70% pure chocola aan € 1 / 100 gram: toe nou, #IKEA en #UTZ, verklap ons hoe je dat doet

ONDERTUSSEN KREEG IK NA ZES MAANDEN HET BELOOFDE ANTWOORD.

GEDEELTELIJK ANTWOORD PERSDIENST IKEA

Inmiddels kregen we antwoord van Annelies Nauwelaerts van de persdienst van IKEA BELGIUM. Daarover snel meer. Maar hier enkele quotes uit haar email:

Beste Steven,
Bedankt voor je opmerking. Ik heb zelf de tracer op UTZ even getest en deze werkt wel degelijk.
http://www.utzcertified.org/IKEA
Ik vermoed dat je geen ‘expiry date’ hebt aangeduid. Dat is THT datum die je vindt op je stuk chocolade, en die je, als je geen stuk chocolade bij de hand hebt, ook “lukraak” kan kiezen uit het menu.

Het zou fijn zijn als je hier ook melding van kunt maken in je tweets en blogposts.

Wat je vraag over de chocolade aan 1 euro betreft. Kan je me het extract uit de Cacao Barometer waar je naar verwijst even bezorgen? Eventueel kan ik bij mijn collega’s in Zweden meer concrete input en info vragen.

Ik kan je alvast meegeven dat onze visie om “een beter dagelijks leven voor zo veel mogelijk mensen te creëren” geldt niet alleen voor onze medewerkers en onze klanten, maar ook voor onze leveranciers en de gemeenschappen waarin zij leven. Ook voor cacaoboeren dus. Het is net daarom ook dat we samenwerken met UTZ , om zo te garanderen dat de IKEA chocolade die we verkopen, chocolade is die op een duurzame manier & met aandacht voor de werkomstandigheden van de boeren, geproduceerd is.

Omdat we bij IKEA werken met grote volumes wereldwijd, we onze marges voor bepaalde producten laag houden om klanten te overtuigen een keuze te maken en de klant bij IKEA vragen om heel wat zelf te doen, kunnen we onze prijzen laag houden.

Een ander voorbeeld: de vegetarische balletjes bijvoorbeeld, hebben we bewust lager geprijsd dan de klassieke populaire vleesballetjes, om klanten aan te moedigen eens voor het gezonde alternatief te kiezen.

Ik lanceer bij enkele collega’s wat vragen.
Komende weken ben ik met vakantie, maar we komen hier zeker bij je op terug.

Over een maand weten we dus wellicht weer wat meer!

ORIGINEEL ARTIKEL

Toe maar, we zullen het niet verklappen

Zo moedigt IKEA België ons aan op haar webshop met Zweedse zoetigheden.

Ik klik op de afbeelding van de CHOKLAD MÖRK 70% en is dat even schrikken
De UTZ-gecertificeerde chocolade staat daar aan 1 EURO VOOR 100 GRAM.

De website beweert:

UTZ garandeert duurzame landbouwmethodes en eerlijke omstandigheden voor de werknemers. – De oorsprong van de cacaobonen is eenvoudig te controleren op http://www.utzcertified.org/IKEA.

Die oorsprong controleren, dat viel me anders gisteren zwaar tegen.
De cacaoboer van IKEA woont op een foutpagina,” schreef ik.

Inmiddels ben ik er uitgeraakt. HOERA! Kijk maar verderop.

Controleren wat die cacaoboer van UTZ krijgt om te overleven is er daar echter niet bij.

In november vorig jaar citeerde ik je uit een impactstudie in opdracht van “Utz Certified” (naast IKEA ook bekend van KWATTA):

“Nevertheless, farmers find that premium payments do not fully compensate for their increased production costs.”

Ik tweette @UTZCertified daarover en Han de Groot (Executive Director UTZ Certified) kwam persoonlijk langs op deze blog, om te reageren:

weet dat dat bewustzijn er altijd al was, maar de knoppen om aan te draaien en eea goed te beinvloeden zijn beperkt, helaas.

Eerlijk. Maar telkens weer opnieuw: waar staat die ethische handel nu in hemelsnaam eigenlijk voor? IKEA op haar PR-wenken bedienen? Hoe kan je aan die prijzen boeren deftig betalen? LEG HET ONS ALSTUBLIEFT EENS UIT.

TRACING SYSTEEM IKEA/UTZ


Inmiddels heb ik het tracing systeem van IKEA/UTZ met goed gevolg kunnen uitproberen. Jij hopelijk ook.

Zo lukte me dat.

