vandaag start de Week-van-de-Windhaan.NL – weerbare theepluksters India geen goed verhaal

In Nederland start vandaag de Fairtrade Week en voor het eerst in de geschiedenis doen alle grote supermarktketens mee aan de campagneweek. Opvallend, op de affiche staat prominent de boodschap “aanbiedingen met een goed verhaal bij supermarkt en wereldwinkel.” Wereldwinkel lees ik dus als zijnde (nog steeds) het uithangbord of het ijkpunt van fairtrade in Nederland. Mag ik dat zo interpreteren?

Dergelijke affiche is ondertussen ondenkbaar in Vlaanderen. Daar heeft Oxfam-Wereldwinkels beslist het Fairtradekeurmerk – bekend als Max Havelaar in Nederland, als Fairtrade Belgium in la Belgique – van haar verpakkingen te halen.

Zo ontbrak OWW de afgelopen maand twee keer in een belangrijk lijstje. Eerst werd het als keten geweerd uit een overzicht door magazine Retail (september 2015), over de voornaamste verkoopskanalen voor fairtradeproducten. Daarna kreeg het geen vermelding met de chocolades van haar huismerk Oxfam Fair Trade, in de categorie “ethisch verantwoord” uit het dossier ‘Verantwoord consumeren’ van Test-Aankoop (september 2015).

Wie het Max Havelaar-keurmerk of certificaat niet voert op de verpakking telt in zulke lijstjes niet langer mee in België. Noch als keten noch als merk. Hier speelt de wereldwinkelbeweging in Vlaanderen het sneller klaar dan vermoed, om zich in haar marketing los te weken van Fairtrade Belgium en haar verpakkingslabel.

Magazine Retail noemt het Fairtradekeurmerk dan wel een niet te onderschatten groeimotor, Oxfam ziet een goed verhaal niet langer synoniem met fairtrade.

Oxfam Fairtrade was één van de eerste merken die producten uit de eerlijke handel op de markt bracht. Enkele jaren geleden herdoopte het zich tot Oxfam Fair Trade.

Fairtrade wordt namelijk gebruikt ter aanduiding van een gecertificeerd product erkend door Fairtrade Labelling Organizations International (in België vertegenwoordigd door Fairtrade Belgium, tot voor kort bekend als Max Havelaar).

Fair Trade is een antwoord op het falen van de conventionele handel om mensen in de armste landen een degelijk inkomen en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden.

Dat fairtrade en fair trade niet opgaan als synoniemen, werd wederom pijnlijk duidelijk in het schandaal dat de BBC een maand geleden aan het licht bracht.

Voor mij zondermeer het failliet van de happyclappymarketing.

Justin Rowlatt (bekijk reportage op BBC World) onderzocht de benarde situatie van de werknemers op de theeplantages in de Indische staat Assam. Hij trof er vernederende omstandigheden aan op de theeplantages, die o.m. aan Unilever leveren.
De multinational en haar hofleveranciers van uit duurzame armoede gewonnen thee (McLeod Russel en keurmerk Rainforest Alliance) werden aan het kruis genageld.

Veel minder tot niet geweten (lees: doodgezwegen) is, dat in de slipstream hiervan het Fairtradekeurmerk – in de hoedanigheid van haar hoofdkwartier in Bonn – als een dief in de nacht haar certificaat voor de beschimpte theeleverancier McLeod Russel introk: “Germany based anti-poverty group downgrades top Indian tea grower“.

Bijzonder straffe uitspraak van een woordvoerster:

Claudia Brueck of Fairtrade Germany […] declined Thursday to say why the Indian sites were no longer certified, saying this was always confidential.

Het wordt erg lastig zulk een om transparantie kraaiende windhaan te blijven verdedigen, na dergelijke laffe statements. Want laat ons a.u.b. vooral niet vergeten: dit keurmerk leeft enkel en alleen bij gratie van brave, oningelichte vrijwilligers in de Nederlandse wereldwinkels en bij uitbreiding heel de wereld, die het keurmerk uitdragen, zonder maar één letter in de werkwijze en criteria ervan te hebben mogen meeschrijven of bedenken. Mag ik dat als misbruik van vertrouwen interpreteren?

Deze week berichtte deredactie.be:

Als gevolg van de BBC-documentaire heeft de Londense winkel Harrods het merk Doomur Dulling Tea uit de rekken gehaald. Het concern Unilever dat eigenaar is van PG Tips en Liptons, belooft een onderzoek. Rainforest Alliance -een organisatie die toeziet op ethische standaarden- geeft toe dat haar werking niet effectief is en herbekeken moet worden. Maar uiteindelijk zijn net blijkbaar de theepluksters zelf die als eersten in actie zijn gekomen.

Duizenden theepluksters hebben met succes toegevingen afgedwongen. Niet enkel van de multinationale groep McLeod Russel, die hun plantage uitbaat (of uitbuit), maar ook van de (mannelijke) vakbondslui die hen (niet) verdedigden.

Dit was verder geen nieuws op de fairtradewebsites. Geen goed verhaal.

...EEN GOED VERHAAL...

…EEN GOED VERHAAL…

2 gedachtes over “vandaag start de Week-van-de-Windhaan.NL – weerbare theepluksters India geen goed verhaal

  1. Pingback: Gisteren begon Week-van-de-Vaandelvlucht.NL – zijn Tony’s en Volkswagen eenzelfde verhaal? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Lidl verklaart fairtradechocolade aan 0.89 cent – blijft verder doofstom in duurzaamheidsdiscussie | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s