IKEA antwoordt na half jaar op vragen i.v.m. de goedkoopzaamheid v/d CHOKLAD MÖRK 70%

HIER DE NODIGE VOORKENNIS : https://fairtradekookboek.wordpress.com/?s=ikea

IKEA is sinds dit najaar wereldwijd overgestapt op 100% duurzaam geproduceerd katoen voor al hun textiel (beddengoed, gordijnen, kussens, meubelbekleding,…). Hiermee is IKEA de eerste grote retailer die zo’n grote stap neemt. IKEA wil zo een inspirator zijn voor andere bedrijven.

“[…] meer inkomen voor de katoenboeren”, staat er op de website van IKEA. Hoeveel meer wordt uiteraard weer niet gezegd. “Meer“, het nieuwe “dat moet volstaan“.

Wie echter 70% pure chocolade aan een euro voor 100 gr verkoopt en dit duurzaam noemt – zoals IKEA met haar Choklad Mörk – speelt hoog spel met de perceptie t.a.v. ieder verder (wars van alle goede bedoelingen) duurzaamheidsinitiatief. Goedkoopzaamheid en marktbederf gaan niet samen met leiderschap inzake duurzaamheid. Goede bedoelingen, laat ons niet naiëf zijn.

In de laatste antwoordmail op mijn vragen hieromtrent noemde IKEA de cacaoprijs die ze betalen ‘marktconform‘. Een duurzaam keurmerk van UTZ op de wikkel moet gezien worden als bewijs voor een goede cacaoprijs. Doch in een UTZ-impactstudie, die IKEA me mee bezorgde, staat letterlijk “farmers find that premium payments do not fully compensate for their increased production costs.” Heel benieuwd wat betreft het katoen.

De teneur van het antwoord, dat je hieronder volledig krijgt:

we bieden geen lage prijzen aan tegen eender welke prijs. We bieden onze leveranciers altijd en overal een eerlijke, marktconforme prijs.

Eerst en vooral kunnen we onze cacao/chocolade natuurlijk aankopen in grote volumes.

Maar een belangrijk deel van de verklaring ligt ook in de samenwerking met UTZ, in de certificering zelf.
Een win-winsituatie, waarbij de cacaoboeren zelf een hogere opbrengst én een hogere premie krijgen voor hun cacao, en waarbij IKEA kan rekenen een op grotere, kwalitatief betere cacaovoorraad.

Eerder – 6 maanden geleden – was er al dit antwoord.

volledige antwoord IKEA BELGIUM

IKEA wil producten aanbieden die voor zoveel mogelijk mensen betaalbaar zijn. Dat is onze visie, en die geldt evengoed voor onze meubelen als voor de voeding in onze winkels en restaurants. Maar we bieden geen lage prijzen aan tegen eender welke prijs. We bieden onze leveranciers altijd en overal een eerlijke, marktconforme prijs. We willen onze klanten ook garanderen dat onze producten op een verantwoorde en duurzame manier geproduceerd worden.

Dat is ook zo met onze chocolade. Om zeker te zijn dat die op een duurzame manier geproduceerd wordt, met speciale aandacht voor de arbeidsvoorwaarden op de cacaoplantages en voor de ontwikkelingsmogelijkheden van de mensen die er aan de slag zijn, werken we samen met UTZ (waar zowel grote bedrijven als NGO’s zoals Oxfam een belangrijke rol spelen). Binnen die wereldwijde, externe certificeringsstandaard behaalt IKEA het hoogste van de drie niveaus voor haar cacao: Identity Preserved (IP). De herkomst van onze cacao is 100% traceerbaar doorheen alle stappen van de productieketen.

Hoe kan IKEA die duurzame, verantwoorde cacaoproductie nu combineren met betaalbare prijzen?
– Eerst en vooral kunnen we onze cacao/chocolade natuurlijk aankopen in grote volumes. IKEA heeft 328 woonwarenhuizen in 28 verschillende landen. Onze restaurants ontvangen 600 miljoen klanten per jaar. Door onze producten in grote volumes te kopen en ze zo efficiënt mogelijk (met korte bevoorradingslijnen) over onze winkels te verspreiden, kunnen we de prijzen drukken.