  • Ik surfte naar utzcertified.org/ikea;
  • Daar klikte ik, bij de “CHOKLAD MÖRK 70%” op “EXPIRY DATE” en koos voor “2016-07-06”;
  • Ik klikte op “TRACE” en belandde op de pagina “Who has grown your cocoa?“;
  • Daar verscheen een google-kaartje met daaronder de naam van de coöperatie: “SOCOOPADIS (Société Coopérative Agricole d’Issia)” uit Ivoorkust;
  • Na het klikken op “read more” kreeg ik meer informatie over de coöperatie, inclusief een link naar hun website.

Nogal omslachtig, maar het werkt. Hoewel blijkbaar dus niet altijd, want ik gaf het de eerste keer op na twee pogingen. Webbug of stupid me? Mijn excuses dan.

Hopelijk krijg ik toch ook nog antwoord op mijn vraag aan de persdienst van IKEA, over wat de boer verdient. Dat kan ik nergens terugvinden. Ook niet op de website van de coöperatie zelf, trouwens.

Beste

ik heb op mijn blog een vraag voor jullie i.v.m. de chocolades.
https://fairtradekookboek.wordpress.com/2015/07/02/cacaoboer-ikea-chocolade-woont-op-foutpagina-ikeabelgium-utzcertified/

Er wordt op jullie webwinkel gezegd dat we de cacaoboeren achter de chocolades kunnen opzoeken, via een tracing-systeem. Maar dit blijkt niet te werken. Ik heb via Twitter hiervoor aangeklopt bij UTZ Certified maar die geven vooralsnog niet thuis.
https://utzcertified.org/ikea/

Een bijkomende vraag die ik heb, is hoe jullie erin slagen 70% pure chocolade te verkopen aan 1 euro. Volgens cacao-experts is het onmogelijk dat boeren hier een inkomen mee verwerven, welke hun boven de armoedegrens uittilt. Dat las ik in de Cacao Barometer 2015. Maar mogelijk hebben jullie cijfers die het tegendeel kunnen bewijzen?

Met beste groeten

Steven Schepers
FairTradeGemeente Hasselt

UITSMIJTER


Een recente bevraging onder UTZ Certified koffieboeren en werkers in Brazilië bracht uit dat 90% van de geïnterviewde boeren het UTZ programma aanbevelen aan collega’s.

Lees het in “Better coffee and life quality in Brazil: meet the farmers“.

8 gedachtes over “70% pure chocola aan € 1 / 100 gram: toe nou, #IKEA en #UTZ, verklap ons hoe je dat doet

  1. Pingback: cacaoboer #IKEA chocolade woont op foutpagina – @ikeabelgium @UTZCertified | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: IKEA België reageert en werkt aan antwoord – #CHOKLAD #MÖRK #70% #€1 | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Britse Co-op supermarkt biedt 50% meer fairtradechocolade aan Vlaamse IKEA-prijzen | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: teleurstellend dossier ‘Verantwoord consumeren’ Test-Aankoop, n°600, 25 september 2015 | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  5. Pingback: IKEA antwoordT na half jaar op vragen i.v.m. de goedkoopzaamheid v/d CHOKLAD MÖRK 70% | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  6. Pingback: open brief: IKEA’s cacaoboeren begrijpen er nog de ballen van | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  7. Wat is het aandeel van de prijs van cacaobonen in de uiteindelijke prijs van een reep chocolade?
    Ikea kan die reep desgevallend gerust zonder winst verkopen dat staat totaal los van wat die cacaoboer krijgt.

  8. Hoi Nick, dat zou ik nu dus precies graag van IKEA vernemen. Het kan toch niet moeilijk zijn dat te vertellen?

    Schattingen variëren doorgaans van 3,5 tot 6% van de waarde van een chocoladereep. In de jaren 80 was dat 18%.

    Aan dergelijke prijzen chocolade verkopen bevat twee kanten
    1. ofwel doe je aan marktbederf en je houdt de klanten voor dat dit een normale prijs is voor chocolade of
    2. je zegt dit is de minimumprijs waaraan we een reep chocolade kunnen verkopen zonder dat de cacaoboer zijn bedrijf opgeeft. Alles wat er dan bovenop komt kan naar de boer. Wil je armoede oplossen.

    Wil je klanten voorhouden dat we onze europese economie staande kunnen houden door dumpingwinkels en dumpingprijzen te hanteren (of je automerk DAS AUTO te noemen om dan de wereld te bedriegen met sjoemelsoftware), dan kies je voor scenario 1.

    IKEA krijgt alle ruimte om het goed uit te leggen op deze blog. Maar wat de cacaoboer krijgt van hen krijg ik niet los. Ik verdenk IKEA niet van sjoemelen. Maar een groot hart naar de cacaoboer hebben ze ook niet, naar mijn mening.

    Beste groeten,
    Steven

Geef een reactie

