Verkade ruilt Max Havelaar in voor Utz Certified

Verkade maakt niet langer gebruik van de diensten van Max Havelaar, dat meldde ik al. De chocolademaker gaat verder in zee met Utz Certified.

VERKADE, VOORTAAN MET UTZ CACAO

VERKADE, VOORTAAN MET UTZ CACAO


Waar Max Havelaar sociaal-maatschappelijke elementen benadrukt als democratie en transparantie in de coöperatie en zich onderscheidt op prijsbeleid en handels-voorwaarden, legt UTZ Certified de focus op productiviteitsverbetering, farm management, transparantie en traceerbaarheid in de gehele handelsketen.

Tussen de twee initiatieven bestaan dus aanwijsbare verschillen in de visie op de begrippen “duurzaam” of “fair”.

Ik mailde naar de consumentendienst van Verkade, met de vraag waarom ze het Max Havelaar-keurmerk afvoerden, ten voordele van Utz Certified.

Dit is het antwoord dat ik kreeg:

Geachte heer Schepers,

Bedankt voor uw e-mail bericht.

De doelstellingen van beide instanties zijn hetzelfde, de weg ernaartoe verschilt op details.
UTZ Certified staat voor duurzame landbouw met betere vooruitzichten voor boeren, hun families, en onze planeet.
Een belangrijk uitgangspunt binnen het UTZ programma is dat boeren getraind worden om te werken volgens goede landbouwmethoden.
Op die manier levert UTZ op grote schaal een positieve bijdrage; boeren krijgen betere oogsten, een beter inkomen en betere vooruitzichten. Ook draagt het programma bij aan een beter milieu en worden de natuurlijke grondstoffen van de aarde zeker gesteld voor de toekomst.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet

Verkade Consumentenservice

Verkade was begin 2009 het eerste chocolade A-merk in de wereld dat helemaal overstapte op fair trade. Directeur Bert Merkus vertelde toen openhartig aan directeur Matthijs Bierman van Triodos Bank, hoe hij deze operatie leidde.
Dat kan je nalezen in deze pdf.

Citaat van de heer Merkus:

“Ik verwacht dat we met de fair trade-repen meer chocolade gaan verkopen.
We hebben nu een duidelijke positie ten opzichte van onze concurrenten.
De bulk van de repen wordt nu gekocht door families met kinderen. Die leeftijdsgroep begint wanneer mensen eind twintig zijn en loopt door tot hun vijftigste. We hopen nu ook interessant te worden voor de groep jongeren van vijftien tot 25 jaar, die eerder candybars pakken.
Ik denk dat fair trade jongeren zal aanspreken.”

Zoals ik al eerder schreef: Het Fairtradekeurmerk Max Havelaar heeft de afgelopen jaren er vooral op ingezet om onbetrouwbare merken als MARS of Nestlé aan boord te heisen. Niemand die echt gelooft dat bedrijven, die gaan voor alleenheerschappij, inzitten met kleine boeren.

Voor Verkade is zo een belangrijke meerwaarde weggevallen, namelijk het zich kunnen onderscheiden van de megaconcerns. En uiteraard heeft het ook te kampen met concurrentie van het hippere Tony’s Chocolonely. Dat wordt veel enthousiaster gepromoot door vrijwilligers, actief binnen de Nederlandse fairtradegemeenten en wereldwinkels.

2 gedachtes over “Verkade ruilt Max Havelaar in voor Utz Certified

  1. Pingback: vragen bij Johnny Doodle en de UTZ Certificatie voor zijn cacaoboeren in Ghana | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Tony’s Chocolonely komt naar Hasselt met eerste traceerbare fairtrade chocolade | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s