– Maar een belangrijk deel van de verklaring ligt ook in de samenwerking met UTZ, in de certificering zelf. UTZ-gecertificeerde cacaoplantages zijn door de jaren een pak productiever geworden dan niet-gecertificeerde plantages. Binnen UTZ werkt de cacao-industrie nauw samen met de kleine en grote cacaoboeren. De boeren worden opgeleid en getraind om zo duurzaam en zo kwalitatief mogelijk te werken. Zo kunnen ze niet alleen méér cacao produceren op dezelfde oppervlakte, maar is die cacao ook nog eens van betere kwaliteit. Een win-winsituatie, waarbij de cacaoboeren zelf een hogere opbrengst én een hogere premie krijgen voor hun cacao, en waarbij IKEA kan rekenen een op grotere, kwalitatief betere cacaovoorraad.

Meer informatie over UTZ – en cijfermateriaal over de grotere/beter productie van cacao en het hogere inkomen voor de cacaoboeren – kan u vinden op volgende links:

– Over productiviteit:

https://www.utzcertified.org/attachments/article/2174/Productivity%20Position%20Paper%20June%202015.pdf

– Een onafhankelijke studie van het Research institute Lei Wageningen:

https://utzcertified.org/images/stories/site/pdf/downloads/impact/2014-summary-cotedivoire-evaluation-utz-idh-solidaridad.pdf

– Het Impact Report van UTZ:

https://utzcertified.org/en/mediacenter/reports-brochures/26582894

Vriendelijke groeten,

Ingrid Vertongen
N.V. IKEA Belgium S.A.

mijn antwoord op de mail van IKEA

Het toonaangevende Nederlandse Foodlog.nl schreef gisteren:

De toon is verder gezet. Het jachtseizoen op alles wat riekt naar misleiding is geopend. Marketeers zouden natuurlijk ook zelf alvast kunnen beginnen met het aanpassen van de leugentjes uit oude tijden.

Nestlé liet op haar verpakking uitschijnen dat er iets als een ‘aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aardappelpuree uit pakjes‘ bestaat. Onder druk van Foodwatch haalt Nestlé er die loze marketingpraatjes weer van af. Je hoorde er wellicht van. Zoals van het gesjoemel met olijfolie.

Wat betreft chocolade, is het punt dat de retail – en in deze ook IKEA – de grote ontbrekende schakel blijft in de huidige duurzaamheidsdiscussie inzake cacao.
Zolang de retailers – en IKEA – price-setters zijn, hebben ze op het gebied van het prijsbeleid (en dus ook van de waardeverdeling) een belangrijke rol te spelen. Een rol die ze momenteel zelden tot nooit oppakken.

De moed of interesse lijkt te ontbreken om de meerwaarde van voedingsartikelen door te rekenen. Gevolg is dat het zelfs met duurzaamheidslabels op de verpakking rommelen in de marge blijft. Duurzaamheid wordt zo herleidt tot goedkoopzaamheid. Armoede wordt ‘verduurzaamd’. Zoals ook weer blijkt uit de de PDF’s die UTZ u ter beschikking stelt. En waarover de directeur Han de Groot me zei: “weet dat dat bewustzijn er altijd al was, maar de knoppen om aan te draaien en e.a. goed te beinvloeden zijn beperkt, helaas.” Daarover dadelijk meer.

Dit citaat van CNN, februari 2014, is sprekend:

“In 1980 the international cocoa price was $3,750 a tonne — equivalent to $10,000 a tonne in 2013. Nowadays it is considered high at roughly $2,800 a tonne.”

Binnen de redenering van IKEA, welke ik van jou ontving, hoeven marktconforme prijzen en welvarende cacaoboeren dus niet samen op te gaan. De cacaoboer levert al decennia aan welvaart in. Daar veranderen betere landbouwtechnieken en premies weinig tot niets aan. Je las zelf de cijfers in de PDF’s. Ook de Cacaobarometer 2015 moest deze conslusie trekken.

