Week v/d Fair Trade en ALDI : wat verklaart prijsverschil gelijkaardige fairtradechocolades?

UPDATE: spring onmiddellijk naar de slotconclusie

Ik stelde enkele maanden geleden de vraag aan ALDI België hoe ze dat doen, hun biofairtradechocolade verkopen aan zulke scherpe prijzen. Deze week vult die chocolade waarempel kwasi de hele voorpagina van hun klantenblad [PDF].

buhne-960x328-biochocolade-1537

Dit is een slimme zet van ALDI, in aanloop naar de Week van de Fair Trade, in oktober.

Er zouden weer vragen kunnen komen, over wat het prijsverschil van 9 euro per kg (€11.90/kg – €21.00/kg) verklaart tussen de biochocolade van ALDI en de nieuwe lijn biochocolades van Oxfam Fair Trade. (overigens, ook Albert Heyn en Delhaize en zelfs IKEA hanteren vergelijkbaar scherpe prijzen)

Wil de consument bijdragen aan een strijd voor eerlijke handel in cacao en chocolade, dan moet hij/zij de impact van een aankoop bij – in dit voorbeeld – ofwel ALDI ofwel Oxfam tegen elkaar afwegen. Enkele argumenten van ALDI en Wereldwinkels hieronder.

Aangezien OXFAM uiteraard haar bestaansreden vindt in communiceren over fair trade en ALDI dit slechts zeer summier doet op haar website, focus ik me hier op ALDI. Aan u om verder de website en inhoud van Oxfam uit te spitten. Of langs te lopen in je lokale Oxfam-Wereldwinkel en je vragen te stellen.

de ACHT van OXFAM

Oxfam-Wereldwinkels geeft op haar website “8 redenen waarom je nooit nog andere chocolade wil” dan die van haar.

De redenering achter die ‘8’ is dat de voorbije jaren OWW grote inspanningen gedaan heeft om op de cacaoketen te wegen. Middels haar beleidswerk en het ondersteunen van cacaocoöperaties én door de heropbouw van haar chocoladeketen. Daarbij gaat het verder, dan wat de FLO-Fairtrade standaarden toelaten: ze maakt de keten traceerbaar, zodat het weet welke schakels in de keten betrokken zijn en welke volumes van waar komen en vanuit welke omstandigheden.

150-8

Lees meer over chocolade in FAIR-magazine van Oxfam-Wereldwinkels:

ALDI

Ik zet de argumenten van ALDI (uit eerdere artikels op deze blog), nog eens op een rijtje.

eerste antwoord ALDI

Wij hebben heel erg ons best gedaan om het zo goed mogelijk samen te stellen en het op alle vlakken zo aantrekkelijk mogelijk te maken, ook op het vlak van de prijs.

U maakt een pertinente opmerking: “Bio en fair heeft de naam duur(der) te zijn”. Dat is in veel gevallen zo, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Dat is precies wat wij willen bereiken: bio en fair betaalbaar maken voor iedereen. Wij betalen aan onze leveranciers met veel plezier de meerprijs voor bio en fair, maar zelf willen wij op deze producten geen bovengemiddelde marges nemen. Door onze optimale kostenstructuur kunnen wij met lagere marges dan de klassieke retailers werken. Dat verklaart meteen waarom wij de biofairtradechocolade voor 1,19 euro kunnen verkopen. Dat is inderdaad scherp in vergelijking met andere aanbieders van bio- en/of fairtradechocolade, maar nog altijd duurder dan onze eigen conventionele chocolade. Uw suggestie om de factor “mens” toe te voegen aan onze duurzaamheids- en kwaliteitsbelofte nemen wij in dank aan.

– einde EERSTE antwoord ALDI –

Onlangs hoorde ik ervan dat ze nu al hun chocolades van duurzame cacao gaan maken. Dus vroeg ik – de redenering volgende, dat de gewone chocolade goedkoper bleef dan de bio/fairtrade – of al hun chocolades nu toch duurder gaan worden.

tweede antwoord ALDI

1. bij Aldi België zijn we volop bezig met de omschakeling naar duurzame cacao (UTZ, Rainforest Alliance of Fairtrade certified) bij de aankoop van cacao bevattende eigenmerkartikelen uit de productgroepen chocolade, ijs, ontbijtgranen, etc. Komende weken zullen wij hieromtrent concrete doelstellingen formuleren en bekendmaken via onze website.

