#equalpaytrade, rebranding fair trade

Fijn, Lutje Bex en Grete Remen pikten de “mevrouw Aldi” blogpost op!

De duivel lijkt ermee gemoeid. Tot voor kort was 100 lezers per dag de ondergrens, die ik als betamelijk achtte voor al het werk dat in deze artikels steekt.
De afgelopen maanden werd 200 lezers de norm. Ik had 1 juli als uitvaartdatum van de blog gepland. Maar er is duidelijk een fond en zelfs een vraag voor meer.
Na de zomermaanden de definitieve beslissing. In ieder geval zijn er nog ideeën, die van dienst zouden kunnen zijn voor de lezers.

equal pay trade

Eerder idee, waar ik met deze blog heb over doorgedramd, is dat van wat ik voor mezelf ben gaan benoemen als “equal pay trade”. Twee voorbeelden:

– De cacaoboeren van El Ceibo streven ernaar een groter aandeel van de toegevoegde waarde van een afgewerkt product in eigen handen te krijgen en daardoor gelijkwaardig verloond te worden. Dus maken ze hun eigen chocolades. Echter, “de fairste chocolade van de wereld, mag van de keurmerkstempelaars geen fairtradechocolade heten“.

– En dan is er de FairChain-koffie van Moyee Coffee uit Amsterdam. De eerste 100% FairChain koffie uit Ethiopië komt weldra aan in Nederland. Op 26 juni nodigt Moyee ons uit, om een dansje met haar mede-revolutionairen te wagen. Moyee Coffee gaat voor een eerlijke 50/50 verdeling van de inkomsten uit haar FairChain-koffies. Moyee wenst geen keurmerk-kantoren te onderhouden en gaat radikaal voor NextHavelaar.

Het begrip “equal pay trade” zou ik in de toekomst verder willen uitdiepen. Mogelijk niet langer in het Nederlands. Er rijpen plannen voor een internationale samenwerking.

Oxfam Fair Trade: rebranded in Africa

Of die 50/50 verdeling van de buit ook in de bedoelingen ligt van Oxfam-Wereldwinkels, weet ik niet. Zoals ik al signaleerde, gaat Oxfam-Wereldwinkels koffie branden in Afrika. Hun anonieme “webman” publiceerde gisteren een tweede artikel op de themablog ‘Gebrand in Afrika’, met als kop “een noodzakelijk business plan“.

kattebelletje voor Lidl

Afwachten of dit plan in de geest van Moyee en de equal pay trade-gedachte zal worden opgesteld. Oxfam zoekt in ieder geval extra manieren om die koffie te verdelen.

Lidl zou daar wel eens oren naar kunnen hebben. Toen we in oktober 2013 Lidl op deze blog de bel aanbonden, volgde daaruit een constructieve handreiking vanuit de CSR-dames van Lidl. Ze kwamen met een mandaat, dat ze open stonden voor tips en samenwerking. Wij hadden geen mandaat. Wel fijn dat etentje. Bij deze een extra tip.

Twin Trading – een organisatie waar Oxfam Fair Trade de boter haalde voor haar samenwerking rond de KIVU-koffie uit Congo – en Lidl zijn alvast geen vreemden voor mekaar: Lidl deed een genereuse schenking aan wederzijdse vrienden.

vergeethoek voor Aldi

Zo heb je met bovenstaande nog wat nieuws, want Aldi gaat _HIEROP_ niet reageren, zoveel is duidelijk. Ik kan het bedrijf enkel aanraden volgende bloglink eens goed te lezen, vooraleer Lidl Aldi’s marktaandeel ongenadig verder oppeuzelt: “de afspraak met LIDL staat eraan te komen – how to engage ‘opinion formers’ on sustainability“.

Ook Max Havelaar gaf niet thuis, overigens, na aanporren via Facebook en Twitter.

schouderklopje voor Grete Remen

Wie wel bijspringt, is Grete Remen (NV-A en ondernemer). Ze heeft deze post gedeeld via haar Facebook: “spreekt opiniestuk Grete Remen (NV-A) ook mevrouw Aldi aan?

KLIK VOOR HET FACEBOOK-ACCOUNT VAN GRETE REMEN

KLIK VOOR HET FACEBOOK-ACCOUNT VAN GRETE REMEN

gebuisd of onderscheiding

Aldi is gebuisd voor het grote blog-examen. Ik kan het antwoord op hoe Aldi, Albert Heyn of Delhaize hun prijsbeleid t.a.v. fairtradechocolade vorm geven uiteraard zelf verder wel verzinnen.
Maar het genoegen en voorrecht, om met onderscheiding te slagen voor keten- en prijstransparantie, … laat ik aan de gespecialiseerde organisaties.

equal pay trade versus de duurzame armoede van fair

Ik kan alleen maar herhalen dat het hongerloon voor de cacaoboer – van een halve euro tot 80 cent per dag – ook iedere fairtradebiochocoladeproducent alle vrijheid geeft met de prijs te spelen, zoals het hem past. Van spotgoedkoop tot veel te duur. De rest laat ik aan jouw verbeelding en aan de consument, om uit te maken wat jij/zij verkiest.

KLIK VOOR EEN INTERACTIEVE VERSIE VAN DE PRENT

KLIK VOOR EEN INTERACTIEVE VERSIE VAN DE PRENT

Een gedachte over “#equalpaytrade, rebranding fair trade

  1. Pingback: Sint mogelijk voor de rechter met zijn Fairtradechocolade | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s