IKEA heeft – door haar morele en economische macht – de mogelijkheid hier het voortouw te nemen en een trend te zetten, die tegen de negatieve spiraal ingaat, waarbij duurzaamheid door de burger steeds meer geassocieerd wordt met gesjoemel. Volkswagen heeft ook IKEA een lelijke streek geleverd.

Daarom sluit ik af met de vraag of IKEA bereid is om het voortouw te nemen en een prijsbeleid uit te stippelen, waarbij de waardeverdeling binnen de chocoladeketen zich herstelt, naar bijv. het evenwicht begin jaren tachtig van vorige eeuw? Toen kon de cacaoboer aanspraak maken op gemiddeld 18% van de eindprijs van een reep chocolade. Een percentage dat op zich niet zo belangrijk is. Het moet vooral gaan over eerlijke handelsrelaties, die ten goede komen van alle schakels binnen de volledige supply chain. Dit zijn de enige correcte knoppen om aan te draaien, wil Han de Groot met UTZ echt de nodige impact genereren. Uiteraad zou het de goede zaak nog een heel eind verder op weg helpen, wanneer IKEA met de retailers samen aan de slag zou gaan.

M.i. ligt hier een prachtig maatschappelijk engagement op te nemen door IKEA. Ik hoop dat IKEA dit ook zo wil zien.

Met beste groeten

Steven Schepers
fairtradekookboek.wordpress.com

Eerder – 6 maanden geleden – was er al dit antwoord.

TOEGEGEVEN, VOLGENS DE WEBSITE VAN IKEA GARANDEERT HET NIKS MEER DAN “CHOKLAD MÖRK 70% PURE CHOCOLADE 70% IKEA UTZ-GECERTIFICEERD; GARANDEERT DUURZAME LANDBOUWMETHODES EN EERLIJKE OMSTANDIGHEDEN VOOR DE WERKNEMERS.” VAN EERLIJKE VERGOEDINGEN IS ER GEEN SPRAKE

6 gedachtes over “IKEA antwoordt na half jaar op vragen i.v.m. de goedkoopzaamheid v/d CHOKLAD MÖRK 70%

  1. Nogal bizarre justificatie, temeer Oxfam begin 2014, tijdens Chocoa Amsterdam, had aangegeven dat alle keurmerken ten spijt, de boeren het niet beter hebben gekregen,

    Oftewel: de keurmerken als Utz, Rainforest en Fairtrade dienen het meest om verkoop te stimuleren en de consument een goed gevoel te bezorgen.

  2. Ik weet niet of het IKEA te doen is om de verkoop te stimuleren met het UTZ label. Ik weet wel dat het in UTZ een partner heeft, die maar een deel van een oplossing van belang vindt: meer productie maken. Helaas draait IKEA op deze manier de cacaoboeren, haar klanten en uiteindelijk dus zichzelf een rad voor de ogen. We beleven tijden waarin verkeerde beslissingen keihard afgerekend worden. Politiek en economisch. Misschien kunnen haar duurzaamheidsmensen hier eens de oren te luisteren gaan leggen: http://www.oxfamwereldwinkels.be/nl/activiteit/rust-brugge-all-fairness : “VRT-journalist Lieven Verstraete interviewt Arne Schollaert van Oxfam-Wereldwinkels: ondanks onze massale chocoladeverslaving worden de boeren die het belangrijkste ingrediënt telen niet beter van de cacaohandel. Wat zit er scheef in de chocoladesector? Welke oplossingen ziet Oxfam?”

  3. Pingback: 70% pure chocola aan € 1 / 100 gram: toe nou, #IKEA en #UTZ, verklap ons hoe je dat doet | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  4. Pingback: over Hasseltse MNM- en IKEA- ball(onn)ekes – #CHOKLAD #MÖRK #70% #€1 | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  5. Pingback: open brief: IKEA’s cacaoboeren begrijpen er nog de ballen van | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  6. Pingback: Sint mogelijk voor de rechter met zijn Fairtradechocolade | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s