Ethiopische koffieboeren Herman Brusselmans bepalen eigen prijs, wars van wereldmarktrend

De koffieprijzen op de wereldmarkt tekenen een dalende trend. Ook fairtradekoffies brengen minder op. Maar de Yirgacheffe koffie, die Oxfam Fair Trade aankoopt, lijdt daar niet onder. In Ethiopië bepalen de koffieboeren namelijk zelf hun prijs. Dankzij eerlijke handel. En goed regeringsbeleid.

Mona Herman Brusselmans promoot de koffie van Oromia, met het oog op de cadeaudagen van Oxfam-Wereldwinkels. Hieronder het mooie verhaal van Oromia Coffee Farmers Cooperative Union (OCFCU). Met een stevige Limburgse toets.

Een fairtradeverhaal om te koesteren.

ambassadeur Ethiopië op bezoek in Hasselt

We hadden in Hasselt de ambassadeur van Ethiopië, H.E. Teshome Toga, op bezoek tijdens de afgelopen Week van de Fair Trade.

I.s.m. de Universiteit van Hasselt programmeerden we een filmklassieker uit 2006: “Black Gold (An in-depth look at the world of coffee and global trade)”.

De film verhaalde de missie van Tadesse Meskela, een man die de wereld rondreisde om zijn 74.000 koffieboeren uit Oromia te redden van het faillissement. Die boeren teelden koffiebonen van de hoogste kwaliteit, maar iemand vinden om een fatsoenlijke prijs te betalen, was een hele opgave. Over Tadesse dadelijk meer.

De fairtradegecertificeerde coöperaties van Oromia verkopen hun opbrengst voor 80% aan de fairtrademarkt. Maar hoewel fair trade een grotere impact heeft voor de boeren, steekt de Ethiopische overheid meer energie in het aanmoedigen van de verkoop van specialiteitenkoffie dan in het uitbreiden van de fairtrademarkt. Daarom organiseerden we de filmavond, waarop ook de Ethiopische studenten aan de universiteit – de beleidsmakers van morgen – aanwezig waren.

AMBASSADEUR H.E. TESHOME TOGA, OP BEZOEK IN HASSELT - WEEK VAN DE FAIR TRADE 2015

AMBASSADEUR H.E. TESHOME TOGA, UHASSELT – WEEK V/D FAIR TRADE 2015

Starbucks en het Ethiopische zwarte goud

De ambassadeur zat voor mij in de zaal. Ik zag hem nu en dan in elkaar krimpen. De film speelde zich af in een heftige tijd. Er werd honger geleden in de streken waar de fijnste koffie werd geteeld. Als een gier rook Starbucks haar kans om het verzwakte land te beroven van haar intellectuele eigendom. Starbucks claimde eeuwenoude ‘merken’ als Sidamo, Harar en Yirgacheffe. Mede door tussenkomst van Oxfam werd dat rechtgezet. Al verdient de regering van Ethiopië zondermeer de meeste lof.

Wilde Starbucks in 2005 dus, respectloos, niet erkennen dat Ethiopië eigenaar van zijn zelf gecontroleerde ‘koffieterroirs’ was, anno 2015 is de koffieketen één van de grootste afnemers van Ethiopische koffie (ook die van OCFCU). Starbucks gebruikt de herkomst-benaming gretig om de kwaliteit van hun bekers koffie te staven. “Je smaakt de eeuwen traditie in een kop van deze legendarische Sidamokoffie”, luidt het tegenwoordig.

De Ecobank adviseerde onlangs de Afrikaanse koffieboeren:
vermijd de wereldmarkt, Afrika moet zelf koffie gaan branden en drinken“.
Volgens de ambassadeur doet Ethiopië dat al met 60 procent van haar koffie.

Een van mijn volgende artikels zal ik dieper ingaan op die levendige koffiemarkt.

Limburgse wereldwinkeliers en Oromia

Jan Van Reusel, vrijwilliger uit Maasmechlen, bracht in het voorjaar van 2011 – samen met zijn vrouw – een bezoek aan Ethiopië.

Hij ontmoette er Tadesse Meskala en bracht verslag uit in het (inmiddels ter ziele gegane) vrijwilligersblad van Oxfam-Wereldwinkels ‘W2’ (mei 2011 – PDF). CITAAT :

Terug in Addis spreken we af met ‘oromia coffee farmers cooperative union ltd (ocfcu)’ general manager Tadesse Meskela. Hij ging naar de Verenigde Staten bij het uitbreken van de burgeroorlog in zijn land, ‘toen broeders broeders begonnen te vermoorden’ en is teruggekomen om zijn zieke moeder te bezoeken, waarna hij besloot in Ethiopië te blijven. Hij vertelt ons het succesverhaal van de koffie unie. Alles begon met de droom van de jonge Tadesse, bio-ingenieur.

