chocolademerk Verkade stopt met Fairtrade – toekomst fair trade ligt niet in wereldmarkt

VERKADE.NL

VERKADE.NL

Verkade stopt met het gebruik van het bekende Fairtradekeurmerk. Verkade stopt dus met het naleven van de Fairtradevoorwaarden.

Door in z’n geheel over te stappen op eerlijke chocolade, voegde Verkade in 2009 in één klap 20% toe aan de totale wereldmarkt van verkochte Fairtradecacao. Verkade kiest nu echter eieren voor zijn geld.

Max Havelaar niet langer meerwaarde

Het Fairtradekeurmerk heeft dan ook de afgelopen jaren er vooral op ingezet om onbetrouwbare merken als MARS of Nestlé aan boord te heisen. Niemand die echt gelooft dat bedrijven, die gaan voor alleenheerschappij, inzitten met kleine boeren.

Voor Verkade valt zo een belangrijke meerwaarde weg, namelijk het zich kunnen onderscheiden van de megaconcerns. En uiteraard heeft het ook te kampen met concurrentie van het veel hippere Tony’s Chocolonely.

Al adviseerde ik Tony’s op Foodlog.nl het voortaan ook beter maar te gaan houden op “op weg naar slaafvrij” en zich wat minder te richten op fair trade in de communicatie.

Fairtrade boet aan geloofwaardigheid in

Eind 2008 was het groot nieuws in Nederland, toen Max Havelaar en Oxfam Novib het bekende chocolademerk Verkade wisten te overtuigen om voor het keurmerk te gaan.

Maar de klad zit in de geloofwaardigheid van Fairtrade, ook in België. Dat berichtte ik enkele dagen geleden, met het artikel uit Test-Aankoop. En half maart met “Kitemarks such as Fairtrade no longer trusted by consumer“.

Ontwikkelingshandelaars GEPA en Oxfam Fair Trade zijn óók gestopt of gaan stoppen met het Fairtradekeurmerk te gebruiken op hun verpakkingen. Zij blijven – in tegenstelling tot Verkade dus, dat helemaal stopt met fairtrade – wél betalen voor de certificatiediensten (= het controleren van de boeren).

Kort door de bocht – maar toch de essentie – kan je stellen dat ze zichzelf indekken tegen kwatongen, middels de controle door derden. Men betaalt m.a.w. enkel niet meer voor de marketing via het label op de verpakkingen.

Test-Aankoop zet vraagtekens bij die vorm van ethische zelfcontrole.

van wereldhandel naar regiofair

De fairtradebeweging is aan het versplinteren en in Europa zichzelf – door onderlinge twisten – aan het ontmantelen. Maar mocht je denken dat ikzelf hierbij de moed verlies: IN-TEGEN-DEEL !

Fair Trade heeft meer dan ooit de wind in de zeilen. Door dit aan te tonen, creeëren we alvast in Limburg veel sympathie en medestanders. De idee van wereldhandel als motor van ontwikkeling verpakken we echter naar regiofair. Niet omdat we zo slim zijn. We volgen gewoon in het spoor van de ontwikkelingen inzake eerlijke handel.

sámen wérkt

Zo heb je in Brazilië het nationale platform Faces do Brasil. Het coördineert de spelers en de acties in de solidaire handel. Op Befair.be schreef men hierover: “Dit samenwerkingsverband van uiteenlopende actoren kan de indruk wekken van een samenraapsel, verlamd door de tegenstellingen tussen de onderdelen ervan. Niets is echter minder waar.Europa kenmerkt zich ( ¡ niet enkel ! ) binnen de fair trade, door elkaar tegen te werken. In de opkomende landen wordt er gelukkig steeds beter samengewerkt.

toekomst fairtradelabel ligt buiten Europa

Waar het Fairtradelabel in Europa voorzeker op haar retour is (zie ook de grote Britse supermarkt CO-OP GROUP die pas uitbracht minder te zullen investeren in het aanbod), schieten bijhuizen van Fairtrade International als paddestoelen uit de grond in de ontwikkelingslanden.