2. We zullen onze verkoopprijzen voor chocolade en andere cacao bevattende artikelen niet wijzigen ten gevolge van ons aankoopbeleid voor duurzame cacao. We vinden het belangrijk dat onze chocolade en andere cacao-artikelen betaalbaar zijn en blijven voor iedereen.

3. Wij bedanken u voor uw suggesties m.b.t. het vermelden van producentenorganisaties op de verpakking. Op dit moment hebben wij echter geen concrete plannen in die richting.

– einde TWEEDE antwoord ALDI –

NOOT: Ook op de wikkel van de nieuwe Oxfam-chocolades worden geen partners vermeld. De producentenorganisaties die de cacao aanleveren, kan je wel terugvinden op haar website.

komt transparantie/traceerbaarheid tegen een prijs?

Ik vroeg het nog even na bij Havelaar: “wordt chocolade misschien duurder naarmate een product transparanter/traceerbaarder wordt?

Maxima antwoordde:

Wij zijn er trots op dat veel bedrijven die Fairtrade chocolade aanbieden, zoals het 100% Fairtrade bedrijf Divine Chocolate en biologische Fairtrademerken (zoals Green & Blacks, Seed & Bean), een grotere fysieke traceerbaarheid bieden. Klanten die meer traceerbaarheid willen, kunnen dan ook voor die merken kiezen.

Maar zelfs wanneer de oorspronkelijke Fairtrade-gecertificeerde cacaobonen tijdens de bereiding zijn vermengd, kunnen de consumenten er nog altijd zeker van zijn dat ons strenge certificatiesysteem garandeert dat de boerengroepen voor 100% kunnen genieten van het Fairtrade voordeel.

SLOTCONCLUSIE

In de ketens van ALDI en OXFAM wordt op een heel andere schaal gewerkt en met enorme volumeverschillen, waar de prijsverschillen deels door verklaard worden.

Bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal is heel wat goedkoper als je (veel) grotere aantallen tegelijk koopt, ook op de efficiëntie van de productie zelf (het gieten en verpakken van de chocolade) is er veel te winnen bij grotere aantallen.

Oxfam werkt aan het traceerbaar en transparant maken van de chocoladeketen. Het traceerbaar zijn van een keten zorgt voor een meerkost in elke stap van de productie.

Daarnaast is Aldi een zeer efficiënte verkoopsorganisaties, die op alle mogelijke manieren haar werkingskosten laag houdt en overtollige uitgaven wegsnijdt. Dit zien we onder meer in hoe de winkels zijn georganiseerd (relatief weinig producten, die met doos en al in eenvoudige stellingen worden geplaatst). Hierdoor is Aldi in staat om met een zeer kleine winstmarge te werken.

Oxfam Fair Trade (als merk) en Oxfam-Wereldwinkels (als verkoopsnetwerk) zijn, ondanks het feit dat ze met vrijwilligers werken, klein en minder efficiënt in vergelijking met Aldi. Hun kosten per € die ze verkopen zijn hoger dan die van ALDI en dit over heel het netwerk.

Klanten die belang hechten aan traceerbaarheid kopen best bij OXFAM. Klanten die vooral belang hechten aan lage prijzen zijn beter af bij ALDI. De boerengroepen genieten in beide gevallen voor 100% van het Fairtrade-voordeel in de vorm van gewaarborgde minimumprijzen en een premie.

chocolades-overzicht_Oxfam

14 gedachtes over “Week v/d Fair Trade en ALDI : wat verklaart prijsverschil gelijkaardige fairtradechocolades?

