over Hasseltse MNM- en IKEA- ball(onn)ekes – #CHOKLAD #MÖRK #70% #€1

Dat Toon Eerdekens, de Hasseltse afvalkunstenaar die strijdt tegen plastic, radiozender MNM heeft kunnen overhalen om haar ballonnenactie te staken, geeft de burger moed.

...

BALLENBAR

Ik heb IKEA een herinneringsmail gestuurd. Volgende week, 23 december, opent het in Hasselt namelijk een pop-up (gehakt-) Ballenbar. Ik vind dat ik nog een antwoord tegoed heb van IKEA.

IKEA zal niks verkopen in de Ballenbar, maar enkel een voorsmaakje geven van haar gehakt- en vegeballetjes. Dat schrijft het op zijn website, n.a.v. de opening van de nieuwe Hasseltse vestiging op 3 februari e.k.

In het voedingsaanbod van IKEA zit standaard echter ook chocolade. Die draagt het keurmerk van UTZ en wordt aan de spotprijs van 1 euro voor 100 gram verkocht.

Mijn stelling is dat dergelijk prijsbeleid leidt tot marktbederf en niet samengaat met leiderschap inzake duurzaamheid.

Mijn vraag is dat IKEA als prijszetter het voortouw neemt en een beleid uitstippelt, waarbij de waardeverdeling binnen de chocoladeketen zich herstelt in het voordeel van de zieltogende West-Afrikaanse cacaoboer.

Ik stelde die vraag precies een maand geleden al, maar vanuit het communicatie-adviesbureau dat dergelijke vragen voor IKEA moet beantwoorden en ontmijnen bleef een antwoord uit.

Frappant: IKEA zamelt op dit moment wereldwijd geld invoor een beter leven voor vluchtelingen“. Maar in de meeste Afrikaanse landen stoppen de cacaoboeren of stappen over op palmolie of rubber. De zonen willen het bedrijf van hun vader niet overnemen, omdat het niets oplevert.

Dan willen sommigen naar de EU voor een beter leven. Als IKEA meer voor de cacao gaat betalen, wordt het leven voor veel mensen zoveel fijner. En hebben we mogelijk ook minder vluchtelingen.

Maandag post ik de brief aan IKEA, met argumentatie, als open brief. Wie weet pakken jullie die dan ook massaal op, zoals dat met de actie van Toon Eerdekens ging.

MNM wilde voor de Warmste Week van Studio Brussel 10.000 ballonnen oplaten. Toon noemde dit ‘Onbestuurbaar zwerfvuil met dodelijk plastic touwtje. Dierenmoord!” op zijn Facebook. Gevolg: de zender kreeg honderden reacties op haar website en de actie werd afgeblazen.

Lees op zijn facebookpagina de vredesboodschap van MNM aan Toon Eerdekens. MNM gaat de actie nu vervangen door een virtuele ballonnenactie.

Hopelijk reageert IKEA even duurzaam en sportief. Een sociale media-storm hoeft er voor mij niet persé aan vooraf te gaan. Nadenken en een engagement best wel.

OVER PLASTIEK EN BALL(ONN)EKES

OVER PLASTIEK EN BALL(ONN)EKES

3 gedachtes over “over Hasseltse MNM- en IKEA- ball(onn)ekes – #CHOKLAD #MÖRK #70% #€1

  1. Pingback: drie dienstmededelingen | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: LIDL primeur: UTZ en MAX samen op de chocoladewikkel, voor een aalmoes | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Max Havelaar, Utz en Lidl bepalen samen wat een eerlijke chocoladeprijs is | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s