#goedkoopzaamheid : groene bananen LIDL illegale marketing of gewoon greenwashing?

Op Foodlog.nl maakt Luc Hellebuyck brandhout van Rainforest Alliance, de labelaar van LIDL’s groene bananen. Luc stond o.m. aan het hoofd van de European Fruit and Vegetables Trade Association (EUCOFEL) en is bananenexpert.
Dan doe ik wát graag mee mijn duit in het zakje.

DE REGENWOUD ALLIANTIE

DE REGENWOUD ALLIANTIE

Eén op de zeven bananen, die in Nederland verkocht worden, zijn fairtradebananen. Dat vertelde Max Havelaar ons, enkele weken geleden.

In Duitsland is ALDI de motor achter de sterke groei van fairtradeproducten.

LIDL verkoopt – zo meldt het – nu enkel nog bananen van Rainforest Alliance. Dat zijn dus 200.000 fairtradebananen per week MINDER als zou kunnen, mogen we de cijfers in het persbericht geloven.

Want LIDL kiest expliciet NIET LANGER voor fairtrade.

LIDL gaat en staat voor goedkoopzaamheid.

lekker ge(c)(k): bananen als stuntartikel

Perceptie: de duurzame bananen van LIDL blijven met dit keurmerk een stuntartikel. LIDL beschikt wellicht over andere gegevens. Die mag het hier met ons delen. We hebben een commentaar-functie, onderaan dit artikel.

Want, weet je nog? In september 2013 kreeg onze trekkersgroep FairTradeGemeente Hasselt een liefdesbrief van LIDL.

We waren totaal verbouwereerd. Ik schreef in een reactie:

Ze hebben natuurlijk hun Fairglobe-bananen bij LIDL. Maar, opnieuw, hoe krijg je het uitgelegd dat je met je EIGEN huismerkbananen in je EIGEN winkels je EIGEN fairtradebananen gaat bekampen met unfaire stuntprijzen?

LIDL verkocht in juni dat jaar bananen uit Colombia, van haar huismerk, aan 0,99 euro:

KLIK OP DE PRENT VOOR GROTERE WEERGAVE

KLIK OP DE PRENT VOOR GROTERE WEERGAVE

Cynisch, want op datzelfde moment kondigden de Colombiaanse plantage-arbeiders een staking af: omdat ze zich uitgebuit voelden… door de supermarkten.

Er volgde een uitnodiging tot gesprek, mét etentje, dat herinner je je nog. Ik stelde Kelly Mermuys voor – al tafelend in het vegerestaurant Lekker Gec te Gent – énkel nog eerlijke bananen aan eerlijke prijzen te verkopen en de klant geen keuze te laten.

“Waarom niet gewoon ALLE bananen, chocolade en koffie fair trade bij LIDL?” vroeg ik haar, zoals eerder in een open brief.

geen-keuze-beleid wordt goedkoopzaamheid

De klant geen keuze laten, dat heeft LIDL nu gedaan. Door fairtradebananen af te zweren en te kiezen voor het magere Rainforest Alliance. Goedkoopzaam, heet dat.

Verrassend is dat niet. Reeds in maart dit jaar tastte LIDL de Nederlandse markt af, op zoek naar reacties op haar make-over naar Rainforest Alliance. Het bood de bananen aan voor… 0,99 euro/kg.

Sinds deze week verkoopt LIDL dus overal (?) enkel nog 100% groene bananen:

Tot 200.000 bananen per week. Zelfs in die mate dat we de overstap kunnen maken op uitsluitend duurzame bananen, zonder daarvoor een onmogelijke kost te dragen. Onze klanten zullen de omschakeling zelfs niet voelen: de bananen zijn nog steeds even lekker en worden niet duurder.

marktbederf verduurzaamt

De prijs van LIDL’s goedkoopzame bananen is dagafhankelijk en is momenteel 1,35 euro per kilogram. Een lamentabele prijs, die marktbederf nu verduurzaamt.

Of € 1,89 voor een kilogram Bio Fairtradebananen bij Colruyt een serieuze prijs is, weet ik niet. Maar wat ik wel weet, is dat per kist van 18,14 kilo er een Fairtrade Premie van één dollar gaat naar de producentenorganisatie. Rainforest Alliance laat de prijs compleet over aan de onderhandelingsmacht van de boeren t.a.v. LIDL.

Het Rainforest Alliance-label legt op economisch vlak weinig veeleisende normen op.

De verplichtingen van het keurmerk richten zich uitsluitend op de producenten, die zich niet verzekerd zien van een minimumprijs. Dit kenmerk versterkt aanzienlijk de aantrekkingskracht op bedrijven als LIDL. Zij hebben immers ruime marges om te onderhandelen over de prijzen.

