Test-Aankoop: 64% Belgen twijfelt aan claims eerlijke handel – 90% loopt aan artikelen voorbij

Fairtrade-organisaties investeerden de afgelopen jaren veel in glossy reclameblaadjes en dito praatjes, doch nauwelijks nog in wervend, verstaanbaar educatief materiaal.

Test-Aankoop maakt de rekening: slechts 10% van de consumenten toont voldoende vertrouwen in eerlijke handel te hebben, door de producten daadwerkelijk aan te kopen.

Tien procent, een magere oogst na tien jaar de boer op met FairTradeGemeenten…

KLIK EN OPEN DE BLOG REGIOFAIR.WORDPRESS.COM

KLIK EN OPEN DE BLOG REGIOFAIR.WORDPRESS.COM

vertrouwen zoek

In de uitgave van april 2015 bespreekt Test-Aankoop een enquête, die het afnam van 958 personen tussen 25 en 74 jaar. Daarin peilde het o.m. naar de invloed van bepaalde labels (diervriendelijk, ecologisch, eerlijke handel … ) bij hun aankoopgedrag.

Opvallend, doch weinig verrassend resultaat: de gemiddelde Belg hecht weinig vertrouwen aan labels, zoals die voor eerlijke handel of biologische producten.

bedroevend rapport

Hoe ouder, des te meer fair trade of het milieu wordt afgewogen tijdens de aankopen.

Het percentage van Belgen dat bewust producten koopt met een label voor eerlijke handel of bio ligt gemiddeld echter rond een schamele 10 %.

Dat lage percentage is volgens Test-Aankoop te wijten aan een gebrek aan vertrouwen. Amper één op de vier heeft vertrouwen in de labels voor biologische voeding en milieuvriendelijke producten, 36 % in de labels voor fair trade.

fair versus streek

Het label voor streekproducten wordt beduidend minder in twijfel getrokken. 59 % stelt er geloof in, wat zich ook weerspiegelt in het feit dat er op dit label vaker wordt gelet tijdens het winkelbezoek: voor 21 % van de respondenten is dat het geval.

Wanneer producten met en zonder label naast elkaar in de winkel zouden liggen, zou slechts één op de tien zonder twijfel voor het product met een label voor eerlijke handel kiezen. Niettegenstaande zou 54 % van de Belgen wel een ruimer aanbod aan eerlijke producten in de rekken willen.

Gaat het om een label voor biologische voeding, dan kiest slechts 12 % er zeker voor. Toch zegt bijna de helft van de Belgen bereid te zijn om er meer voor te betalen.

BRON: Test-Aankoop 596 • april 2015

persoonlijke reflectie

Precies tien jaar geleden lanceerden Max Havelaar, Oxfam-Wereldwinkels en Vredeseilanden de campagne “Ik ben verkocht”. Deze resulteerde
1) in over de 150 FairTradeGemeenten (eind 2014 werd Neerpelt de 156ste Vlaamse),
2) in een onweerstaanbare hernieuwde aandrang naar regelneverij én
3) in nauwelijks nieuwe sympathisanten en klanten.

Die hang naar regels en criteria – opgelegd aan boeren, vrijwilligers en anderen – vertaalde zich in een gebrek aan vertrouwen en uiteindelijk ook het nodige wederzijdse engagement, tussen de stichtende organisaties (onderling) en de samenleving.

Wie zo erg hecht aan regeltjes en criteria allerhande, moet ofwel zichzelf wantrouwen of zelf wel iets te verbergen hebben, zo wordt dan al gauw gedacht. En omgekeerd. Maar het laatste woord is hoedanook aan de consument, en die spreekt met cijfers waarvan alvast ik niet goed word. Hoe zit dat met u?

TWEE PAGINA’s UIT DE TEST-AANKOOP VAN APRIL 2015


Test-Aankoop is zeker de moeite om in huis te halen door iedere wereldwinkel. Denk ook maar aan hun jaarlijkse wijngids. Het is ook lid van de Schone Kleren Campagne.

4 gedachtes over “Test-Aankoop: 64% Belgen twijfelt aan claims eerlijke handel – 90% loopt aan artikelen voorbij

  1. Opmerking van een lezer: “De kop klopt niet. Volgens mij twijfelt 64% van de Belgen aan fairtrade claims. 90% loopt in de winkel aan de fairtrade artikelen voorbij. Maar je kunt niet stellen dat dit (altijd) is omdat ze het label wantrouwen. Daar liggen (ook) andere oorzaken aan ten grondslag.”

    Dank, en bij deze!

  2. Pingback: chocolademerk Verkade stopt met Fairtrade – toekomst fair trade ligt niet in de wereldmarkt | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Nederlandse jongeren zorgen voor stijgende verkoopscijfers fairtrade | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: teleurstellend dossier ‘Verantwoord consumeren’ Test-Aankoop, n°600, 25 september 2015 | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s