Ot en Sien & Die arschlochfreien Kette

Gisteren over ethische supply chain-relaties in de retail. Vandaag over lulvrije ketens.

Norbert van ClearChox.nl was op ‘tsjoek doorheen chocolademinnend Europa met Lourdes Delgado van Chchukululu. Hij stelde voor om met Lourdes langs Hasselt te passeren, om te praten over het hoe en wat van de boeren en cacao in Ecuador. Helaas zal dat voor een andere keer zijn. Ze passeerden wel bij Cioccolato in Krefeld (D). “Een onconventionele chocoladewinkel die Arschlochfreie Schokolade verkoopt,” schrijft Norbert op de facebook van ClearChox.

Arschlochfreie Scholkolade“, humoristisch opstapje naar waar ik al over wilde bloggen.

lachen is goede marketing

Ik zag een interview met Sir Richard Branson op tv. Daar herhaalde hij:

“Humor, I think is a very important part of building a business, not taking yourself too seriously and being willing to have a sense of humor.”

If you are willing to make a fool of yourself and make people smile-as long as you do it with a sense of fun-you can get away with it.

Ook interessant:

If you take care of your employees, your employees will take care of your customers and your customers will take care of your shareholders.

Deze citaten van Mr Entrepeneur himself, zijn ook de basisgedachten achter wat men in Duitsland die Arschlochfreie Kette is gaan noemen.

Daarover dadelijk meer, maar eerst nog dit bruggetje:

Ot en Sien. En Jopie.

Op Foodlog loopt de voorbije week een draad rond een Opiniestuk van Ot en Sien-boer Jopie Duijnhouwer: “Boeren alsof morgen ertoe doet“.

De uitdaging die Jopie wil aangaan: “formuleren hoe landbouw beter kan. Het roofbouwmodel heeft wel de korte en misschien ook nog wel de middellange termijn als toekomst, maar daarna zitten we muurvast. Is er een landbouwmodel te vinden of te ontwikkelen, waarin naast voedselproduktie wel rekening gehouden wordt met niet-economische waardes die er niettemin zeer toe doen?

niet-economische waardes die er toe doen

Wie zulke uitdagende vragen stelt, wordt vaak beticht van dagdromerij. Niet op Foodlog. Ik reageerde met o.m. een favoriet citaat.

Alle wussten: Das geht nicht. Dann kam einer, der wusste das nicht, und der hat’s gemacht“. Het is een wijsheid van Uwe Lübbermann.

In Duitsland richtte hij de inmiddels beruchte Premium Cola op, één van de eerste praktijkvoorbeelden van de “arschlochfreien Kette“, waar ondernemen precies draait om niet-economische waardes die er toe doen.

Premium Cola

In december 1999 bemerkte Lübbermann dat zijn geliefde Afri-Cola plots anders smaakte. Het bedrijfje was overgenomen en de nieuwe eigenaars hadden aan het recept geprutst. Lübbermann ging zelf met het originele recept aan de slag. De Premium Cola kreeg weer zijn geliefde intense smaak. Met 250 milligram per liter zit het aan het maximaal toegestane caffeïnegehalte, i.e. bijna zes keer zoveel als in een normale cola.

Premium-Cola gebruikt nu de cafeïne, die achterblijft bij de aanmaak van cafeïnevrije koffie. Eerst werden er nog echte Colanoten gebruikt. Maar in een interview (2010) ‘klaagde’ Lübberman daarover:

„Wenn ich unseren Lieferanten von Kolanüssen frage, woher diese stammen und unter welchen Bedingungen sie angebaut werden, sagt er mir das einfach nicht, weil wir so klein sind.”

Hij wil in de toekomst op bio en fair trade-ingrediënten overschakelen. Zijn zoektocht voor zulke caffeïne leverde nog niets op. Er zit ook suiker in zijn cola, natuurlijk… Ik ga Üwe een mailtje sturen. Duitsers zit ik nu eenmaal graag achter hun vet😉

Over de prijsopbouw van Premium Cola is Üwe alvast transparanter dan ALDI en Lidl:
Wenn eine Flasche zwei Euro koste, rechnet Lübbermann vor, dann seien nur 6,6 Cent davon der Preis für die Zutaten.

Hoe zit dat dan met die niet-economische waardes die er toch toe doen?

Waarom half doen, als je van de eerste keer goed kan doen, dacht Lübbermann. In enkele zinnen samengevat heeft hij het bedrijf binnen deze filosofie ingericht:
Das Unternehmen nimmt keine Schulden auf, um schneller zu wachsen und es gibt kein Gewinnziel. Auch wenn die Marke Premium Cola Lübbermann persönlich gehört, wird das Unternehmen nach dem Prinzip der Konsensdemokratie gelenkt – nicht nur von den direkten Beteiligten des Unternehmens. Alle sogenannten Stakeholder dürfen mitreden – egal, ob Kunden, Händler, Großhändler, Spediteure, Mitarbeiter oder Zwischenhändler.

Het uitgebreide verhaal staat op WallStreetJournal. Daarin wordt ook kort gezegd dat er interesse is van “eine große niederländische Brauerei, die nicht genannt werden will” om zich op zulke manier als nachhaltiger bedrijf in te richten. Ook es navragen…

SYSTEEMVERANDERING DE JE KUNT DRINKEN

SYSTEEMVERANDERING DE JE KUNT DRINKEN

Bionade

Wellicht bekender voorbeeld van de “arschlochfreien Kette“ – je kan het bij koffiehuis Shanti Beans, bij ons in de Dorpsstraat in Hasselt drinken – is Bionade.
Op hun website: “Bionade ist angetreten, die Welt ein Schlückchen besser zu machen. Deshalb wird unser Erfrischungsgetränk mit natürlichen Zutaten aus kontrolliert biologischem Anbau gebraut. Bionade engagiert sich stark für Themen zur Nachhaltigkeit – wie den Erhalt der biologischen Vielfalt oder der Regeneration von Ressourcen wie beispielsweise Trinkwasser.

Unser Anspruch als Unternehmen ist es, mit Anstand gegenüber der Gesellschaft und Natur zu wirtschaften und Verantwortung zu übernehmen. Hierzu zählt auch der respektvolle, faire und ehrliche Umgang mit Kollegen und Partnern.

In de jaren negentig maakte deze ‘limonade’, met smaken zoals vlierbes of kruiden, opgang als een gezonder alternatief voor klassieke limonades en verwierf in Duitsland een hip imago. Bionade kende een forse groei, maar prijsverhogingen deden de verkoop van het drankje de laatste jaren geen goed.

Triodos

Zulke bedrijfjes sluiten aan bij wat TRIODOS voorstaat, dat niet in eerste instantie uit is op de winst, maar zich afvraagt: “Welke sociale problemen lossen we op?”.

Makkelijk zat een hele blog over dit soort initiatieven vol te schrijven, trouwens. „Alle wussten: Das geht nicht. Dann kam einer, der wusste das nicht, und der hat’s gemacht.“ Mooi toch! Wie voelt zich geroepen?😉

Beluister een interview met Uwe op deze Podcast:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s