@PaulPolman antwoordt : “Unilever wil meer doen voor zijn theeplukkers” #Foodlogchallenge

Ik heb een mail gestuurd naar CEO Paul Polman van Unilever. Hij deelde onlangs zijn emailadres op Foodlog en verzekerde zelf de mails te zullen lezen en beantwoorden.

En hij heeft geantwoord. Zie verder.

Dick Veerman bood me dit weekend aan een uitdaging te formuleren t.a.v. Paul Polman.
Lees het opiniestuk hier, op Foodlog.nl.

Paul Polman reageerde al snel nadat de mail uitgestuurd was; zoals eerder op Foodlog “in English. Niemand begrijpt Twents“.

Appreciate the challenge and others are doing the same. We continue to work hard indeed on improving the situation in all tea plantations and have come a long way recognizing that the journey is not finished. We are dealing with many actors under difficult circumstances. One of the reasons we kept the African plantations and are expanding them to create work for small holder farmers is indeed to show that it can be done differently. We keep on working it and hopefully by doing so also move up global standards. No sense celebrating as many more still depend on us. Increasingly we are also leveraging our scale to drive transformation beyond our value chain. A must. Warm regards. Paul

Hieronder mijn vraag. Wordt hopelijk vervolgd op Foodlog. Anders zeker hier.

Geachte heer Polman
Beste Paul

mijn naam is Steven Schepers. Ik ben lid van Oxfam-Wereldwinkels in België en houd voor eigen rekening een blog bij over fair trade. Ik kreeg van Foodlog.nl de kans jou een uitdagende vraag te stellen: “Kan Unilever niet wat meer doen voor zijn theeplukkers?“. Dit n.a.v. een knap artikel in de NY Times, dit weekend.

In de zomer van 2014 hing ik voor mijn blog een eerste keer aan de bel bij de directeur Duurzaamheid van Unilever Benelux, mevrouw Anniek Mauser. Ik vond dat de plaatjes niet klopten met de praatjes, welke Rainforest Alliance en Unilever verspreidden, over de toestand van o.m. Indische Liptontheepluksters. Lezers van de blog kunnen het hier allemaal nog eens doorlezen: fairtradekookboek.wordpress.com/?s=Mauser&submit=.

In september j.l. volgde een confronterende BBC-reportage vanop gecertificeerde theeplantages in India. De journalist van dienst klonk even verontrust en onthutst als ik eerder was en bracht de achterkant van het verhaal.

Foodlog pikte het op en jij kwam er persoonlijk getuigen, dat het beter moest. Al vroeg je ook om vertrouwen. Vertrouwen, die je kreeg van Oxfam, zei je. Ik heb je eerste reacties hier bij elkaar gebracht, opdat ook niet-Twentstaligen in jouw woorden konden delen.

Paul, het zou mij en vooral ook de lezers op Foodlog (en mijn blogje) plezieren, mocht je de vraag/uitdaging op Foodlog willen aangaan. Ik geef je desgewenst graag verdere duiding bij het opiniestuk op Foodlog. In één zin samengevat, mailde ik het aan Dick Veerman als “Het is een droom dat Polman met Unilever tot de knieën in de modder durfde. Maar hij moet terug het droge op nu“. Het artikel op NY Times leert me dat je dit ook zo begrepen hebt.

Met vriendschappelijke groet uit België

Steven Schepers

Een gedachte over “@PaulPolman antwoordt : “Unilever wil meer doen voor zijn theeplukkers” #Foodlogchallenge

  1. Pingback: Belg Bulcke (Nestlé) zonder pompoenen, Hollander Polman (Unilever) met plan naar Parijs | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

