het verband tussen vluchtelingen-quota en cacao-quota – boodschap van algemeen nut voor een minister uit Hasselt

UIT DE OUDE WERELDWINKELDOOS - d.d. PERIODE 1992 (denk ik)

UIT DE OUDE WERELDWINKELDOOS – d.d. PERIODE 1992 (vermoed ik – klopt dat?)

Bij het woord quotum denken we op dit moment vooral aan vluchtingen uit Syrië of Afrika. Maar het is ook een agrarisch prijsstabiliteitssysteem. Het cacaoquotum werd in 1980 afgeschaft. Met alle gevolgen vandien.

lees Janneke Donkerlo

De Belgische Minister van Defensie, Hasselaar Steven Vandeput (NV-A), weet dat er een volkstoeloop vanuit hongerend Afrika richting Europa op komst is. Hij gaat er het Belgisch leger op afsturen, vernam ik.

Mag ik dat grotesk noemen? Zulk nieuws in het ochtendjournaal van mijn vijftigste verjaardag. Je ziet, een half leven besteden aan sensibilisering omtrent eerlijke handel – op zelfs maar een nietig lapje grond als Hasselt – levert naar beleid belachelijk weinig resultaat. Ik laat het verder niet aan mijn hart komen.

In aanloop naar de Week van de Fair Trade zou je echter verwachten dat het bij onze beleidsmakers zou gaan dagen, dat de enige verzekering naar behoud van onze welvaart erin bestaat de koek eerlijk te verdelen. Daarvoor werd handel uitgevonden. En eerlijke handel is dan ook nog eens zoveel goedkoper dan mensen wegjagen. Meer nog: eerlijke handel kost níks. Het schrapt overbodige kosten en brengt daardoor heel veel netto welvaart op.

Misbegrepen eigenbelang bezoedelt echter helaas verder de ministeriële geesten. Anderzijds ben ik wél content dat de grondboodschap vanuit mijn blog ingang vindt.

Oxfam-Wereldwinkels begint te communiceren over afgewerkte chocolade en gebrandde koffie invoeren uit de herkomstlanden van de basisgrondstoffen. Dat zou vandaag al kunnen, maar wordt overmorgen. Prima. Dan hebben we tijd om een artikel van Janneke Donkerlo te lezen. Het lijkt geïnspireerd op twee artikels, die ik zelf eerder publiceerde [ 1 ] [ 2 ]. Janneke hangt het leesbaarder aan mekaar en mikt op een groter publiek dan ik. Ik hoop dat jij de moeite neemt om het artikel te lezen. Een andere bestaansreden heeft deze blog namelijk niet, dan ongebonden, niet-vooringenomen en zonder egotisme kennis te delen, die erom doet.

VEEL LEESPLEZIER : http://www.donkerlo.nl/index.php/blog/het_verschil_tussen_cacao-quota_en_vluchtelingen-quota

[…]als het dak lekt, ga je toch ook niet meteen het hele huis afbreken? Toch hebben in 1980 de lefgozers, de voorstanders van een ongereguleerde vrije markt, het hele huis gesloopt.

Janneke Donkerlo

Geef een reactie