  1. Pingback: ALDI of LIDL: welke systeem-retailer gaat de cacaocrisis oplossen? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. “Oxfam werkt aan het traceerbaar en transparant maken van de chocoladeketen.”
    Dat is nieuw: tot voor kort was het jarenlang allemaal ‘mass balance’ via Barry Callebaut (iets waar ik echt van geschrokken ben toen ik het vernam: je start een initiatief om het machtsmisbruik v/d grote spelers te doorbreken (WW) en 30 jaar later zit je rustig zaken te doen met diezelfde ondertussen nog grotere spelers …).
    Als ik in een oww kom (vooral in NL waar ze toch altijd wat vooruitlopen) zie ik dat ‘food’ een steeds kleinere plaats inneemt in hun winkel: het zijn vooral allerhande kado items die worden aangeboden (“een kado winkel voor rijke mensen die eigenlijk al alles hebben” denk ik zelf soms “behalve een gerust geweten” denk ik er nu opeens bij;)
    Jarenlang vroeg ik ook wel eens aan zo’n verkoper-vrijwilliger waar hun chocolade gemaakt werd maar nooit heb ik daar een antwoord op gekregen, idem dito voor andere food die ze nog verkopen.
    Hetzelfde geldt voor hun reclameblaadje: mooie grote foto’s weinig tekst en nog minder inhoud in zo’n tekst. Ze gaan daarbij commerciële bedrijven achterna: mooie verpakking, gladde tekst/ lay out (kis) als belangrijkste verkoopsargument.
    De etenswaar die ze nog verkopen is ook steeds meer van ‘grote’ ft merken (die je dan ook vindt in Carefour bvb) zoals “Ethiquable” met gelijk zes verschillende labels erbij (ft e.a.) “Ons kunt ge vertrouwen: zes labels!!” Op zo’n moment krijg ik zin om af te haken.
    Maar goed: “Oxfam werkt aan het traceerbaar en transparant maken van de chocoladeketen.”
    Hopelijk lukt het: de chocolade die ik graag wil eten is gemaakt met cacaobonen en suiker etc. van telers/ boeren, coöperatieven die een naam, een gezicht en een adres hebben en liefst in een kleiner “fabriekje” dan ’s werelds grootste uit Wieze.

  3. Hei Nick, ‘groot’ is een zeer relatief begrip als we het hebben over ft-merken als Ethiquable. Het groot geld zit er in ieder geval niet (achter). Ze hebben een website en je kan ze altijd contacteren; ze antwoorden vlot op alle vragen is mijn ervaring: http://www.ethiquable.be/nl/de-meerwaarden-van-ethiquable

    Wb traceerbaarheid en transparantie: “Eco definieerde taal als al datgene wat kan gebruikt worden om leugens te vertellen,” schreef Marc Hooghe gisteren op deredactie.be We leven in een katholiek-christelijk-gevormd stuk van de wereld. Er weerklinkt spontaan “Malle Babbe” van Rob de Nijs in mijn hoofd. Vragen blijven stellen. Maar wil je dat ze effectief gehoord worden, moet je ze echt aan de kantoren van de FT-organisaties richten. Ik krijg van daauit bij tijd en stond de boodschap dat zij deze blog niet lezen. Zij hebben hun eigen pers- en informatiecultuur.

    Beste zondagse groeten
    Steven

    • Idd, ik heb geen enkele reden om iets tegen Ethiquable te hebben, daar ken ik ze veel te weinig voor (mijn excuses).
      De definitie van taal van Eco vind ik wel boeiend, ik moet ‘r over nadenken maar het verband tussen taal en leugens is interessant.
      En ja, de evolutie van ft en oww … misschien hebben ze goede redenen om te evolueren zoals ze dat doen, ik doe mijn best om het te begrijpen (lukt niet maar dat ligt aan mij natuurlijk), ik wil ook niet per sé iets veranderen, ik haak af…
      Neem nu het succesproduct (in NL toch) hagelslag fto

      daar staat nergens een ft label op (wel het roodomkaderde “fairtrade original”
      met n’n uitleg waarom er geen rietsuiker in zit, die zou nl te stroperig zijn om hagelslag mee te maken wat flauwe kul is want het merk De Rit kan het wel met 100% rietsuiker …) en dan denk ik: “ja, aan d’n ene kant klagen dat ge uwe ft rietsuiker niet verkocht krijgt op de wereldmarkt maar zelf wel gesubsidieerde bietsuiker gebruiken in uw succesprodukt waar 60% suiker in zit; hoeveel tonnen suiker zou dat kunnen schelen aan +_ 250 gr per dozeke van 400gr …”
      Ze zullen er wel een “goeie” reden voor hebben maar ik denk niet dat die reden voor mij aanvaardbaar zal zijn. Is er nu een groter symbool van scheefgetrokken landbouw-derdewereld-toestanden dan het contrastpaar biet- /rietsuiker?
      Hoe kunt ge nu als ft organisatie een product maken en verkopen waar 64% bietsuiker inzit terwijl dat (of dan toch minstens een deel) ft rietsuiker zou kunnen zijn ???

