ALDI of LIDL: welke systeem-retailer gaat de cacaocrisis oplossen?

Systeembanken zijn financiële instellingen die zo groot zijn dat een failliet van één ervan de ondergang van het hele financiële systeem zou kunnen betekenen. Om bijvoorbeeld Fortis en Dexia van de ondergang te redden, moesten onze overheden zware schulden aangaan, waardoor in 2010 en 2011 de schuldencrisis ontstond.

Systeem-retailers bestaan ook. Wouter De Heij rekent ALDI en LIDL daartoe. Dergelijke oligopolies blokkeren innovatie, volgens Wouter.

Uiteraard staat het hen vrij om het tegendeel te bewijzen en aan te tonen goed te willen zijn voor de maatschappij als geheel.

Lezer van deze blog, Jos, meldde me: “Lidl vertelde campagnevoerders van Fairfood International onlangs dat het een actieplan ontwikkelde, om ervoor te zorgen dat er leefbare lonen zullen worden uitbetaald aan werknemers in de toevoerketens van hun producten. Lidl zal de details van het plan meedelen op 27 oktober“.

Fairtradebiobananen verkopen is in dit kader een uitstekende stap van LIDL België. Het Fairtrade-systeem zorgt voor een minimumprijs, bovenop onder meer respect voor arbeidsrechten e.d. Daarin onderscheidt het zich van bijvoorbeeld Rainforest Alliance. Wegblijven van dat keurmerk, dus.

Zelf stelde ik LIDL België vorige week een vraag:

[…] over de chocolade aan 0.89 cent. De korting van 25% op de al scherpe prijs, betekent dit dat jullie je winstmarge weggegeven of verkopen jullie nu met verlies?

Zaterdag kreeg ik antwoord van Mariama Bodiang, van de LIDL Klantendienst:

Wij hebben uw vraag in verband met de chocolade doorgegeven aan de verantwoordelijke met het verzoek u te contacteren.

LIDL kwam t.g.v. de Week van de Fair Trade 2015 met een zwaar gebradeerde Fairglobe chocolade van 0,89 EUR / 100 gr op de proppen.

Je weet dat ik als een amateur-detective achter de juiste prijs voor een reep chocolade zit. Sinds de Cacaobarometer 2015 weten we dat geen enkele chocolade cacaoprijzen garandeert, die de boeren aan het boeren zullen houden.

Dat komt omdat chocolademakers uit rijke landen een onhoudbaar verdienmodel hanteren, dat ook door de fairtraders wordt gecopieerd. ‘Eerlijke chocolade’ aan groot-industrieprijzen zijn ook voor hen de voorwaarde om ‘betaalbaar’ te heten. Echter…
Chocolade moet duurder” haalde de pers als kernboodschap uit de Cacaobarometer, waaraan ook fairtraders meeschreven.

Klopt deze bewering? Ja, wanneer die chocolade in verweglanden mag geproduceerd worden. Niet persé, wanneer deze chocolade uit Europese fabrieken moet komen. Het eerste beweert Norbert van ClearChox.nl. Het tweede is onderdeel van mijn speurtocht.

In de Cocoabarometer 2015 wordt er kort in gegaan op de rol van de retailsector, bij het drukken van de prijs voor de cacaoboer.

Role of retail
Retailers should be incorporated into the debate on sustainable cocoa in a much more intensified manner.
As they are the price-setters for final consumers, their importance cannot be overstated.
However, they are largely absent in almost all of the cocoa sustainability discussions.

Noch van ALDI noch van LIDL zijn er cijfers bekend, hoe de prijs van hun fairtrade-chocolade precies tot stand komt. ALDI deelde ons mee, zoals je je herinnert:

[…] wat wij willen bereiken: bio en fair betaalbaar maken voor iedereen. Wij betalen aan onze leveranciers met veel plezier de meerprijs voor bio en fair, maar zelf willen wij op deze producten geen bovengemiddelde marges nemen.

Door onze optimale kostenstructuur kunnen wij met lagere marges dan de klassieke retailers werken. Dat verklaart meteen waarom wij de biofairtradechocolade voor 1,19 euro kunnen verkopen.

Meer kreeg ik niet los, maar het aandringen doe ik sowieso liever bij concurrent LIDL, omdat die zich als meer benaderbaar opstelde in het verleden. Plus: van ALDI kreeg ik geen antwoord van wie de cacao in hun fairtradechocolade komt. Van LIDL mogen we dat wel weten.

Zoals gezegd prijsde LIDL t.g.v. de Week van de Fair Trade haar Fairglobe chocolade af tot 0,89 EUR / 100 gr. Of 25% goedkoper als de normale prijs. Dat opent perspectieven. Misschien wel voor een nieuwe gedachtenwisseling. Als systeem-retailers ons kunnen vertellen hoeveel een betaalbare reep fairtradegelabelde chocolade mag kosten, zonder daarbij als bedrijf om te vallen, dan weten we of we luidop kunnen gaan dromen.

Oxfam Fair Trade verkoopt sinds kort biofairtradechocolade van 72% _zonder fairtrade-keurmerk_ aan 2,10 EURO / 100 gr. Het verschil tussen wat de systeem-retailer nodig zegt te hebben en die 2,10 van OFT: het doet me dromen van een mooie prijs voor de cacaoboer, waarbij we de prijsopbouw in detail gaan durven verdedigen aan de klant.

Zonder engagement vanuit de systeem-retail rest ons geen verdere vraag dan de systeem-gok: wie gaat er het eerst ten onder, de cacaoboer of de retailer?

Daarom mijn mailtje zondagvoormiddag aan Mariama Bodiang, nadat Jos me op de hoogte bracht van LIDL’s aspiraties om leefbare lonen te gaan uitbetalen.

ik stelde u afgelopen week een vraag over de prijs van de Fairglobe fairtradechocolade t.g.v. de Week van de Fair Trade.
Deze vraag is in behandeling, meldde u mij, waarvoor nogmaals mijn oprechte dank.

Vandaag stuur ik u graag als aanvulling nog onderstaand bericht door. Ik kijk erg uit naar Lidl’s plannen om leefbare lonen te garanderen doorheen haar toevoerketens.
0,5 tot 1 euro inkomen per dag voor de West-Afrikaanse cacaoboeren, ik ben van de overtuiging dat het in Lidl haar opdracht en macht ligt hier een oplossing voor uit te denken.

prijsstructuur

EEN EERLIJKE PRIJS IS GEEN ECONOMISCH BEGRIP – KAN DE SYSTEEM-RETAILER MEER BETEKENEN VOOR DE CACAOBOER DAN HET GEVEN VAN EEN AALMOES?

4 gedachtes over “ALDI of LIDL: welke systeem-retailer gaat de cacaocrisis oplossen?

  1. Pingback: Wordt vervolgd: de systeem-retailer | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Lidl verklaart fairtradechocolade aan 0.89 cent – blijft verder doofstom in duurzaamheidsdiscussie | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Rankabrand geeft A-attest aan Tony’s, Zotter, GEPA en FTO | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: Lidl plet de Fairtradebanaan met morele steun vanuit de Europese Commissie | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s