Er is dan ook totaal geen transparantie over welke de prijzen zijn die LIDL betaalt voor deze bananen. Ik ga er nog eens een keertje achter horen bij Peter, de betaalde blogger van Rainforest Alliance.

PLUS

De Nederlandse supermarkt PLUS laat de klant ook geen keuze en verkoopt enkel fairtradebananen, met het Max Havelaar keurmerk. Minimaal 0,41 euro per kilo gaat naar de boerenorganisaties en plantages in Colombia, waar de bananen vandaan komen. Dat bedrag bestaat uit een minimumprijs en een extra ontwikkelingspremie die de 1.400 boeren en arbeiders gezamenlijk investeren in verbeteringen.

LIDL schrijft in haar persbericht over haar goedkoopzame bananen:

Een mooi voorbeeld van het huwelijk tussen discount en duurzaam. Door bewust het assortiment niet onnodig uit breiden, waken we er immers over dat we zéér grote aantallen per product kunnen verkopen. En dat leidt op zijn beurt tot lagere prijzen. Die kunnen we aan onze klanten, of zoals nu aan de telers, teruggeven.

Het Rainforest Alliance-label garandeert dat de bananen afkomstig zijn van plantages waar boeren volgens een aantal strikte sociale, economische en milieunormen telen. Ook dient tenminste het minimumloon te worden betaald, wat in de sector lang niet gebruikelijk is – én worden er opleidingen voor boeren voorzien.

MIN

Zou het? Wie zijn dan die boeren of werkers? Waar wonen ze? Wat verdienen ze? Bovenal: vinden ze dat ze serieus behandeld en verloond worden? Waarom vertikt LIDL – in tegenstelling tot PLUS – hier een begin van duidelijkheid over te scheppen?

Bananenexpert Luc Hellebuyck is scherp en duidelijk, op FOODLOG.NL

Rainforest Alliance sociale standaarden zijn zwak en hebben enkel betrekking op de vrijheid van vereniging van werknemers, volgens de IAO fundamentele arbeidsnormen die effectief sinds 1998.
De Costa Ricaanse bananen werkers, verenigd in SITAGAH en die de Chiquita werknemers vertegenwoordigen, zijn van mening dat de Rainforest Alliance certificering:
– de schendingen van de werknemers en vakbondsrechten legitimeert;
– de certificering zelfs de meest minimale uitdaging om misbruik van de rechten van werknemers, met name wat betreft de nadelige behandeling van vakbond, niet bevordigt;
– leden ondergaan selectieve pesterijen en ontslagen; leden worden op slechtst betaalde banen gezet en ontvangen van lagere bonificaties;
– het bedrijf bijzonder actief wordt wanneer een vakbondslid verkozen wordt in één van de vaste commissies;
Sinds enkele jaren, hebben de werknemers niemand gezien die zichzelf identificeerd als zijnde van de Rainforest Alliance; ze lijken onzichtbaar te zijn als het gaat om de controle, althans vanuit het oogpunt van de arbeiders.

illegale marketing

Momenteel loopt er in de Verenigde Staten een rechtszaak tegen Rainforest Alliance. De aanklacht werd een half jaar geleden ingediend door de NGO “Water and Sanitation Health” (WASH) uit Seattle. Ook volgens WASH stelt Rainforest Alliance de werkelijkheid anders voor, dan wat het werkelijk presteert, inzake duurzaamheidsclaims.

Het keurmerk, dat vooral bekend werd door Chiquita, wordt er regelrecht van beschuldigd de Amerikaanse consumenten te misleiden en de Centraal-Amerikaanse gemeenschappen van bananenboeren te schaden.

Na het neerleggen van de klacht is er al één en ander opmerkelijks gebeurd.

Zo heeft Rainforest Alliance al 70% van haar twijfelachtige statements van de websites en uit de advertenties verwijderd.

De klachten waren dan ook niet mals.

WASH zegt letterlijk dat Rainforest Alliance aan illegale marketing doet. Het baseert zich op de regels van The Federal Trade Commission’s Green Guides.

Een bloemlezing hieronder. Ik heb WASH-directeur Eric Harrison een mail gestuurd voor de laatste stand van zaken. Ik ben vooral heel benieuwd of de klacht van illegale marketingpraktijken ontvankelijk wordt verklaard.

chiquitalidlgroot

3 gedachtes over “#goedkoopzaamheid : groene bananen LIDL illegale marketing of gewoon greenwashing?

  1. Pingback: teleurstellend dossier ‘Verantwoord consumeren’ Test-Aankoop, n°600, 25 september 2015 | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Bananen gezonder dan sportdrank! – Twee Stuks Fruit

  3. Pingback: Bananen gezonder dan sportdrank – Twee Stuks Fruit

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s