  4. ja Nick, dat van die rietsuiker is een fenomeen waar FTO maar geen afscheid wilt nemen – de wereldwinkel verkoopt overigens eigen Oxfam-hagelslag mét rietsuiker uit Costa Rica.

    Suiker wordt het thema van de fairtradedagen in mei bij de wereldwinkels. Spring dan nog maar eens binnen bij u in de buurt.

    Verder, vooral niet afhaken, maar vragen blijven stellen.😉

    Groeten
    Steven

    • Ik heb fto NL volgende vragen gesteld:

      Uw fto hagelslag wordt nog steeds gemaakt met bietsuiker. Naar verluidt omdat rietsuiker te stroperig is. – Heeft u al naar een oplossing gezocht?
      – Waarom kan De Rit het wel met rietsuiker en jullie leverancier/ fabrikant niet?
      – Hoeveel tonnen ft rietsuiker zou u extra kunnen op de markt brengen indien uw hagelslag wèl met rietsuiker zou worden gemaakt.

      en dit is hun antwoord (een politieker zou het niet “beter” doen):

      Geachte heer,

      Bedankt voor uw mail.

      Zoals wij inderdaad ook op de verpakking vermelden, is het ons nog niet gelukt om goede hagelslag te maken met rietsuiker. Het heeft echter zeker onze aandacht.
      Om de fairtrade cacaoboeren hiervan niet de dupe te laten worden, hebben wij indertijd gekozen voor een product zonder rietsuiker en daardoor ook zonder keurmerk.

      Intussen zoeken wij naar wegen om alsnog hagelslag met rietsuiker te maken. In dat geval zal ook onze hagelslag het keurmerk gaan dragen.
      Met vriendelijke groet,

      Karin Schat
      Klantenservice en Inkoop

      Fair Trade Original · Multatulilaan 12 · 4103 NM Culemborg
      Tel. direct 0345 – 54 51 00 · Fax 0345 – 52 14 23 · http://www.fairtrade.nl

      Ik kan me de moeite dus wel besparen, ze antwoorden “beleefd” niet. Een multinational zou me nog beter behandelen denk ik, het is de mentaliteit die hieruit spreekt die me zo degouteert: “een klant is sowieso te stom om dat allemaal te begrijpen en daarbij, we gaan dat allemaal niet aan uwe neus hangen”.
      Ik ga eens zoeken naar die Oxfam-hagelslag waar je het over hebt. 😉

      • Callebaut ja. Die kopen de ft-cacao en ft-suiker en produceren de strontjes. Het is enorm kostelijk om als klein merk dit langs andere wegen te laten produceren. Mss ligt daar ook wel eens stuk van de uitleg bij FTO. Je kan als klein merk bij nog maar heel weinig spelers terecht, die je chocoladeproducten kunnen afwerken. Het is een heel complexe productielijn. Voor wat de cacao/suikerboern krijgen, maakt het weinig tot niets uit. Kwa transparantie/traceerbaarheid is dat een andere zaak natuurlijk. Maar Oxfam werkt eraan, zoals je weet, om haar chocoldeproducten terug traceerbaar en in beeld te krijgen voor haar klanten. ’t Zal zijn tijd wel duren, dat wel.

  5. Pingback: over fairtrade obesitas en sjoklatte muizekeutelkes | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  6. als het te kostelijk is, dat ze er dan ook voor uit komen, niks mis mee maar laat FTO het dan niet op de zogezegde “plakkerigheid” van de rietsuiker steken, daarbij als Callebaut het kan zal het niet zo kostelijk zijn; ’t zal altijd wel duurder zijn dan met gesubsidieerde bietensuiker natuurlijk

  7. Pingback: Lidl en fairtradechocolade. Hoe eerlijk is dat? Reken mee. | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s