vrijheid/blijheid tot de laatste cacaoboer de laatste ALDI-deur achter zich dicht trekt?

Ik ben bezig aan een uitgebreider artikel over het duurzaamheidsbeleid van ALDI. In de tussentijd wacht ik op een antwoord van ALDI België, na mijn laatste vragenlijstje.

Ik vroeg me in dat lijstje o.m. af, vanwaar de cacao en suiker in de bio/fairtradechocolade van ALDI komt. Daarvan geen spoor op de wikkel.

UPDATE:

DIT ARTIKEL EN ONDERSTAAND ANTWOORD KRUISTEN ELKAAR ZOWAT GELIJKTIJDIG DINSDAGMORGEN. MIJN VRAGEN VIND JE HELEMAAL ONDERAAN DIT ARTIKEL.

Geachte meneer Schepers,
Beste Steven,

Bedankt voor uw mail en uw interesse in ons aankoopbeleid voor duurzame cacao.

1. Ook bij Aldi België zijn we volop bezig met de omschakeling naar duurzame cacao (UTZ, Rainforest Alliance of Fairtrade certified) bij de aankoop van cacao bevattende eigenmerkartikelen uit de productgroepen chocolade, ijs, ontbijtgranen, etc. Komende weken zullen wij hieromtrent concrete doelstellingen formuleren en bekendmaken via onze website.

2. We zullen onze verkoopprijzen voor chocolade en andere cacao bevattende artikelen niet wijzigen ten gevolge van ons aankoopbeleid voor duurzame cacao. We vinden het belangrijk dat onze chocolade en andere cacao-artikelen betaalbaar zijn en blijven voor iedereen.

3. Wij bedanken u voor uw suggesties m.b.t. het vermelden van producenten-organisaties op de verpakking. Op dit moment hebben wij echter geen concrete plannen in die richting.

Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Ruth Broekaert
Corporate Responsibility Manager
Aldi Belgium

AANVULLING MIJNENTWEGE: in een persbericht van begin juni j.l. stond te lezen:

Consumenten vinden het steeds belangrijker om over de herkomst van een product geïnformeerd te worden. Om deze reden gaat de Duitse discounter Aldi Süd nu gebruik maken van het ‘Regionalfenster’.

Aldi Süd heeft al vele jaren regionale producten in het assortiment. Het Regionalfenstermerk moet het de klanten makkelijker maken om een keuze te maken tussen de aangeboden producten. Het Regionalfenster geeft aan uit welke Duitse deelstaat het hoofdingrediënt van een product stamt en waar het product verwerkt en verpakt werd. Zo is de herkomstinformatie meteen op het eerste gezicht duidelijk herkenbaar.

Het is omwille van dit bericht, dat ik me afvroeg waarom ALDI dit principe wél belangrijk zou vinden voor Duitse producten en waarom minder/niet voor Afrikaanse cacao, vanille en suiker in haar bio/fairtradechocolade.

In Duitsland gaat het Fairtradekeurmerk werk maken van dergelijke transparantie. Niet met antwoorden op of en wat de boer verdient aan de faire handel. Wel met plaatjes en uitleg over de boerengroepen, die de faire handel in stand houden.

Er is nu een website, waar je productcodes kunt op ingeven, van bijvoorbeeld Fairglobe chocolade die je kocht bij LIDL.

KLIK EN ONTDEK DE LEVERANCIERS VAN DE GRONDSTOFFEN VOOR DEZE FAIRTRADECHOCOLADE VAN LIDL

KLIK EN ONTDEK DE LEVERANCIERS VAN DE GRONDSTOFFEN VOOR DEZE FAIRTRADECHOCOLADE VAN LIDL

GEEN bio/fairtradechocolade voor ALDI Duitsland

ALDI trekt in België weliswaar de kaart van bio/fairtradechocolade voor haar huismerk “Ambiente”. In Duitsland zet ALDI voor de huismerken “Moser Roth” en “Choceural” haar kaarten volledig in op UTZ Certified en het assortiment is niet bio. Dus kunnen we ook geen productcode ingeven.

UTZ Certified garandeert geen minimumprijzen en haar Executive Director is zo grootmoedig toe te geven, dat meer dan overleven er voor de cacaoboer onder dit certificatiesysteem niet inzit. De productie wordt gegarandeerd, een goed inkomen niet.

Op deze blog lichtte hij toe:

de knopppen om aan te draaien en eea goed te beinvloeden zijn beperkt

de laatste cacaoboer doet de deur dicht?

De meerproductie waar de industrie om zeurt – en die UTZ Certified probeert te garanderen – resulteert in duurzame armoede en meer kinderarbeid. Dat meldde ik al.

Er staat een bom te ontploffen in West-Afrika met als gevolg een implosie van de snoepindustrie en lege snoeprekken in de winkels.

De achterliggende structuren veranderen, kan door company-community partnerships, zoals Oxfam die bepleit. Vandaar opnieuw mijn oproep aan ALDI, voor duurzame, meerjaren-relaties tussen ALDI en de fairtradecoöperaties (verstuurd d.d. 6/08/2015).

In het aangekondigde stuk over ALDI’s duurzaamheidsinspanningen een wat meer genuanceerde uiteenzetting, over wat de discounter doet inzake de cacaoproblematiek. Maar zonder van-mens-tot-mens-samenwerkingen, geraken we – en ook ze – nergens.

Beste

ik wil eerst en vooral nogmaals mijn erkentelijkheid uitdrukken om mijn suggestie – de factor “mens” toevoegen aan jullie duurzaamheids- en kwaliteitsbelofte – op de website te hebben aangepast.

Er staat nu: “Onze grote aankoophoeveelheden zorgen ervoor dat wij tegen de beste voorwaarden kunnen inkopen, steeds met respect voor mens, duurzaamheid en kwaliteit.”

Nu las ik onlangs spannend nieuws. ALDI Duitsland en ALDI US kondigen aan alle cacao voor hun hele huismerk-gamma aan chocolade, ijs, ontbijtgranen etc… voortaan ‘duurzaam te gaan inkopen’. Eind 2015 moet dat al in orde zijn bij onze oosterburen. Eind 2020 ook in de VS. De certificeerders Rainforest Alliance, UTZ-Certified én Fairtrade gaan daar mee op toekijken.

Hierover heb ik nog enkele vragen, die ik wil beantwoorden voor de lezers van mij blog.

1. Gaat dit ook het geval zijn voor producten die verkocht worden in België?
2. Nu dat alle cacao voortaan dus mét duurzaamheids-certificaten wordt ingekocht, betekent dit dat de gewone ALDI-chocolade duurder wordt; of wordt de variant bio/fairtrade misschien goedkoper, want nóg grotere volumes?
3. Er staan geen producentenorganisaties aangegeven op de chocoladewikkel. Een gemis, dat de – wellicht onterechte – suggestie kan wekken dat ALDI producentengroepen tegen elkaar zou kunnen gaan uitspelen. Er is immers een groot overschot aan zowel fairtrade gecertificeerde suiker als cacao. De weg ligt dus in principe open voor een mooie duurzame, meerjaren-relatie tussen ALDI en enkele fairtradecoöperaties. Waarbij de cacao- en suikerboeren ook een gezicht zouden kunnen krijgen. Het zou de geloofwaardigheid en impact van uw belangrijke engagement nog versterken. Hebben jullie plannen in die richting?

Met vriendelijke groeten,
Steven Schepers
fairtradekookboek.wordpress.com

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s