Willem Treep (Willem&Drees) bepleit een Fairtrade-label voor Nederlandse boeren

DIENSTMEDEDELING: na vier maanden kreeg ik antwoord van IKEA. Dra meer hierover.

Onderstaande citaten komen uit een opiniestuk op OneWorld.nl met als titel “Nederlandse boeren moeten ook Fairtrade-label krijgen“. Auteur is Willem Treep, afgestudeerd ontwikkelingseconoom én vooral idealistische ondernemer.

Samen met het Landbouw Economisch Instituut en de Universiteit Wageningen is Willem&Drees aan het onderzoeken of onze boeren een betere prijs ontvangen dan dat de markt betaalt. Wij hebben natuurlijk al gevraagd bij onze boeren of dat zo is en denken dat wij er goed uit zullen komen. Dat komt vooral omdat de boer bij Willem&Drees meer doet. In plaats van een volle vrachtwagen met aardappels leveren onze boeren de aardappels verpakt in zakken van anderhalve kilo met acht zakken per kist. Dat is veel meer werk, maar hierdoor blijft er ook meer op de boerderij. Het onderzoek lijkt dezelfde conclusie te trekken: “Willem en Drees geeft een meer evenredige verdeling van de (bruto) marge dan gangbare ketens”. In gewone mensentaal: Willem en Drees keert een groter deel van de winst uit aan boeren.

Wij zouden eigenlijk Max Havelaar en het Fair Trade keurmerk willen uitdagen om ook voor lokale producten te strijden voor eerlijke handel. Want ook Nederlandse boeren hebben recht op een leefbaar loon en een eerlijke beloning als zij investeren in milieuvriendelijkheid en kwaliteit. De methodiek voor de aanpak in de ontwikkelingslanden hoeft helemaal niet zoveel te verschillen en je pakt daarmee een onderwerp op, met de boerenprotesten van deze zomer in het achterhoofd, dat heel actueel is. Een eerlijke verdeling in de voedselketen die zowel open staat voor boeren in ontwikkelingslanden als boeren die het beter en anders doen in de geïndustrialiseerde landen.

Willem Treep is verantwoordelijk voor de marketing en verkoop van Willem&Drees (W&D). Willem was eerder werkzaam voor Tony’s Chocolonely en daarvoor sales manager bij Unilever, met de ijsjes van Ben&Jerry’s in zijn portfolio.

Willem&Drees, de Vlaamse lezer zegt het wellicht nog weinig, in tegenstelling tot de Nederlandse. Willem Treep en Drees Peter van den Bosch staan in de Duurzame 100 van Trouw van 2015. Drees Peter voor het vijfde jaar op rij en gestegen naar plek 34. Willem Treep staat er voor het eerst in én meteen op plek 12.

In 2009 begon W&D in de regio Amersfoort met het brengen van lokale groenten en fruit naar supermarkten. Het liefst wil de burgers nl. lokaal eten makkelijk kunnen kopen, bijvoorbeeld in de supermarkt. Het bedrijf schreef in 2014 voor het eerst positieve cijfers*.

In die 6 jaar zette W&D een netwerk van telers op door heel Nederland. Ze beleveren zo supermarktketens zoals Jumbo, Spar en Coop. In oktober 2014 begonnen ze met het online bezorgen van boodschappen, direct van bij de boer tot thuis in de keuken. Het assortiment werd daarvoor uitgebreid naar biologisch duurzaam vlees, kaas en brood.

* tekst in het vet: ook wanneer idealisten gaan ondernemen, betekent dit persoonlijk risico nemen – ga er maar aan staan

KORTE KETEN IN DE WILLEM&DREES AANPAK

KORTE KETEN IN DE WILLEM&DREES AANPAK

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s