Lidl dumpt fairtradebananen en pionier AgroFair wil nieuwe duurzaamheidsstandaard bananen

Ik ga deze blog stilaan stopzetten. Om af te sluiten, post ik nog een poosje wat links uit mijn bladwijzers. En helemaal tot slot een stukje, om uit te leggen waarom deze blog er was. AgroFair maakt zich sterk voor een nieuwe duurzaamheidsstandaard voor bananen.

“Veel Fairtradebananen zijn nu afkomstig van grote plantages, terwijl het juist allemaal begonnen is met coöperaties van kleine telers. Want dat is nou typisch Fair Trade,”

zegt Agrofair-directeur Hans-Willem van der Waal me.

Dick Veerman van Foodlog.nl zou het zo stellen:

“Fairtrade staat klaarblijkelijk voor de uitdaging om aan te tonen dat het niet klem is komen te zitten tussen echte menselijke kleinschaligheid en goed georganiseerde grootschaligheid.”

fairtradebananen

Fairtradebananen zijn al bijna 19 jaar te koop en zijn een van de meest succesvolle fairtradeproducten. Op haar website publiceert Fairtrade Belgium de zesde uitgave van het jaarlijkse rapport “Monitoring the Scopes and Benefits of Fairtrade“, met daarin een case-studie over het goede dat het keurmerk Max Havelaar Colombia bracht.

bananenbarometer

“Echte duurzaamheid zit niet in de certificeringen,”

mailt Hans-Willem van der Waal me echter. Dat sluit aan op de boodschap van de auteurs van de Cacaobarometer 2015, onlangs.

het pragmatisme van Lidl

De trouwe lezer van deze blog herinnert zich hoe ik Lidl aansprak op haar fairtrademerites inzake bananen. Bij het afsluiten van deze blog, is dit een goeie anekdote om nog eens boven te halen. Lidl verkoopt sinds april dit jaar enkel nog bananen met het keurmerk Rainforest Alliance. Ik schampte precies op het feit dat Lidl spotgoedkope bananen verkocht uit Colombia naast – uiteraard duurdere – fairtradebananen. Ik vond dat het moest kiezen. Dat heeft het nu gedaan. Door te kiezen voor het flinterdunne Rainforest Alliance, dus. van der Waal hierover:

“Altijd aan te bevelen dat er iets meer gedaan wordt aan duurzaamheid dan niets. Toch schroom ik om de Rainforest Alliance banaan voluit duurzaam te noemen. De standaard is vrij los en de meeste standaardonderdelen zijn aanbevelingen en geen eisen. Het sociale deel zijn eisen, maar ook daar heeft de praktijk getoond dat niet altijd alles voor elkaar is.”

de groots georganiseerde praktijk van Rainforest Alliance

Dat kan je wel zeggen. Ik schreef februari dit jaar “Chiquita (opnieuw) voor de rechter in California, wegens fraude en oneigenlijke zelfverrijking“. Peter, van Rainforest Alliance (de keurmerkstempelaar van Chiquita) beloofde “er achteraan te gaan”. Nada. Niks meer van vernomen. En Lidl schijnt begrepen te hebben, dat wie fairtrade/fair trade in de rekken legt, activisten aan de deur kan krijgen. Zeker als je ze zelf uitnodigt. Dan maar biobananen kopen?

“Hoewel AgroFair zelf een fors aandeel biologische bananen vermarkt, zijn wij er van overtuigd dat daarnaast ook voldoende ruimte moet zijn voor de meer verantwoorde, milieubewuste fairtradebananen. We hebben geen plek op deze aarde om alleen biologische bananen te verbouwen,”

beweert de directeur van Agrofair. Dus het antwoord moet dan komen van de conventionele teelt te verduurzamen? Agronomen en wetenschappers moeten volgens Hans-Willem van de Waal meedenken aan een nieuwe standaard voor de bananenproductie. Productiemodellen met forse vermindering van pesticiden en nematicidengebruik moeten er komen. Van waar die conclusie?

“In elke plantage heeft AgroFair eigen kwaliteitsmensen, die de teelt begeleiden,”

zegt Hans-Willem.

“Maar de werkers van Coopetrabasur, uit Costa Rica, zijn zelf de baas van hun plantage. Veel Fairtradebananen zijn nu afkomstig van grote plantages, terwijl we juist gestart zijn met coöperaties van kleine telers. En dat is nou typisch Fairtrade.”

de menselijke kleinschaligheid van Coopetrabasur

Cornelie den Otter, Marketing Communication Officer bij AgroFair, legt het verder uit:

“Cooperative Coopetrabasur is één van de pioniers van Fairtradebananen. De plantagemedewerkers namen zo’n twintig jaar geleden een bananenplantage van Chiquita over. De laatste jaren blijkt het echter steeds lastiger om de bananen van deze coöperatie in de winkelschappen van de Europese supermarkten te krijgen.”

Terwijl dit toch bij uitstek de vorm van Fair Trade is, waarvoor de duizenden vrijwilligers binnen wereldwinkels en FairTradeGemeenten zich vol vuur inzetten? Cornelie den Otter:

Voor retailers zou het een kans zijn om deze werkers met hun gezinnen een gezicht te geven in het schap. Het gaat dan niet alleen om het stickertje, maar om het verhaal. We willen hierbij de menselijke maat weer terugbrengen.

(te) mooi verhaal (?)

Is dit verhaal anderzijds voor Agrofair niet gewoon een antwoord zoeken op een veranderende fairtrademarkt, waar het voor alle pionierimporteurs steeds moeilijker wordt aan de bak te blijven? Vraag ik me dan af. Cornelie den Otter stuurt me daarop de informatie door, die je onderaan deze pagina in prentvorm terugvindt. Het zijn wel degelijk de kleine bananentelers, die zich in de tang genomen voelen en een noodkreet slaken. Ze zijn effectief komen klem te zitten tussen echte menselijke kleinschaligheid en de hang naar groots, van de keurmerken. Maar goed georganiseerd zijn ze volgens AgroFair wel degelijk ook.

“De kosten zijn niet hoger dan andere Fairtradebananen. En omdat we met coöperaties uit meerdere landen werken, kunnen we altijd leveren.”

Colruyt

Zo wensen Hans-Willem van der Waal en Cornelie den Otter het zich, samen met hun bevriende bananentelers in Costa Rica:

“Voor retailers is dit een grote kans om zich met zo’n kleine coöperatie te profileren, want consumenten zijn steeds bewuster bezig waar hun product vandaan komt. Wij dagen innovatieve retailers uit om deze organisatie te adopteren en een positieve bijdrage levert aan de bestrijding van armoede. Een consumentenactie, waarbij prijswinnaars deze plantage mogen bezoeken, dat zien we zo voor ons.”

Waarop wacht Colruyt?

de bede van Cooperative Coopetrabasur

KLIK VOOR EEN GROTE WEERGAVE

4 gedachtes over “Lidl dumpt fairtradebananen en pionier AgroFair wil nieuwe duurzaamheidsstandaard bananen

  1. Pingback: Lidl maakt uitschuiver op de markt van de duurzame bananen – wil Colruyt beter doen? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Liedel: sociale vuilnisbelt verpakt als discounter | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: #goedkoopzaamheid : groene bananen LIDL illegale marketing of gewoon greenwashing? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: LIDL: Fairglobe chocolade 0,89 EUR / 100 gr – geen braderieprijzen voor biofairtradebananen | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s