cacaoboer #IKEA chocolade woont op foutpagina – @ikeabelgium @UTZCertified

UPDATE: inmiddels kreeg ik de TRACER aan de praat. LEES HET HIER.

Weldra opent er een IKEA-vestiging in Hasselt. Daar moet ik volgend schooljaar toch wat bij kunnen vertellen, in de klasgroepen.

Vandaag las ik op de blog “UTZ Newsletter” dat de certificeerder UTZ CERTIFIED en IKEA samenwerken. Dat wist ik niet. De koffie en de chocolades, die verkocht worden in de Zweedse meubelzaak, dragen het keurmerk van UTZ.

Op de blog pakte UTZ op 10 juni 2015 uit met de ronkende titel “From store to farm – traceability in action at IKEA“. Daar was ik uiteraard zéér nieuwsgierig naar.

In het artikel spreekt men over de “IKEA/UTZ online tracer voor koffie en chocolade”:

“The IKEA/UTZ online tracer for coffee and chocolates provides information on where and who have grown the coffee or cocoa beans in the specific product the customer has purchased. We think it is important to be able to provide this information.”

Daarbij staat wél een prent maar geen link naar die tracer.

Uiteindelijk vond ik ‘m hier: https://utzcertified.org/ikea/

Helaas, bij het aanklikken van de “CHOKLAD MÖRK 70%” en ander virtueel lekkers, kwam ik telkens uit op deze landingsplaats:

HELAAS, ER VALT NIET VEEL TE TRACEREN MET DE  IKEA/UTZ TRACER

HELAAS, ER VALT NIET VEEL TE TRACEREN MET DE IKEA/UTZ TRACER

Dan vraag ik me af hoeveel mensen eigenlijk ook al een dergelijke poging hebben ondernomen. Niet veel, durf ik vermoeden, wanneer het ding nog steeds niet blijkt te marcheren.

Gelukkig stond er wel een hele goeie afsluiter in dat blogartikel.

Anders Lennartsson, Sustainability Manager voor IKEA Food Services, stelt er:

“Being transparent about progress as well as challenges is important to us. Besides our customers, co-workers and other stakeholders expect companies like IKEA to be open with what we are doing. We are well aware of that many things remain to be done and being open about it creates understanding.”

Dat bevestigt het Leitmotif doorheen mijn educatieve werk voor Oxfam-Wereldwinkels:

“In communicatie geldt er één gouden tip: als niets nog werkt, probeer het dan met de waarheid (if everything fails, try the truth). Bedrijven doen vaak teveel moeite om de waarheid te verbergen of te verbloemen en geven een zeer eenzijdige en mooiverpakte of zelfs verdraaide voorstelling van de feiten. Dat soort communicatie wordt uiteindelijk lachwekkend, en heeft een averechts effect omdat ze wordt ingehaald door ganggeruchten en de ‘koffieruimte’.”

Dat citaat haalde ik uit het boek “Ethisch groeien – ondernemen met aandacht voor mensen” van Ignace van Doorselaere. Net zomin als hem geloof ik erin, dat mensen blaaskes wijsmaken of zich het puntje van zijn tong bijten, de goede zaak dient. Integendeel.

Benieuwd of UTZ en IKEA iets gaan doen met bovenstaande bloggeruchten.

2 gedachtes over “cacaoboer #IKEA chocolade woont op foutpagina – @ikeabelgium @UTZCertified

  1. Pingback: 70% pure chocola aan € 1 / 100 gram: toe nou, #IKEA en #UTZ, verklap ons hoe je dat doet | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: IKEA België reageert en werkt aan antwoord – #CHOKLAD #MÖRK #70% #€1 | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

