teleurstellend dossier ‘Verantwoord consumeren’ Test-Aankoop, n°600, 25 september 2015

Het is Week van de Fair Trade in België en Oxfam Fair Trade ontbreekt twee keer op korte tijd in een belangrijk lijstje.

De Belgische consument heeft weinig liefde voor labels. Ze geloven doet zij immers niet, zo blijkt uit een recente bevraging onder bijna 1000 personen door Test-Aankoop.

Slechts een kwart van de Belgische consumenten heeft vertrouwen in bio- of milieuvriendelijke labels. Eén op de drie gelooft ethische labels.

Lokale labels doen het opmerkelijk beter: zes op de tien consumenten vertrouwen er effectief op dat het product in kwestie plaatselijk werd geproduceerd.

In de uitgave n°596 van april 2015 heette het nog dat het percentage van Belgen dat bewust producten koopt met een label voor eerlijke handel of bio zo rond de 10 % lag.

Een goed, betrouwbaar label kan volgens Test-Aankoop nochtans wel degelijk een meerwaarde betekenen en de keuzes in de winkel vergemakkelijken.

DE MORGEN schreef een artikel over de recente bevindingen van Test-Aankoop [PDF] in haar september-nummer. De krant kopt: “Veel waardeloze labels op uw bord“.

Het artikel in Test-Aankoop is helaas echter een ware maat voor niets. De teneur is “De recente wildgroei aan labels verhindert het doel ervan, m.n. keuzes vergemakkelijken.” Ik treed niet te zeer in detail, aangezien Test-Aankoop ook erg karig met informatie blijft.

Hieronder een screenshot van het advies dat de verbruikersorganisatie online* heeft gezet als betrouwbare keurmerken of handelaars (* voor haar betalende bezoekers):

Enkel het Max Havelaar-label voldoet – zonder verdere duiding – inzake “duurzame eerlijke internationale handel“. Van de concurrenten (labels Rainforest Alliance en UTZ Certified, dikke vrienden met respectievelijk LIDL en IKEA) geen spoor. Die doen dan ook niet aan eerlijke handel. Maar worden verder volkomen genegeerd, aangezien ze in geen van de zeven andere categorieën passen. Vreemde beslissing, aangezien het eind augstus op haar website deze nog als betrouwbare labels omschreef. (Dit terwijl Rainforest Alliance om de zoveel maanden in opspraak komt, maar soit…)

Oxfam krijgt alleen een expliciete vermelding als “ethisch verantwoord” in de categorie ‘Dranken’. Dat predikaat is voor bijvoorbeeld de chocolades van Oxfam niet weggelegd. De nieuwe lijn biochocolades draagt dan ook niet langer het label van Max Havelaar.

En zo ontbreekt Oxfam Fair Trade voor de tweede keer in een maand in een belangrijk lijstje. Vorige week namelijk ook geen vermelding meer in het magazine Retail van september 2015, over de voornaamste verkoopskanalen voor fairtradeproducten.

De uitleg ligt daarvoor misschien ook in wat de DE MORGEN beschreef als “Onderzoek toont aan dat keurmerken voeding vaak gekocht of verzonnen zijn“. Het gaat natuurlijk zo, dat wie [niet] betaalt, het keurmerk [niet] mag dragen.

En wie geen keurmerk of certificaat draagt, telt niet mee. Ook niet voor de consument. Die negeert de labels én lijstjes namelijk sowieso.

KLIK OP DE PRENT VOOR HET ARTIKEL UIT TEST-AANKOOP n°600

KLIK OP DE PRENT VOOR HET ARTIKEL OVER LABELS UIT TEST-AANKOOP n°600

Een gedachte over “teleurstellend dossier ‘Verantwoord consumeren’ Test-Aankoop, n°600, 25 september 2015

  1. Pingback: vandaag start de Week-van-de-Windhaan.NL – weerbare theepluksters India geen goed verhaal | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s