Nederlandse jongeren zorgen voor stijgende verkoopscijfers fairtrade

HERKENRODEBOER PIETER COOPMANS

JONGE HASSELTSE BIO STERRENBOER ‘HERKENRODEBOER’ PIETER COOPMANS


In de Hasseltse wereldwinkel draait de scholen- en actiewerking in overdrive.

Rietsuikerboer Carlos Martinez uit Paraguay kwam het in de juiste oren influisteren, tijdens zijn bezoek aan Hasselt, afgelopen maandag:

“Men zegt ‘wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’, maar ik ga niet akkoord. De jeugd is niet de toekomst. De jeugd is het heden. De wereld is van de jongeren. Maar er moet wel gewerkt worden!“

Zonder er bij stil te hebben gestaan, nestelde zich als vanzelf een speelse en frisse veertiendaagse van de eerlijke handel, in onze activiteitenkalender.

OPENT FAIRTRADEDAY.BE

OPENT FAIRTRADEDAY.BE

Limburg doet het als kleinste provincie overigens heel goed, wat betreft het aantal activiteiten in aanloop naar 9 mei, de wereldwinkeldag n.a.v. de Internationale Dag van de Fair Trade.

Zo een kwart van de activiteiten gaan in onze provincie door, terwijl er slechts één op 7 à 8 Vlamingen Limburger is.

Aan de nationaal geplande drie dagen in mei hadden Hasselt en Genk in ieder geval duidelijk niet genoeg.

Ik hoop en verwacht dat we in Hasselt en omstreken dan ook een gelijkaardig bulletin gaan kunnen voorleggen, als de jongste consumentenstudie in Nederland zopas uitbracht:

Vooral jongeren tot dertig jaar zijn vorig jaar meer fairtrade gaan kopen en mensen in de leeftijd van 40-49 jaar. Het aantal 65-plussers dat fairtrade producten koopt is al jaren stabiel, terwijl deze groep landelijk juist in omvang toeneemt.

Bovenstaand citaat vat cijfers van marktonderzoeker GfK gebald samen. Deze laatste verzamelde en vergeleek cijfers van afgelopen twee jaren, in opdracht van o.m. Max Havelaar en de Nederlandse wereldwinkels.

4,8 miljoen huishoudens in Nederland zeggen fairtradeproducten te kopen.

De groei zit vooral in het aantal kopers van koffie en chocolade. Ten opzichte van 2013 steeg hier het aantal kopers met respectievelijk 21 procent en 7 procent. Een relatief klein maar sterk opkomend segment is dat van Oosterse producten zoals kokosmelk en curry kruidenpasta’s.

Acties rondom fairtradeproducten van supermarkten, fairtradegecertificeerde merken, de Wereldwinkels en Fairtradegemeenten hebben een positieve invloed op het koopgedrag van consumenten, in Nederland.

Vreemd toch, dat een groot chocolademerk als Verkade net nu fairtrade afzweert.

En ook vreemd, hoe deze cijfers helemaal lijken te vloeken met de resultaten van de jongste studie van Test-Aankoop in België. Terwijl in Nederland 63% van de huishoudens sporadisch fairtrade koopt, zijn in Belgë volgens Test-Aankoop slechts… 10% van de Belgen bereid al eens eerlijke handelsproducten te kopen.

Ik ga bij dat bureau GfK vragen of met acties fair trade-tattoos plakken (zoals waarmee we in Hasselt onze bio sterrenboer Pieter wisten te versieren) bedoeld wordt of toch eerder vooral specifieke productpromoties.

Ik weet het u te zeggen, als ik een antwoord zou krijgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s