Lidl verklaart fairtradechocolade aan 0.89 cent – blijft verder doofstom in duurzaamheidsdiscussie

AH! chocoladecrisis een feit – vooral goedkoopste chocolade zal duurder moeten.



Vandaag een summier antwoord, dat ik gisteren kreeg op een uitgebreide vraag, welke ik richtte aan Lidl een dikke week geleden.

Lidl prijsde t.g.v. de Belgische Week van de Fair Trade zwaar gebradeerde Fairglobe chocolade van 0,89 EUR / 100 gr aan. Nu zou je toch precies tijdens zo een Feestelijke Week niet willen, dat men de kernboodschap van de eerlijke handel “chocolade moet VIER euro / 100 gr kosten” te grabbel gooit. Het systeem-keurmerk ziet dat, net als de systeem-retailer: “anders“. De boodschap in ‘Ausgepresst‘ klinkt hiermee onoprecht.

Mijn vraag was in eerste aanleg zeer summier en tweeledig:
Die korting van 25% op de al scherpe ‘gewone’ prijs, betekent dit
– dat jullie je winstmarge weggegeven
– of verkopen jullie nu met verlies?

Ik kreeg dus wél antwoord op deze twee simpele vragen. Al stelde ik er belangrijkere.
Daarop (zie helemaal onderaan, hier) helaas geen antwoord.
We houden vol. Morgen alvast nog wat meer over dit alles.

antwoord Lidl

Geachte heer Schepers,

Onze excuses voor het laattijdig antwoorden op uw vraag.

Hieronder kunt u ons antwoord terugvinden:

Wij geloven in artikelen met een duurzaam label waardoor we ook actief hebben deelgenomen aan de Week van de Fairtrade. Hierbij hebben we onze Fairtrade artikelen in de kijker gezet. Dit verbonden met promoties om onze consumenten te overtuigen en te stimuleren om voor Fairtrade te kiezen. Lidl kiest hierbij voor een lagere winstmarge om de aankoop van Fairtrade te stimuleren. Hierbij hebben we nooit met verlies verkocht.

Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Bénédicte Heyneman

Lidl Klantendienst – Inkoop

http://www.lidl.be
service-quality@lidl.be

uitgebreide vraag over ‘chocolade aan 0.89 cent’

Geachte heer Vanneste
Beste Tako

ik vermoed dat er een misverstand is gegroeid. Ik heb niet zozeer een klacht, dan wel een vraag. Ondertussen enkele vragen. Ik heb er een stuk over geschreven voor mijn blog: https://fairtradekookboek.wordpress.com/2015/10/12/aldi-of-lidl-welke-systeem-retailer-gaat-de-cacaocrisis-oplossen/ In dit artikel staan mijn vragen en beweegredenen opgesomd. Maar ik wil het zeker nog even voor u duiden.

Vooreerst wil ik Lidl echter feliciteren voor de bereidheid dergelijke vragen vanuit de samenleving te willen beantwoorden.

In december 2013 had ik reeds het genoegen uitgenodigd te worden door de CSR-dames van Lidl België voor een gesprek. Toen n.a.v. van het prijsbeleid inzake bananen. Naar ik begrepen heb, verkoopt Lidl ondertussen enkel nog ‘duurzame’ bananen. In de laatste reclamefolder van Lidl – n.a.v. de Week van de Fair Trade – zag ik dat er fairtradebananen werden aangeprezen. Heel fijn is dat.

Ook las ik dat de Fairglobe chocolade afgeprijsd werd tot 0,89 EUR (25 % korting). Hier rezen er enkele vragen bij mij.

Deze vraag maakte ik over aan de klantendienst:
De korting van 25% op de al scherpe gewone prijs, betekent dit
– dat jullie je winstmarge weggegeven
– of verkopen jullie nu met verlies?

Waarom deze vraag me zo sterk interesseert.

Retail is de grote ontbrekende schakel in de huidige duurzaamheidsdiscussie in cacao. Het enige wat men bereid lijkt om te doen is na te denken over certificering, maar dat is slechts een onderdeel van een veel breder pallet aan oplossingen die nodig zijn. Zolang de retailers price-setters zijn, hebben ze ook op het gebied van het prijsbeleid (en dus ook van de waardeverdeling) een belangrijke rol te spelen. Een rol die ze momenteel zelden tot nooit oppakken.

Ik begrijp dat de hoofdreden daarvoor is, dat de retailers sterk versplinterd zijn. In de retail ontbreekt het soms aan de moed om de meerwaarde van voedingsartikelen door te rekenen. Maar niets hoeft een belangrijke speler als Lidl tegen te houden het voortouw te nemen.

Deze discussie wil ik mee gangmaken via mijn blog.

Dus wil ik aan bovenstaande vragen graag nog deze toevoegen. Misschien moet daarvoor met Duitsland contact opgenomen worden.

Is LIDL bereid om het voortouw te nemen en een prijsbeleid uit te stippelen, waarbij de waardeverdeling binnen de chocoladeketen zich herstelt naar bijv. het evenwicht begin jaren tachtig van vorige eeuw? Toen kon de cacaoboer aanspraak maken op gemiddeld 18% van de eindprijs van een reep chocolade. Vandaag moet hij zijn gezin onderhouden met 2 euro per dag. Als prijszetter ligt hier m.i. een prachtig maatschappelijk engagement op te nemen door Lidl.

Bedankt om deze niet alledaagse vragen te willen helpen beantwoorden.

Steven Schepers

KLIK VOOR EEN GROTERE WEERGAVE VAN HET FAIRTRADE-AANBOD VAN LIDL

KLIK VOOR EEN GROTERE WEERGAVE VAN HET FAIRTRADE-AANBOD VAN LIDL

4 gedachtes over “Lidl verklaart fairtradechocolade aan 0.89 cent – blijft verder doofstom in duurzaamheidsdiscussie

  1. Pingback: #sjoemeltrade zaagt de poten uit onder het ooit trotse EU-handelsblok & meer over Lidl en IKEA | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: PLUS en MAX antwoorden | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: LIDL primeur: UTZ en MAX samen op de chocoladewikkel, voor een aalmoes | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: Max Havelaar, Utz en Lidl bepalen samen wat een eerlijke chocoladeprijs is | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

