de prijs van traceerbaar en transparant – zo maak je duurzame chocolade (on)betaalbaar

In de grote vakantie ga ik me een stuk fairtradebiochocolade kopen in de ALDI, seh. Of mijn moeder – die heel dit spel in gang stak – moest me al eerder willen verrassen🙂

Gisteren liet CSR Manager Ruth Broeckaert, namens ALDI België, deze blog weten:

“Bio en fair heeft de naam duur(der) te zijn”. Dat is in veel gevallen zo, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

Door onze optimale kostenstructuur kunnen wij met lagere marges dan de klassieke retailers werken. Dart verklaart meteen waarom wij de biofairtradechocolade voor 1,19 euro kunnen verkopen.

vraag het aan Havelaar

Ik stelde Karlien Wouters van Fairtrade Belgium hierover nog twee vragen. Ondanks het antwoord – of juist daardoor – van ALDI blijft men mij namelijk giswerk en vragen toesturen, over hoe-ALDI-dat-dan-écht-doet.

1. Wordt de biochocolade van Aldi ingekocht via mass balance?

KARLIEN: Aangezien het bio is moet het volledig traceerbaar zijn, geen mass balance.

2. Wordt chocolade duurder naarmate een product transparanter/traceerbaarder wordt? Maakt het een verschil m.a.w. naar wat de boer krijgt, als die betaald wordt volgens het principe van mass balance of dat van volledige traceerbaarheid?

KARLIEN: Volledig traceerbaar is vooral duurder doordat de verwerkingskost duurder is aangezien alles traceerbaar moet zijn. Ik denk niet dat er voor de boer een extra meerwaarde is maar daar hebben we geen zicht op. Wanneer er natuurlijk een groter volume in omloop gaat aan bio zal de meerkost dalen, daar werken we dus naartoe.

Echt fijn dat Karlien antwoordt, maar ik schrik altijd opnieuw van zinsneden als “ik denk” en “daar hebben we geen zicht op“. Aan het eind van dit artikel een voorstel.

wat kost traceerbaarheid?

Op de blog van Rainforest Alliance stond eind 2014 een interessant artikel, dat ons wat wijzer maakt over tot hoe hoog de prijs van traceerbaarheid kan oplopen.

Van Velze’s Chocolaterie & Patisserie uit Amsterdam werkt met FINMAC, een duurzame cacaoboer in Costa Rica.

Op de blog van Rainforest Alliance lezen we:

De chocolade die de basis vormt voor de producten van Van Velze’s is afkomstig van de cacaoboerderij FINMAC in Guapiles, in de Caraibische laaglanden van Costa Rica. Eigenaar Hugo Hermelink is van Nederlandse afkomst. Van Velze: “Hier wordt ook echt de chocolade voor 90 procent gemaakt. De resterende 10 procent, met name het toevoegen van de suiker, gebeurt in België bij Belcolade, die de grote blokken chocolade importeert vanuit Guapiles. Op de plantage in Costa Rica is daar namelijk niet genoeg krachtstroom voor. Je hebt daar grote walsen voor nodig.”

Onze cacao blijft tijdens het hele proces gescheiden van andere cacao- en chocoladestromen en wordt in een aparte lijn verwerkt. Daarom is onze chocolade nu al 50/80 procent duurder dan die van bijvoorbeeld Barry Callebaut.

Daar verschiet ik van. Ruth Broeckaert mailde me:

Wij betalen aan onze leveranciers met veel plezier de meerprijs voor bio en fair, maar zelf willen wij op deze producten geen boevengemiddelde marges nemen.

Dat “boevengemiddelde” hierboven, was een tikfout wellicht.
Maar naar wie gaan de 50/80-procent-duurder marges van Van Velze, vraag ik me af. Dat ga ik eens moeten navragen bij Rainforest Alliance.

transparant en traceerbaar (geen) synoniemen

Het zou fijn zijn mocht ALDI duidelijker kunnen communiceren, over hoe het haar chocolades laat maken, m.n. hoe de keten er precies uitziet en wat iedere schakel / handeling / speler kost.

Toen we in december 2013 met Ruth Broeckaert spraken – toen nog mee bevoegd voor CSR bij LIDL – kwam in de loop van het onderhoud het voorstel vanuit LIDL op tafel, om een product van LIDL door te lichten, i.s.m. Oxfam-Wereldwinkels. Bij die laatste bleek daarvoor geen interesse.

Maar misschien zijn Karlien (Fairtrade Belgium) en Ruth (CSR ALDI) wél geïnteresseerd om dit uit te proberen?

Karlien mailde me namelijk, bij de antwoorden hierboven:

We hebben de laatste tijd ook goede contacten met hen, de intenties zien er heel serieus uit.

Samen de fairtradebiochocoladeketen van ALDI ontleden en publiceren, dat zou nu eens echt op heel veel serieux wijzen.

4 gedachtes over “de prijs van traceerbaar en transparant – zo maak je duurzame chocolade (on)betaalbaar

  1. KARLIEN: Aangezien het bio is moet het volledig traceerbaar zijn, geen mass balance.

    ik trek dit antwoord in twijfel: de OFT bio tabletten van 85g mèt FT label en Bio label kwamen van Callebaut en waren mass balance (is mij door OWW Gent bevestigd)
    zij zijn nu overgestapt op een andere chocolade leverancier om van die mass balance af te komen

    die volledige traceerbaarheid kan wel opgaan voor het biolabel maar binnen bio kan er nog mass balance gewerkt worden met ft en niet-ft

Geef een reactie

