de waan van de dag als het nieuwe gouden kalf

Hasselt vreest overrompeling en verkeerschaos bij opening Primark,” kopt Het Belang van Limburg. Op het Molenpoortplein, waar de winkel gelegen is, worden donderdag dranghekken geplaatst. Da’s op honderd meter van onze wereldwinkel.

Ik ben me ondertussen alweer aan het voorbereiden op het nieuwe schooljaar.
Er is zoveel Primarkiaanse vunzigheid in de wereld, waarover ik wil discussiëren.
Gelukkig zijn er mensen als Apple CEO Tim Cook. Die ging enkele dagen geleden de afstudeerders aan de George Washington universiteit (Washington DC) vertellen dat “Values and justice belong in the workplace“. Zo wordt keuzes maken eenvoudiger. Dank.

Wat deze tragische figuur kwam te vertellen, is exemplarisch (symptomatisch) voor wat ik een hedonistische gilde van kersenplukkers (cherry-pickers) ben gaan noemen.

Ze handelen in producten, die de meest elementaire menselijke eigenwaarde schofferen. Durfkapitalisme en hard werken houden ze ons voor als magisch alibi. Cynisme en harteloosheid zijn hun grootste troeven.

Welgemikt citaat van mijnheer Tim:

We believe that a company that has values and acts on them can really change the world. And an individual can too. That can be you. That must be you.

Cook zegt niet dat Apple staat voor positieve waarden én daar naar handelt. Hij zegt enkel dat een bedrijf de wereld kan veranderen. Dat mag van hem op basis van _gemene_ waarden, zolang de homorechten en die van minderheden worden gerespecteerd. Nogal wiedes. Cook is een superrijke homo.

Zelfs op zakenzender Bloomberg wilde de verslaggever van dienst over die toespraak er zich niet vanaf maken, zonder de retorische vraag te stellen, hoe het met de waarden van Cook zelf zit, afgaande op waar Apple haar geld parkeert. Ik zag het op TV, maar vind het zo snel niet terug middels een link.

Je mag over dit soort boevenpraat niet lichtzinnig heenstappen. Het past binnen een zelfde strategie, als welke we vorige week in de praktijk zagen gebracht.

Het NAVO Knapenkoor van de ministers van Buitenlandse Zaken – aangevuurd door Federica Mogherini – mikte vanop de Karaoke-avond in Antalya (Turkije) haar versie van het goedebedoelingenlied ‘We Are the World’ (…. order?) naar het internet.

Een niet mis te verstaan signaal, vanop een congres, waar mensen samenkomen die aanslagen plegen in Afghanistan, Irak of Libië en die blijven aansturen op ruzie met de oosterburen. Ok, met ons medeweten, dat klopt natuurlijk wel.

Er is echter een onmiskenbaar groeiende tendens in wat ik ‘de-socialisering’ noem. Ofte ‘ont-leren‘. De goede manieren die ouders hun kinderen aanleren, proberen te ontkrachten. Een wereld waarin slecht goed is. En over goed doen spreken we vooral niet meer. Enkel slechts nieuws is nieuws. Goed nieuws is slecht nieuws. Maar dan toch weer geen nieuws. De schizofrenie ten top.

Een wereld waar Guy Verhofstadt destijds hard voor ging, middels zijn beruchte Burgermanifesten. Hij pleitte voor het recht om zich als burger te onttrekken aan zijn burgerplicht. Plicht? Klinkt slecht. Niet goed. Het is dan ook geen nieuws meer. Dus maak je niet druk.
Tegenwoordig houdt Guy zich bezig met oorlogstoken in Oekraïne.
Een rechtere weg naar zijn doel?

Niet zozeer een maatschappij van ieder-voor-zich, is de doelstelling. Wél één van alle macht aan de powers-that-be en zij die in de waan leven in de gunst te staan van deze kliek. Onder die waanzinnigen bevinden zich Verhofstadt en de buitenlandministers van Europa. Inclusief – verrast u dat? – het Griekse karaoketalent Nikos Kotzias.

Het is die club die het vuile werk voor de 0,01% opknapt. Gokje: een burgeroorlog uitlokken in Griekenland lukt niet? Dan gaan we het met een omweg proberen in Macedonië. Schrappen in subsidies past daar uiteraard ook in. Vluchtelingen het vluchten beletten, de armen op de voedselbon, de openbare dienstverlening uitkleden, enzovoort, ook.

Om het met de woorden van Joris Luyendijk te zeggen:

‘Democratie lijkt steeds meer een systeem waar kiezers bepalen welke politicus gaat uitvoeren wat de financiële sector dicteert.’

