ALDI antwoordt: zo maak je bio/fair betaalbaar & slotsuggestie – “Help, de boeven zijn op!” – 7

Onaangename (doch aangekondigde) verrassing. Delhaize, Colruyt en Carrefour – winkelketens, met een aanzienlijk assortiment aan fairtrade en/of korte ketenproducten – moeten een monsterboete ophoesten voor betrokkenheid bij een kartelzaak rond prijsafspraken met verzorgingsproducten. Dat meldt de Tijd, vandaag.

Een fijnere verrassing. Ik stelde Aldi de vraag, hoe ze dat doen, bio én fair zo goedkoop. Eveneens vandaag kwam er antwoord van Ruth Broekaert. Ruth haar moeder was jaren geleden voorzitster van een wereldwinkel. Dat vertelde ze ons tijdens een tête-a-tête met de CSR-dames van… Lidl, december 2013.

antwoord ALDI CSR Manager

Geachte heer Schepers,

het doet ons plezier dat u ons bio-aanbod apprecieert. Wij hebben heel erg ons best gedaan om het zo goed mogelijk samen te stellen en het op alle vlakken zo aantrekkelijk mogelijk te maken, ook op het vlak van de prijs.

U maakt een pertinente opmerking: “Bio en fair heeft de naam duur(der) te zijn”. Dat is in veel gevallen zo, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Dat is precies wat wij willen bereiken: bio en fair betaalbaar maken voor iedereen. Wij betalen aan onze leveranciers met veel plezier de meerprijs voor bio en fair, maar zelf willen wij op deze producten geen boevengemiddelde marges nemen. Door onze optimale kostenstructuur kunnen wij met lagere marges dan de klassieke retailers werken. Dart verklaart meteen waarom wij de biofairtradechocolade voor 1,19 euro kunnen verkopen. Dat is inderdaad scherp in vergelijking met andere aanbieders van bio- en/of fairtradechocolade, maar nog altijd duurder dan onze eigen conventionele chocolade. Uw suggestie om de factor “mens” toe te voegen aan onze duurzaamheids- en kwaliteitsbelofte nemen wij in dank aan.

Met vriendelijk groeten,

Ruth Broekaert

Corporate Responsibility Manager
ALDI België

boevengemiddelde las u in het antwoord: laat me duidelijk zijn, dit is geen typisch-Steven neologisme van mijn kant! Wellicht zat ALDI Inkoop (van waaruit de mail werd verstuurd) nog met één oog mijn artikelenreeks “Help de boeven zijn op!” te lezen.

de factor ‘mens’

En ja hoor, de factor “mens” werd inmiddels toegevoegd op de website van ALDI🙂

Onze grote aankoophoeveelheden zorgen ervoor dat wij tegen de beste voorwaarden kunnen inkopen, steeds met respect voor mens, duurzaamheid en kwaliteit.

Dit lees je in de rubriek “Over ons” onder de derde noemer van vier “Prijs-kwaliteit“.

Onze grote aankoophoeveelheden zorgen ervoor dat wij tegen de beste voorwaarden kunnen inkopen, steeds met respect voor mens, duurzaamheid en kwaliteit.

Onze grote aankoophoeveelheden zorgen ervoor dat wij tegen de beste voorwaarden kunnen inkopen, steeds met respect voor MENS, duurzaamheid en kwaliteit.


Onder de vierde titel “De toekomst van ALDI” lezen we daar

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol. Onze kwaliteitsafdeling waakt erover dat de kwaliteit doorheen de hele keten geborgen is.

De afgelopen dagen ontving ik nogal wat gespeculeer, als “misschien koopt Aldi in bij plantages” en berichten als “ik had willen reageren op je blog, maar heb daar toch maar van afgezien want … .

Veel giswerk kwam me ook ter ore en vermoedens allerhande, maar weinig feitelijke aanwijzingen van machtsmisbruik of andere oneerbare handelspraktijken.

suggestie ‘eerlijke handelsvoorwaarden doorheen de hele keten’

Ik ben heel content dat iemand als Ruth deze belangrijke functie mag invullen. Ze is een talent, dat ook meer dan haar plaats zou hebben gehad in bijv. de wereldwinkels.

Ik wil bij deze het onderwerp – of de lezer moest er anders over denken – afsluiten met een suggestie aan Ruth, komende uit een geborgen wereldwinkelnest.

Streef naar deze aanvulling onder “De toekomst van ALDI“:

Onze CSR Manager waakt erover dat eerlijke handelsvoorwaarden doorheen de hele keten gewaarborgd zijn.

Aan de fairtradekantoren om sluitende systemen uit te denken, in samenspraak met de distributiesector. En hopelijk raakt ALDI hiermee weg uit de staart van het peleton inzake duurzame supermarktketens. Althans, daar merkte Rank-a-brand in Nederland de ALDI eind vorig jaar nog op.

KLIK VOOR HET BIJBEHORENDE ARTIKEL OP http://pr.co/p/001z10

KLIK VOOR HET BIJBEHORENDE ARTIKEL OP http://pr.co/p/001z10

9 gedachtes over “ALDI antwoordt: zo maak je bio/fair betaalbaar & slotsuggestie – “Help, de boeven zijn op!” – 7

  1. Great result on getting a response and good suggestion of what they should adapt their values to include. You’re right that it may require much more individual direct action to get companies to realise that we as their customers care about fair sourcing throughout the supply chain. (Note: Google doesn’t have a Flemish translation, but I think I got a good sense of the article using their Dutch translation!)

  2. Pingback: de prijs van traceerbaar en transparant – zo maak je duurzame chocolade (on)betaalbaar | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: klimaatzaak daagt duurzaamheidslabels uit – voor het fairtradekeurmerk hoeft ‘t zo niet meer | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: waarom is bij Delhaize niet alle bio óók ethisch? klantendienst geeft niet thuis op vraag | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  5. Pingback: IKEA België reageert en werkt aan antwoord – #CHOKLAD #MÖRK #70% #€1 | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  6. Pingback: 72% pure fairtrade biochocolade aan 1,19 euro voor 100 gram, hoe doe je dat, mevrouw Aldi? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  7. Pingback: ALDI gebruikt voortaan enkel nog duurzame en fairtradecacao voor hele huismerkgamma | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  8. Pingback: LIDL primeur: UTZ en MAX samen op de chocoladewikkel, voor een aalmoes | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s