Wordt vervolgd: de systeem-retailer

Ook Delhaize gooit zich n.a.v. de Week van de Fair Trade in de fairtradechocoladestrijd. Drie voor de prijs van 2 (1,49 EUR / 100 gr).

KLIK VOOR DE DETAILS OP DELHAIZE.BE

KLIK VOOR DE DETAILS OP DELHAIZE.BE

En in de ALDI-folder deze week twee pagina’s fairtrade, o.m. de biochocolade.

KLIK VOOR GROTERE WEERGAVE

KLIK VOOR GROTERE WEERGAVE

Verder is het nog even wachten op een antwoord vanuit LIDL op de chocoladevraag, die ik stelde. N.a.v. de Week van de Fair Trade in België (7-17/10/2015), kwam LIDL met een 25% goedkopere reep Fairglobe chocolade op de proppen. Lidl vraagt me mijn klacht nog eens te formuleren. Doe ik. Ik houd je op de hoogte.

De systeem-retailers pakken alle uit met fairtradechocolade, deze weken. Toch mailt Antonie Fountain van het VOICE Network (de uitgever van de Cacaobarometer 2015):

Retail is de grote ontbrekende schakel in de huidige duurzaamheidsdiscussie in cacao. Enige wat ze bereid zijn om te doen is na te denken over certificering, maar […] dat is slechts een onderdeel van een veel breder pallet aan oplossingen die nodig zijn. Zolang de retailers price-setters zijn, hebben ze ook op het gebied van het prijsbeleid (en dus ook van de waardeverdeling) een belangrijke rol te spelen. Een rol die ze momenteel zelden tot nooit oppakken.

Wordt vervolgd. Wie weet, misschien binnen afzienbare tijd ook wel door de rechter.

Een gedachte over “Wordt vervolgd: de systeem-retailer

  1. Pingback: Lidl krijgt Duitse Fairtradeprijs en ik de wubbes | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