En het volk? Miek-en-Roel-met-de-smartphone, zoals ze tegenwoordig zeggen.

Zoals dat ging in WOII: ze kwamen hem halen en ik zweeg, ze kwamen haar halen en ik reageerde niet. Toen kwamen ze mij halen en er bleef niemand meer over om te zwijgen, zwijg stil te reageren. De waan van de dag is het nieuwe gouden kalf.

Zouden we het over dit alles en Primark kunnen hebben volgend schooljaar, in de klassen van de Hasseltse fairtradescholen? Want zijn we niet allemaal kersenpikkers geworden? Shoppen we niet allemaal ons een geweten bij mekaar? Heel erg letterlijk. Iedereen. En waarom geen Primarks op School? Hmmm. Ik heb nog even tijd.

HET GOUDEN KALF

HET GOUDEN KALF

UITSMIJTER: Right to be Wrong

Begin dit millenium kwam Jos Bos aan de macht in de VS. Er kwamen in die periode ook allerhande websites online te staan, met wonderlijke namen als Tech Central Station (TCS). Die website werd heel openlijk gesponsord – middels in het oog springende advertenties – door toendertijd bij de grootste bedrijven der aarde: AT&T, ExxonMobil, General Motors Corporation, Intel Corporation, McDonald’s, Microsoft, NASDAQ, noem maar op. Een akelig gezelschap met een akelige agenda.

O.m. ene Lee Harris werd betaald om de schizofrenie te organiseren, middels het publiceren van slim opgezette artikels. Zoals met de Flair. Vrouwen complexen aansmeren en ondertussen betogen dat ze zeker geen complexen hoeven te hebben.

Harris blijkt nog steeds trots op zijn schrijfsels van toen, want de enige restanten van TCS vind je op zijn persoonlijke website.

Om de wereld van vandaag – en mijn geraaskal hierboven – te helpen plaatsen (mocht dat eerste nodig zijn, natuurlijk – wie ben ik): lees eens “Bush’s blunder“. Er moest zwaar op de mensen ingepraat worden over de oorlog tegen het Iraakse volk.

Citaten:

What, after all, was the real aim of the war?

It was to give a shock treatment to the Arab psyche. Not through the shock and awe of the American bombing, but through the shock and awe of Saddam Hussein’s collapse, to be followed by the shock and awe-and nausea and horror-that will accompany the recital of the crimes of this pathological and monstrous regime. It was all designed to make the Arab mind wake up from the somnambulistic fantasy in which it has been wandering ever more dangerously-both to us and to itself-for far too long. And can anyone possibly believe that it is a good thing for the vast majority of the Arab world to look up to a man like Saddam Hussein?

The war was a way of shouting to the Arab street: “This is what Saddam Hussein was really like. This is the man you made a hero. This is the person you marched for-the person you hailed. Look at him closely and see the magnitude of your folly.”

Harris veinst vertwijfeling:

it was the first time I had found myself thinking that the Bush administration had failed to act with sufficient political realism. Indeed, I felt that it had let wishful thinking influence its judgment.

Maar in een vervolgartikel “Right to be wrong” komt dan de aap uit de mouw. Ik laat het verder aan u.

2 gedachtes over “de waan van de dag als het nieuwe gouden kalf

  1. Cherry-picking all-over:Zelfs zonder al te veel inzicht te hebben heb ik ook mijn twijfels bij allerhande “sociaal geëngageerd” opgezette evenementen in onze westerse wereld, iets doet me steeds weer vermoeden dat er altijd wel iemand gaat lopen met een aandeel van de opbrengst, en dat de betrokkenheid van de grote massa die opbrengst enkel vooruitstuwt…no harm toch? Want waar de enthousiaste sociaal geëngageerde een gerust geweten heeft dankzij zijn deelname heeft de onzichtbare betrokkene hem ook de mogelijkheid gegeven tot die verdienste, dit bovenop eigen financieel gewin & groeiende invloed.
    We zijn ziende blind, omdat het gemakkelijk is, omdat meedrijven met de stroom het veiligste lijkt. Omdat we rekenen op de positieve uitwerking van het visueel zichtbare en algemeen aanvaarde. Omdat we erop vertrouwen dat iemand er ons toch op zal wijzen wanneer er iets fout loopt. Omdat we pas na bevestiging door velen reageren, om niet de wereld op zijn kop te zetten. Korte-termijndenken tekent ons gedrag en bepaald ieders toekomst.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s