ALDI antwoordt en bevestigt: geen producenten-organisaties op de fairtradechocoladewikkel

Ik stuurde ALDI België een nieuw, kort vragenlijstje. Dat vind je helemaal onderdaan.

Ik vroeg me in dat lijstje o.m. af, van waar de cacao en suiker in de bio/fairtrade-chocolade van ALDI België komt. Daarvan geen spoor op de chocoladewikkel, namelijk.

Dinsdagochtend kwam onderstaand antwoord. Ik ga er binnenkort op verder in een algemeen artikel over ALDI’s duurzaamheidsbeleid.

antwoord ALDI België

Geachte meneer Schepers,
Beste Steven,

Bedankt voor uw mail en uw interesse in ons aankoopbeleid voor duurzame cacao.

1. Ook bij Aldi België zijn we volop bezig met de omschakeling naar duurzame cacao (UTZ, Rainforest Alliance of Fairtrade certified) bij de aankoop van cacao bevattende eigenmerkartikelen uit de productgroepen chocolade, ijs, ontbijtgranen, etc. Komende weken zullen wij hieromtrent concrete doelstellingen formuleren en bekendmaken via onze website.

2. We zullen onze verkoopprijzen voor chocolade en andere cacao bevattende artikelen niet wijzigen ten gevolge van ons aankoopbeleid voor duurzame cacao. We vinden het belangrijk dat onze chocolade en andere cacao-artikelen betaalbaar zijn en blijven voor iedereen.

3. Wij bedanken u voor uw suggesties m.b.t. het vermelden van producenten-organisaties op de verpakking. Op dit moment hebben wij echter geen concrete plannen in die richting.

Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten,

Ruth Broekaert
Corporate Responsibility Manager
Aldi Belgium

aanvulling mijnentwege bij punt 3

In een persbericht van Aldi Süd (begin juni 2015) stond te lezen:

Consumenten vinden het steeds belangrijker om over de herkomst van een product geïnformeerd te worden. Om deze reden gaat de Duitse discounter Aldi Süd nu gebruik maken van het ‘Regionalfenster’.

Aldi Süd heeft al vele jaren regionale producten in het assortiment. Het Regionalfenstermerk moet het de klanten makkelijker maken om een keuze te maken tussen de aangeboden producten. Het Regionalfenster geeft aan uit welke Duitse deelstaat het hoofdingrediënt van een product stamt en waar het product verwerkt en verpakt werd. Zo is de herkomstinformatie meteen op het eerste gezicht duidelijk herkenbaar.

Het is omwille van dit bericht, dat ik me afvroeg waarom ALDI dit principe wél belangrijk zou vinden voor Duitse producten en waarom minder/niet voor Afrikaanse cacao, vanille en suiker in haar bio/fairtradechocolade.
Dit strookt niet met de filosofie van gelijkwaardigheid, respect en transparantie, die je achter een fairtradevenster als “ONE WORLD®” vermoedt.

transparantie

In Duitsland gaat het Fairtradekeurmerk werk maken van meer transparantie.

Geef je op deze website de productcode in van LIDL’s pure Fairglobe-chocolade, dan krijg je informatie over de leveranciers van de ingrediënten.

KLIK EN ONTDEK DE LEVERANCIERS VAN DE GRONDSTOFFEN VOOR DEZE FAIRTRADECHOCOLADE VAN LIDL

KLIK EN ONTDEK DE LEVERANCIERS VAN DE GRONDSTOFFEN VOOR DEZE FAIRTRADECHOCOLADE VAN LIDL

Bij ALDI zijn er geen dergelijke productcodes voor fairtradechocolade. Gewoon omdat er geen faitradechocolade in zijn Duitse assortiment zit. Moet veel beter dus.

In het aangekondigde stuk inzake ALDI’s duurzaamheidsinspanningen ook een uitgebreide uiteenzetting, over wat de discounter doet inzake de cacaoproblematiek.

mijn vragenslijstje aan ALDI d.d. 6/8/2015

Beste

ik wil eerst en vooral nogmaals mijn erkentelijkheid uitdrukken om mijn suggestie – de factor “mens” toevoegen aan jullie duurzaamheids- en kwaliteitsbelofte – op de website te hebben aangepast.

Er staat nu: “Onze grote aankoophoeveelheden zorgen ervoor dat wij tegen de beste voorwaarden kunnen inkopen, steeds met respect voor mens, duurzaamheid en kwaliteit.”

Nu las ik onlangs spannend nieuws. ALDI Duitsland en ALDI US kondigen aan alle cacao voor hun hele huismerk-gamma aan chocolade, ijs, ontbijtgranen etc… voortaan ‘duurzaam te gaan inkopen’. Eind 2015 moet dat al in orde zijn bij onze oosterburen. Eind 2020 ook in de VS. De certificeerders Rainforest Alliance, UTZ-Certified én Fairtrade gaan daar mee op toekijken.

Hierover heb ik nog enkele vragen, die ik wil beantwoorden voor de lezers van mij blog.

1. Gaat dit ook het geval zijn voor producten die verkocht worden in België?
2. Nu dat alle cacao voortaan dus mét duurzaamheids-certificaten wordt ingekocht, betekent dit dat de gewone ALDI-chocolade duurder wordt; of wordt de variant bio/fairtrade misschien goedkoper, want nóg grotere volumes?
3. Er staan geen producentenorganisaties aangegeven op de chocoladewikkel. Een gemis, dat de – wellicht onterechte – suggestie kan wekken dat ALDI producentengroepen tegen elkaar zou kunnen gaan uitspelen. Er is immers een groot overschot aan zowel fairtrade gecertificeerde suiker als cacao. De weg ligt dus in principe open voor een mooie duurzame, meerjaren-relatie tussen ALDI en enkele fairtradecoöperaties. Waarbij de cacao- en suikerboeren ook een gezicht zouden kunnen krijgen. Het zou de geloofwaardigheid en impact van uw belangrijke engagement nog versterken. Hebben jullie plannen in die richting?

Met vriendelijke groeten,
Steven Schepers
fairtradekookboek.wordpress.com

PURE BIO FT-CHOCOLADE ALDI

5 gedachtes over “ALDI antwoordt en bevestigt: geen producenten-organisaties op de fairtradechocoladewikkel

  1. Pingback: ALDI gebruikt voortaan enkel nog duurzame en fairtradecacao voor hele huismerkgamma | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: fair trade nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat – 6 : ALDI ♥ Mama Natuur, Unilever ♥ mensenrechten | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Week v/d Fair Trade en ALDI : wat verklaart prijsverschil gelijkaardige fairtradechocolades? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: Fairtrade Duitsland en LIDL doen aan partnerruil – veel gestelde maar onbeantwoorde vragen #1 | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  5. Pingback: sapboer Luiz en het spook van de Suco Justo | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s