via UTZ-Certified inkopen.

...

Lidl heeft de historische verdienste wat leven in deze blog gebracht te hebben. En meteen heb ik een opstapje naar volgend nieuwsje.

Vandaag schreef Peter, de man die betaald wordt om de blog van het keurmerk Rainforest Alliance te onderhouden:

Bijna alle chocolade die dit jaar in Nederland wordt verkocht rond Pasen is gemaakt van duurzame, eerlijke, gecertificeerde cacao. Dat blijkt uit de Goede Paasei Gids van Stop The Traffik.

Onder contract of niet, ook Peter zou – in het licht van dit ontkerstende verkoopsfeest – de moed moeten hebben de lichtelijk euforische ondertoon wat te dempen. Keurmerken suck.

Eveneens vandaag ontving ik de fijne nieuwsbrief van chocoweb.nl. Daarin een gepeperde saus t.a.v. alles wat zich als fair, duurzaam etc… in de chocomarkt zet.

Chocoweb was standhouder op de chocoladebeurs “Chocoa”. Ik leerde weer een interessant nieuw cijfer: er zit 7,4% cacaopoeder in Nutella (de rest is suiker: twee eetlepels per boterham én vet, zoals ik je al uitlegde). Daarom mocht ook Nutella meedoen aan de beurs. Net als Mars, die andere makelaar in armeboerenleed.

Goeie, informatieve tekst op chocoweb: ” Waarom betalen ze ons geen eerlijke prijs?

Citaten:

Met Chocoweb zijn we inmiddels gegroeid tot de grootste in hele mooie origine chocolades, hebben we lak aan keurmerken die o.i. excuuszegeltjes zijn en onjuiste verwachtingen wekken, en propageren we met verve direct trade / transparante ketens.

U snapt dus dat we vanuit onze stand met gemengde gevoelens keken naar de wand die Mars had neergezet en dat vlak voor ons Utz de goede sier met hun vorm van duurzaamheid probeerde te maken. Bovendien werd de feestvreugde verhoogd door een reep Tony Chocolonely verpakt mens dat bij tijd en wijle kwam langs huppelen.

Eduard Schell, chocolatier in Duitsland, bezocht een jaar geleden de chocoladefabriek van Lidl in Aken. Hij vertelde dat de vertegenwoordiger van Lidl zei: “Ze mogen wel meer verdienen, als ze maar meer produceren.”

Er is een fabriek in Bludenz, Oostenrijk, waar ze Milka maken. Een medewerker aldaar vertelt: “Tekort aan cacao heeft geen invloed. We voegen gewoon wat meer suiker en smaakstoffen toe.” De zogenaamde stijgende cacaoprijs komt dus vooral ten goede aan de multinationals.

Bekende geluiden, die je ook kent van deze blog. Maar er moet me hier iets van het hart.

Dat ik Vredeseilanden en Fairtrade International problematische organisaties ben gaan vinden, door hun gevrij met Mars en consoorten, dat vertelde ik je al.

En problemen los je niet enkel op door ze te benoemen. Of gevaarlijke boodschappen de wereld in te sturen, zoals de auteurs achter de Cacaobarometer deden in de pers, met desinformatie als: “chocolade moet duurder“. Dat rapport en vooral de manier waarop het verkocht wordt – in alle ernst – betekende de dood van deze blog.

Van gevaarlijke boodschappen kan ik chocoweb.nl niet betichten. Maar antwoorden op hoe het probleem van machtsconcentratie in de cacaohandel aan te pakken, blijven ook bij deze sympathieke webwinkel uit. Net als in de Cacaobarometer 2015, maar die interpreteer ik zeer gebrekkig, naar ik begrijp (of juist niét begrijp, wordt me gemeld).

Vandaar dat ik enkele vragen stelde aan Norbert, de beheerder van chocoweb.nl, waaronder:

overwegende dat 70% van de cacao wereldwijd afkomstig is uit West-Afrika en dat in deze regio ongeveer 7,5 miljoen mensen in de cacaosector werkzaam zijn, bijna uitsluitend in kleine familiebedrijven, waarvan er verspreid over heel West-Afrika 1,5 à 2 miljoen bestaan: hoe dacht je dit via direct trade te gaan organiseren?

KLIK OM DE DISCUSSIE OP DE VOET TE VOLGEN

KLIK OM DE DISCUSSIE OP DE VOET TE VOLGEN OF TE BESTELLEN OP CHOCOWEB.NL

2 gedachtes over “waarom kruipt het bloed van ontkerstende paashazen waar geen eerlijke prijs gaan kan?

  1. Ha Steven, Goed om te horen dat je er moeite mee hebt om ermee te stoppen. Met mijn blog begin ik op zijn vroegst pas in mei… Wat een heerlijke naieve man is die Norbert. Zijn conclusie kan niet anders zijn dan: de meeste Afrikanen zijn dom en lui…. Greetz! Janneke

  2. Pingback: Liedel: sociale vuilnisbelt verpakt als discounter | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