Fairtrade Brasil

Fairtrade Brasil is sinds maart 2015 de nieuwste organisatie, die werkt aan de markt te laten groeien voor fairtrade gelabelde producten in een Fairtradeproductieland. Dit na de succesvolle lancering van de nationale Fairtrade-organisaties in Zuid-Afrika in 2009 en Kenia en India in 2013.

fairtradepeultjes in Guatemala

Ander mooi voorbeeld is de coöperatie Q’anil uit Guatemala. Die zet fairtrade-gecertificeerde peultjes af op de regionale markt. In de tijd van de tussenhandelaren, vóór de oprichting van de coöperatie, kregen de boeren ongeveer 0,05 euro per kilo. Nu ontvangen ze een prijs, die vast ligt: 0,40 euro per kilo. Gemiddeld is het inkomen van de boeren toegenomen met 25% en is de regionale export bijna verdubbeld.

El Ceibo: thuismarkt snel belangrijker dan wereldmarkt

Ik ga je niet nogmaals vervelen met mijn liefde voor El Ceibo opnieuw uit te dragen.

Maar met het sluiten van de blog wil ik je nog enkele interessante citaten meegeven.

Europeanen vinden de chocolade van El Ceibo te duur. 4 euro voor 80 gram, tsss…
De rijkste mensen van de wereld hebben geen boodschap aan wat de cacaoboeren zelf stellen nodig te hebben. En zo groeit ook in Bolivia een nieuw bewustzijn over waar fair trade naar toe moet. We lezen erover in “Ein Paradebeispiel demokratischer Wirtschaft” op deutschlandfunk.de.

“Innovation spielt für uns eine wichtige Rolle. Mit Unterstützung einer französischen Expertin entwickelten wir unsere Gourmet-Linie. Sie schlug uns vor, Schokolade mit dem Salz aus dem Salzsee von Uyuni zu nehmen. Das war eine sehr gute Idee. Neben der Schokolade mit Salz gibt es Schokolade mit Quinoa, dem typischen Hochlandgetreide aus Bolivien. Mit der Produktlinie haben wir im Moment ziemlichen Erfolg sowohl im Export als auch auf dem heimischen Markt.”

Dass die Schokoladenprodukte von El Ceibo auch in Bolivien selbst beliebt sind, wird immer wichtiger. Denn der heimische Markt wächst erheblich schneller, und hier lassen sich weitaus größere Gewinnmargen erzielen. Durch den Erfolg geht es den Kleinbauern gut. Es gibt eine eigene Gesundheitsvorsorge und eine Extrarente ab dem 55. Lebensjahr. Das wichtigste ist aber, dass der Preis für den Kakao garantiert ist und den Bauern das Unternehmen gehört.

In het arme Bolivia verdient El Ceibo m.a.w. meer op haar chocolade, dan wanneer het verscheept naar de rijkste markt in de wereld.

En cacao op de wereldmarkt brengen – zelfs wanneer bio én fair trade – is en wordt nooit een vetpot, zolang de rijke consumenten er enkel een aalmoes voor veil hebben.

In “Wenn Bauern sich fair und bio vereinen” op deutschlandradiokultur.de lezen we:

Im vergangenen Jahr brachte ihm die Kakaoernte nur 2.000 US-Dollar ein. Im Vergleich zu dem Gewinn mit Bananen und Orangen sei dies wenig, wie er meint. Immer wieder wischt sich Victor Jimenez den Schweiß von der Stirn. Seine ungeschliffene Machete legt er nieder und setzt sich in den Schatten einer Bananenpflanze. Auch wenn die Kakaobohnen allein nicht zum Leben reichen, will er sie weiter anbauen. Nicht der maximale Gewinn zählt, auch die Arbeitsplätze.

“Um die Fabrik, die Industrie am Laufen zu halten. So oder so müssen wir es tun. Wenn wir keinen Kakao mehr produzieren, geht die Fabrik unter.”

LEKKERS VAN EL CEIBO

5 gedachtes over “chocolademerk Verkade stopt met Fairtrade – toekomst fair trade ligt niet in wereldmarkt

  1. Pingback: Houthalen-Helchteren schrijft geschiedenis, als eerste FairTradeGemeente die titel verliest | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Nederlandse jongeren zorgen voor stijgende verkoopscijfers fairtrade | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Verkade ruilt Max Havelaar in voor Utz Certified | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: Ecobank adviseert Afrika na “slash & burn” in de cacao nu “pick & burn” in de koffie #turmcoffee | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  5. Pingback: Rankabrand geeft A-attest aan Tony’s, Zotter, GEPA en FTO | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s