#sjoemeltrade zaagt de poten uit onder het ooit trotse EU-handelsblok & meer over Lidl en IKEA

Je herinnert je mijn grote Unilever-lakmoesproef. En mijn recente vraag: waarom blijft Lidl doofstom in de duurzaamheidsdiscussie inzake chocolade?

Gisteren schreef Foodlog.nl in “Nestlé geeft foodwatch gelijk“:

De toon is verder gezet. Het jachtseizoen op alles wat riekt naar misleiding is geopend. Marketeers zouden natuurlijk ook zelf alvast kunnen beginnen met het aanpassen van de leugentjes uit oude tijden.

zever op pakskes

Nestlé liet op haar verpakking uitschijnen dat er iets als een ‘aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aardappelpuree uit pakjes‘ bestaat. Onder druk van Foodwatch haalt Nestlé er die rare praatjes nu maar weer van af.

Het is anders allemaal wat, dezer dagen. Sjoemelsoftware, sjoemelolijfolie,… De Europese Unie verkwanselt haar laatste greintje geloofwaardigheid bij de burger.

gesjoemel in fleskes

In januari 2015 schreef NRC al: “Als er ‘bottled and labelled in Italy’ staat, weet je genoeg. Dan is er gemengd of zijn het überhaupt geen Italiaanse olijven.”

Nu worden grote producenten genoemd in het steeds grotesker olijfolieschandaal. Unilever en Lidl zouden gewone olijfolie van minder goede kwaliteit verkopen als kwaliteitsvolle extra vergine. Deze variant is gemiddeld 35% duurder dan de gewone.

Unilever, tot voor kort eigenaar van het merk Bertolli dat in opspraak kwam, houdt er liever nog even het zwijgen op. Lidl België beweert dat in ons land geen ‘extra vergine’-olijfolie uit Italië wordt verkocht. Zij werken met een Spaanse leverancier. Bertolli maakt inmiddels echter onderdeel uit van het Spaanse deOleo…

Unilever en Lidl, ik heb er voor deze blog dus ook al mee gecorrespondeerd.

Unilever sjoemelthee

De grote Unilever-lakmoesproef leek te wijzen op gesjoemel. Later bevestigd door onderzoek van de BBC.

Lidl

Lidl en Ikea, da’s weer een ander verhaal: dat van marktbederf.

Van Lidl kreeg ik op 3/11/2015 nog een mail:

Wij danken u voor uw extra vraag betreffende ons assortiment. Uw vraag werd doorgestuurd naar de verantwoordelijke binnen ons bedrijf.

Die vraag luidde, ingekort:

Retail is de grote ontbrekende schakel in de huidige duurzaamheidsdiscussie in cacao. Zolang de retailers price-setters zijn, hebben ze ook op het gebied van het prijsbeleid (en dus ook van de waardeverdeling) een belangrijke rol te spelen. Een rol die ze momenteel zelden tot nooit oppakken.
Ik begrijp dat de hoofdreden daarvoor is, dat de retailers sterk versplinterd zijn. In de retail ontbreekt het soms aan de moed om de meerwaarde van voedingsartikelen door te rekenen. Maar niets hoeft een belangrijke speler als Lidl tegen te houden het voortouw te nemen.

Is LIDL bereid om het voortouw te nemen en een prijsbeleid uit te stippelen, waarbij de waardeverdeling binnen de chocoladeketen zich herstelt naar bijv. het evenwicht begin jaren tachtig van vorige eeuw? Toen kon de cacaoboer aanspraak maken op gemiddeld 18% van de eindprijs van een reep chocolade. Vandaag moet hij zijn gezin onderhouden met 2 euro per dag. Als prijszetter ligt hier m.i. een prachtig maatschappelijk engagement op te nemen door Lidl.

IKEA

Ook van IKEA kwam er na een half jaar antwoord. Dat behandel ik weldra in een uitgebreid artikel. Al enkele citaten op mijn chocoladevragen:

IKEA wil producten aanbieden die voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar zijn. Dat is onze visie, en die geldt evengoed voor onze meubelen als voor de voeding in onze winkels en restaurants. Maar we bieden geen lage prijzen aan tegen eender welke prijs. We bieden onze leveranciers altijd en overal een eerlijke, marktconforme prijs.

Hoe kan IKEA die duurzame, verantwoorde cacaoproductie nu combineren met betaalbare prijzen?

Eerst en vooral kunnen we onze cacao/chocolade natuurlijk aankopen in grote volumes.

Maar een belangrijk deel van de verklaring ligt ook in de samenwerking met UTZ, in de certificering zelf.
Een win-winsituatie, waarbij de cacaoboeren zelf een hogere opbrengst én een hogere premie krijgen voor hun cacao, en waarbij IKEA kan rekenen een op grotere, kwalitatief betere cacaovoorraad.

En daarbij weer een aantal links naar PDF’s, waar ik niet van onder de indruk ben.

Ik ga IKEA dus eveneens de vraag stellen of het bereid is om het voortouw te nemen en een prijsbeleid uit te stippelen, waarbij de waardeverdeling binnen de chocoladeketen zich herstelt. Begin jaren tachtig van vorige eeuw kon de cacaoboer aanspraak maken op gemiddeld 18% van de eindprijs van een reep chocolade. Niet dat ik dit percentage zo belangrijk vind. Maar dit citaat van CNN, februari 2014 des te meer:

“In 1980 the international cocoa price was $3,750 a tonne — equivalent to $10,000 a tonne in 2013. Nowadays it is considered high at roughly $2,800 a tonne.”

slotbedenking

Voor Ikea en Lidl is zo ongeveer $2,800 vandaag een marktconforme prijs. Ooit was die marktprijs gelijk aan $10,000 vandaag. Voor IKEA en Lidl hoeven m.a.w. marktconforme prijzen en gelukkige cacaoboeren niet samen op te gaan. Zo lijkt het. Past het voor mij misschien niet in de categorie ‘sjoemeltrade’, dan wel in die van ‘gesjacher’. Gesjacher als in 1) Afdingen 2) Afpingelarij 3) Geritsel 4) Handjeklap 5) Zever in chocoladewikkels.

Inderdaad:

De toon is verder gezet. Het jachtseizoen op wat riekt naar misleiding is geopend.

ZEVER IN PAKSKES

ZEVER IN PAKSKES

2 gedachtes over “#sjoemeltrade zaagt de poten uit onder het ooit trotse EU-handelsblok & meer over Lidl en IKEA

  1. Pingback: oneerlijke handelspraktijken door concentratie in de retailsector moeilijk aan te tonen | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: Doing Good by Eating Well versus Doing Good Better by Giving What We Can | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s