de grote Unilever-lakmoesproef één jaar later

Justin Rowlatt (bekijk reportage op BBC World) onderzoekt de benarde situatie van de werknemers op de theeplantages in de Indische staat Assam. Hij treft er vernederende en gevaarlijke omstandigheden aan op theeplantages, die aan o.m. Lipton (Unilever), een van ’s werelds favoriete theemerken, leveren. Rainforest Alliance reageerde al.

In mijn vorige artikel bracht ik het spijtige nieuws dat
1) meer cacao produceren om het chocoladetekort af te wenden,
2) resulteert in een duizelingwekkende toename van kinderarbeid in West-Afrika.
3) Certificeerders verzwijgen dit.

Het blijkt een beproefde taktiek in de wereld die niet de mijne en wellicht ook niet de jouwe is. Maar die we met zijn allen wel financieren, middels ons aankoopgedrag.

Vorig jaar in de zomer vertelde ik hoe voedingsgigant Unilever
1) haar omvang wil verdubbelen, maar
2) tegelijkertijd haar milieuvoetafdruk wil verkleinen.
3) Het legt de kosten daarvoor bij de Lipton-theeplukkers, die het zegt te helpen,
4) met de hulp van een beroemde NGO en certificeerder.

We zijn een jaar verder en enkele dagen geleden tweette Unilever opnieuw vrolijk en blij:

De link in het filmpje leidt naar de pagina “Making a Difference: One Cup at a Time“.

Met hoeveel verwondering ik ook naar Paul Polman zijn drang-vooruit kijk, dit soort communicatie en pagina’s, daar kunnen wij nu werkelijk niets mee. Dit is en vooral blíjft heel erg ouderwetse PR en het helpt Polman’s zaak – als ‘visionair marketeer’ – niet.
Of misschien juist wel, maar dan heeft het weinig met fair en duurzaam vandoen.

Een bedrijf dat ‘beleving’ boven kwaliteit en producteerlijkheid laat gaan, is geen vertrouwen waard.

stelt Hans Pollemans ferm op Foodlog.

Bestuursvoorzitter Paul Polman van Unilever zegt nochtans de tegen armoede strijdende ‘linkse’ Paus Franciscus te steunen. Dat meldde Foodlog.

Polman als marketeer voelt scherp aan, dat adhesie betuigen aan de Paus een beetje afstraalt op Unilever. Goed voor de sales.

meent Hans Pollemans.

BELOFTE ZONDER HARDE FEITEN

BELOFTE ZONDER HARDE FEITEN

Op die bewuste Lipton-theepagina staat:

“In partnership with the Rainforest Alliance, we help ensure farmers and smallholders are able to face global challenges and secure a sustainable future for generations.”

En dat is het dan zowat.

Cijfers en beweringen als deze, daar moét onderbouw bij. Het komt over als bewust wazige stellingen poneren, die een belofte doen uitschijnen, die niet gefundeerd kan worden met onbetwistbare cijfers en dus in de feiten wellicht veel minder voorstelt, dan het getal ‘450.000’ moet doen geloven.

Paul Polman over de resultaten van het inhuren van excuustruus Rainforest Alliance:

“when we achieved the Rainforest Alliance certification, we saw our business growing in all the countries in which we did it, and consumers feeding back that the tea tastes better.”

Het zal de aandeelhouders en Lipton-drinkers zeker een hart onder de riem steken.

Toch deed ik vorig jaar op mijn blog een lakmoesproef op de stelling, die toen op Foodlog werd geponeerd, m.n. ‘Unilever is een NGO‘.

Ik mailde over en weer met de duurzaamheidsdirecteur op het hoofdkwartier in Nederland. Na veel geduld oefenen (een hele zomer lang) en blijven aandringen kon ik mijn conclusies formuleren op basis van een reeks toegestuurde pdfs. Een antwoord op de eigenlijke vragen kwam er niet.

De stelling en vraag kan je hier nalezen.
KORT: Unilever zegt haar omvang te willen verdubbelen en haar milieuvoetafdruk te verkleinen. Klopt het dat dit gebeurt op kosten van de theeplukster/-boer?

De conclusie kan je hier nalezen.
KORT: de inspanningen waar Unilever en Polman zichzelf zo over roemen, dat moet echt veel beter. De PR-plaatjes die daarover worden getoond, doen pijn aan het hart.

Unilever heeft er dus niet uit geleerd, maar die hoop koesterde ik uiteraard niet.

Meestal volgt er berouw na de zonde. Misschien kan Paul Polman er eens over te biechten gaan bij de paus.

Wat meer bescheidenheid en producteerlijkheid zou sowieso nu meteen al mogen.

SLECHTE ARBEIDS- EN LEEFOMSTANDIGHEDEN OP DE THEEPLANTAGES ZIJN VOLGENS DEZE PPT VAN UNILEVER ZEER WAARSCHIJNLIJK, MAAR ONSCHADELIJK VOOR DE HANDEL

SLECHTE ARBEIDS- EN LEEFOMSTANDIGHEDEN OP DE THEEPLANTAGES ZIJN VOLGENS PUNT 9 OP DEZE PAGINA VAN EEN POWERPOINTPRESENTATIE VAN UNILEVER ZEER WAARSCHIJNLIJK, MAAR EERDER ONSCHADELIJK VOOR DE HANDEL

2 gedachtes over “de grote Unilever-lakmoesproef één jaar later

  1. Pingback: het failliet van de happyclappymarketing | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: #sjoemeltrade zaagt de poten uit onder het ooit trotse EU-handelsblok & meer over Lidl en IKEA | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s