Moyee, Oxfam en water voor koffie in Ethiopië

Hier gaat mijn hart van bloeden. Op Al Jazeera dit summiere bericht:

More than 10 million people in Ethiopia are in need of emergency food aid as parts of the country experience one of the worst droughts in 30 years.

Ethiopia has vast water resources, but not the irrigation infrastructure to get it to those in need.

In Ethiopië is koffie het nummer één exportproduct en 16 miljoen mensen leven ervan. 99,9% van alle bonen verlaat echter zonder enige vorm van verwerking het land.

Moyee Coffee, uit Amsterdam, bedacht het FairChain-principe. De koffiebonen worden ter plaatse gebrand, in Ethiopië, waardoor er dáár 300% meer geld wordt verdiend.

In plaats van 800 miljoen euro, die de koffie het land nu jaarlijks opbrengt, zou er 2,4 miljard in het land kunnen blijven.

Ook de wereldwinkels verkopen koffie uit Ethiopië. Die wordt in Europa gebrand, maar van de consumentenprijs voor hun BIO GOLD koffie gaat zo’n 33 procent naar de boerenorganisatie, die dit onder zijn leden verdeelt.

Om een nationaal irrigatiesysteem te kunnen financieren, zullen er grotere spelers dan Moyee en Oxfam hun verantwoordelijkheid moeten gaan nemen. Maar het kan alvast geen kwaad koffiemerken te steunen die, samen met de koffieboeren, waarde willen creëren en verdelen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s