Fairtrade, de niet te onderschatten groeimotor – Carrefour wipt over Delhaize in fairtradevolume

In het magazine Retail van september 2015 staat een uitgebreid artikel over hoe fairtrade een groeimotor voor de omzet in de retail zou kunnen zijn.

Samenvattend:

• 65% van de Belgische klanten zou meer Fairtradeproducten kopen als ze makkelijker vindbaar zouden zijn.
• Cruciaal is choice editing: geef Fairtradeproducten een meer prominente plek in de winkelrekken, en de verkoop stijgt dramatisch.
• De Fairtradeshopper spendeert ongeveer 9,3% meer dan de niet-Fairtradeshopper; het is een waardezoeker die kwaliteit wil.
• In een onderzoek van Test-Aankoop met dertig koffiemerken plaatsen koffie-experts twee Fairtradegelabelde merken bij de drie beste.
• Fairtradekopers zijn meestal vijftigplussers.

LEES HIER HET VOLLEDIGE ARTIKEL (PDF, 5 MB)

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

KLIK OP DE AFBEELDING VOOR EEN GROTERE WEERGAVE

Vorig jaar groeiden producten met het Fairtradekeurmerk met ruim 10%, terwijl de markt van de fast moving consumer goods in het algemeen met 0,8% kromp.

Opmerkelijk is dat Carrefour Delhaize heeft verdrongen van de koppositie, waar het gaat om fairtrade in volumes (zie vergelijkende tabel onderaan dit artikel).

En ook opvallend. Retail magazine neemt – in tegenstelling tot in november 2013 (zie eveneens onderaan dit artikel) – Oxfam niet langer op in haar lijstje.
De Oxfam-Wereldwinkels hebben besloten het Max Havelaar-keurmerk stilaan van de verpakking te laten verdwijnen. Misschien zit dat er voor iets tussen.

Verder verliest Colruyt marktaandeel. Het lanceerde zopas een eerste fairtradewijn. Maar die zal niét – net zomin als (binnenkort, dus) de producten van Oxfam – meegeteld worden in een volgende rangschikking. De wijn wordt namelijk door concurrerend label Faír for Life gecertificeerd. Jaja, het wordt ingewikkeld, dames en heren. En het zal nog ingewikkelder worden, in de toekomst, dat beloof ik u😉

DELHAIZE TREKT HET STERKST AAN FAIRTRADE IN DE SUPERMARKT

IN 2013 PROFITEERDE DELHAIZE HET STERKST VAN FAIRTRADE IN DE SUPERMARKT

2 gedachtes over “Fairtrade, de niet te onderschatten groeimotor – Carrefour wipt over Delhaize in fairtradevolume

  1. Pingback: teleurstellend dossier ‘Verantwoord consumeren’ Test-Aankoop, n°600, 25 september 2015 | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: vandaag start de Week-van-de-Windhaan.NL – weerbare theepluksters India geen goed verhaal | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s