ALDI zorgt solo voor sterke meerverkoop Duitse fairtrade : “Help, de boeven zijn op!” – zeven

In Duitsland heb je twee Aldi-ketens. Aldi Süd verkoopt sinds vorig jaar drie Fairtradeproducten: koffie, bananen en suiker. Bij Aldi Nord is er enkel fairtradekoffie in het aanbod. Aldi Nord baat ook de 440 Aldi-filialen in België uit.

In haar jaarverslag 2014/2015 schrijft Transfair (de lokale Max Havelaar) dat in 2014 – met € 827 mln – de totaalverkoop aan door haar gelabelde producten 26 procent hoger lag dan het jaar ervoor. Koffie, bananen, bloemen en cacao waren samen verantwoordelijk voor 69 procent van de totale omzet.

Voor die sterke groei van Fairtradebananen en -koffie dankt Transfair beide Aldis.

Op duurzaambedrijfsleven.nl schrijft men:

Volgens TransFair stopt de invloed van Aldi niet bij de hoeveelheid Fairtrade-producten die het bedrijf zelf verkoopt. De supermarkt wordt in Duitsland beschouwd als trendsetter op het gebied van productprijzen. De organisatie hoopt dat deze invloed ook doorwerkt met betrekking tot een duurzamer assortiment.

Begin vorig jaar schreef ik nog hoe Aldi de fairtradekoffieprijs van Colruyt en Oxfam dicteert. Dat was misschien te sterk uitgedrukt.

Wel opmerkelijk blijft: bij Aldi kostte toen een pakje fairtradebiokoffie 1,99 euro/250gr. In Colruyt 2,95 euro/250gr. Diezelfde koffie van Colruyt stond bij Oxfam 3,25 euro/250gr.

Daarbij stelde ik me luidop de vraag of Aldi het dan beter doet dan Colruyt en Oxfam?

de fairtradeprijs wordt nl. door Max Havelaar vastgelegd en is voor iedereen dezelfde. Waar dat weinig zegt over wat de boer precies krijgt en nodig heeft, zegt het misschien wel iets over wat een eerlijke consumentenprijs is?

Een trendsetter wat betreft een duurzamer assortiment is Aldi zeker niet. Maar het legt wel de zweep op wat fairtrade de consument mag kosten. De consumentenprijs, dat schreef ik eergisteren al, is ook een grote bezorgdheid van Oxfam-Wereldwinkels.

Handelsblatt.com schrijft verder:

Vorreiter sind Lidl und Rewe mit mehr als 20 Produkten. Der Anteil an Eigenmarken der Supermarktketten am gesamten Fairtrade-Umsatz schnellte von deutlich unter 50 Prozent im Jahr 2011 auf 62 Prozent im vergangenen Jahr.

Dieter Overath van Transfair daarover:

„Was wir uns aber wünschen ist, dass mehr Markenartikler an Bord kommen“

Dat zou dan resulteren in duurdere fairtradeproducten, als ik het goed begrijp.
Sowieso goed voor de omzetcijfers van Transfair.

2 gedachtes over “ALDI zorgt solo voor sterke meerverkoop Duitse fairtrade : “Help, de boeven zijn op!” – zeven

  1. Pingback: Aldi maakt biologisch en fair betaalbaar | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: wereldwinkels en de omzetcrisis van speciaalzaken | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s