Persbericht: 10-stappenplan Fairtrade Belgium & Vredeseilanden – # SAVE THE FOODTURE

Ze maken al eens analyses waar mijn tenen van gaan krullen, maar toch nog even plaats voor Fairtrade Belgium en Vredeseilanden op deze uitdovende blog.
Terwijl Oxfam-Wereldwinkels het zoekt in oplossingen voor een zieke wereldmarkt, vinden Fairtrade Belgium en Vredeseilanden hun gelijk dichter bij de deur.

Brussel, 2 april 2015 – Er werden verleden jaar in België ruim 10% meer producten verkocht met het Fairtrade label. Dit goede nieuws wordt overschaduwd door de diepe malaise waarin alle schakels van de voedselketen zich vandaag bevinden.

Uit een audit van de voedselketen door Fairtrade Belgium en Vredeseilanden blijkt dat alle partijen elkaar gevangen houden in een dodelijke prijzenspiraal en daarbij de zwarte piet naar elkaar doorschuiven.

Daarom lanceren beide organisaties een 10-stappen actieplan dat de vicieuze cirkel van wurgprijzen moet doorbreken.

Het beter aansturen van het aanbod zal het aankooppatroon van de consument, die wel duurzaam wil consumeren maar uiteindelijk toch voor prijs kiest, in positieve zin laten evolueren. Het succes van deze aanpak is bepalend voor het welzijn van miljoenen boeren in ons land en daarbuiten.

In het boek (met de overigens vre-se-lij-ke titel) “#Save the foodture” analyseren Saartje Boutsen en Gert Engelen (Vredeseilanden) zich een eigen werkelijkheid.
Je kan het boek hier downloaden of in papieren versie bestellen: http://www.vredeseilanden.be/savethefoodture.

10 stappen actieplan Fairtrade Belgium & Vredeseilanden

1. Verbind, werk samen en creëer en deel waarde

De samenwerking tussen verschillende actoren in de keten is de toekomst. Dit gebeurt door innoveren op duurzaamheid, samen creëren, zoeken naar nieuwe markten, opbouwen van vertrouwensrelaties, wederzijdse transparantie en eerlijk verdelen van de lusten en lasten.

2. Toewerken naar volledige transparantie

Inzichtelijk maken wie er produceert, hoe de producten vervaardigd zijn en in welke werkomstandigheden ze vervaardigd zijn vergroot de transparantie doorheen de keten. Pas als pijnpunten blootgelegd worden kunnen ze verholpen worden.

3. Duurzaam aankoopbeleid

Aankopers niet langer honoreren voor de laagste prijs van de producten die ze aanbieden maar (ook) belonen op basis van duurzaamheidscriteria geeft hen de ruimte om een beter evenwicht te vinden tussen prijs en duurzame herkomst.

4. Koopgedrag beïnvloeden (zgn. Choice editing)

Als supermarkten duurzame producten een meer prominente plek in de winkelrekken geven zal dit het consumentengedrag positief beïnvloeden.

5. Verduurzamen huismerken

Als retailers hun huismerken verduurzamen creëren ze een hefboomeffect waardoor de prijzen van deze producten zullen dalen door een grotere omzet en de drempel naar de consument lager wordt.

6. Pre-competitief overleg en afspraken

Het maken van pré-competitieve afspraken over minimum duurzaamheidsnormen voor iedereen zal de impact van hogere kosten die gepaard gaan met inspanningen voor het verduurzamen van het aanbod neutraliseren.

7. Afdwingbaarheid van de gedragscode goede handelspraktijken

Door deze code van goede handelspraktijken, opgesteld door alle actoren binnen het voedingsketenoverleg, afdwingbaar te maken wint duurzaamheid sneller en effectiever zijn weg naar de consument.

8. Samen met de overheid een level playing field uitwerken

De overheid is een sterke motor om te streven naar een vrije markt met waarden zoals respect tussen handelspartners, transparantie en integriteit. De Belgische overheid is ook best geplaatst om dit te agenderen op de Europese agenda.

9. Volume doet er toe

Grote voedingsbedrijven en winkelketens hebben het grootste potentieel om duurzaamheid in de keten op te schalen met producten uit eerlijke handel.

10. De consument beter informeren

Zowel de overheid als retailers, voedingsbedrijven en boerenorganisaties, kortom alle schakels in de voedingsketen, hebben een belangrijke rol in het informeren van burgers-consumenten en het stimuleren tot duurzame consumptiekeuzes.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s