Samen met Tadesse rijden we Addis uit, onze chauffeur slalomt heel handig door de filevorming en vertraging als we naar de grens met de deelstaat Oromia rijden waar een splinternieuwe verwerkingsfabriek gebouwd is voor de unie. Kantoren voor de staf in een prestigieus gebouw, ook een kantoor voor de coöperatieve bank waarvan ocfcu hoofdaandeelhouder is, en daarachter een ultramodern bedrijf waar koffiebonen worden klaargemaakt voor de verkoop naar het buitenland. Het is een cliché, maar de foto’s die we daar gemaakt hebben zeggen meer dan wij hier kunnen uitleggen: een succesverhaal waar kennelijk iedere betrokkene erg trots op is.

aanvulling: Begin dit 2015 gaf Tadesse de stok van het voorzitterschap door.

In 2010 heeft Oromia voor het eerst gebruik gemaakt van zijn eigen gloednieuwe verwerkingsfabriek (perkament verwijderen, exportklaar maken). Voor een organisatie die in 2001 nog maar 120 ton koffie verkocht, een hele verwezenlijking. Het is de meest geavanceerde koffieverwerkingsfabriek in Ethiopië.

Oxfam-Wereldwinkels sloot in 2013 zijn project af. Het versterkte de basiscoöperaties. Gedurende jaren werden de coöperaties van Oromia ondersteund om trainingen te geven rond beheer, leidinggeven en verbeterde landbouwtechnieken.

Oxfam-Wereldwinkels Hasselt en Stevoort hadden in mei 2011 een week lang Tilahun Mekonen Tibba te gast. Hij was de kwaliteitsmanager van de OCFCU.

We leerden heel wat van Tilahun.

De labels UTZ Certified en Rainforest Alliance – aan wie OCFCU ook leverde – verzwakten volgens Tilahun moedwillig de coöperaties. Ze betaalden de premies voor duurzame koffie rechtstreeks uit aan de individuele boeren, waar fair trade er over waakte, dat er ook gemeenschapsprojecten werden mee opgezet. Het eerste verdeelt de boeren, volgens Tilahun, het tweede zet de overheid in Ethiopië aan het werk.

Dat zat zo: de coöperaties bouwen zelf de scholen en leggen zelf de wegen aan, ze bouwen hun eigen opslagplaatsen en ziekenposten. MAAR… van de overheid verwachten ze personeel in de scholen en ziekenhuizen. En het werkt! 197.500 boerenfamilies zijn inmiddels lid van de OCFCU, binnen 115 coöperaties.

Hij was en maand eerder in China om zijn koffie te slijten en zelfs de minst goeie koffie bracht er een goeie cent op. Marges waren volgens hem een zinloze discussie. In China betaalde men 10 euro voor een kop koffie.

TILAHUN MEKONEN TIBBA TE GAST IN HASSELT

TILAHUN MEKONEN TIBBA TE GAST IN HASSELT – MEI 2011

ter documentatie: Prijsopbouw Bio Gold Oxfam Fair Trade

Tot enkele jaren geleden werkte Oxfam Fair Trade met open prijsopbouw van een aantal typeproducten. De enige die dat nu nog doet, is – bij mijn weten – Tony’s Chocolonely.

Hieronder 2 knipsels uit de archieven van het internet. Van de consumentenprijs voor de BIO GOLD koffie (100% uit Ethiopië) ging 33 procent naar de boerenorganisatie, die dit onder zijn leden verdeelt. 5 procent ging als fairtradepremie naar de coöperatie OCFCU.

PRIJSOPBOUW BIO GOLD KOFFIE - 100% UIT ETHIOPIE

KLIK VOOR GROTERE WEERGAVE: PRIJSOPBOUW BIO GOLD KOFFIE – 100% UIT ETHIOPIE

bron 2010: oxfamfairtrade.be/documenten/…/202-c-prijsopbouw-eng-08-10.pdf
bron 2013: oxfamfairtrade.be/pageview.aspx?pv_mid=6795

Een gedachte over “Ethiopische koffieboeren Herman Brusselmans bepalen eigen prijs, wars van wereldmarktrend

  1. Pingback: Moyee, Oxfam en water voor koffie in Ethiopië | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s