Max Havelaar Nederland negeert winstwaarschuwing

Vrijdag heb ik er nog eens over nagehoord bij de consumentendienst van PLUS Supermarkt. Het duurde welgeteld een maand, maar nu heeft Max Havelaar dan toch eindelijk de FT-sappen van PLUS opgenomen in het online overzicht ‘Vruchtensap en fris‘. Niet met volle goesting, zo lijkt het. Een prentje mét de verpakking – zoals bij de concurrenten sapmerken – lukte niet meer voor het verstrijken van de kantooruren.


Het sinaassap van PLUS won halfweg december een consumentenprijs en werd via de sociale media bejubeld door het mee glorerende keurmerk Max Havelaar.

PLUS is in mei 2015 een partnerschap aangegaan met Max Havelaar. Alle huismerkproducten, die Fairtradegecertificeerd kunnen zijn, moeten dat ook daadwerkelijk gaan worden. PLUS heeft reeds de meeste Fairtrade-gecertificeerde huismerkproducten in vergelijking met andere supermarkten.

Voor Havelaar lijkt de kous daarmee af. Max snoept graag goedkoop mee van het succesje dat PLUS behaalde met haar FT-sap. Verder werkt het slechts slordig en schoorvoetend mee, om de vragen die ik PLUS stelde over de impact en herkomst van haar sap te delen met ons.

Eveneens in mei 2015 wisselde chocolademerk Verkade het Max Havelaar-label in voor UTZ. De zoektermen die leiden naar deze blog leren dat bezoekers ‘het waarom‘ daarvan willen weten.

Mogelijk hebben de eerste winst-waarschuwingen vanuit het Verenigd Koninkrijk Utrecht nog niet bereikt. Hoedanook, PLUS Supermarkt en de vele duizenden vrijwilligers binnen Fairtradegemeenten en wereldwinkels in Nederland verdienen echt veel beter voor hun engagement, dan dit luie non-communicatie- en klantenbeleid van Max Havelaar.

PETER D’ANGREMOND, DIRECTEUR STICHTING MAX HAVELAAR EN ERIC LEEBEEK, COMMERCIEEL DIRECTEUR PLUS - MEI 2015

PETER D’ANGREMOND, DIRECTEUR STICHTING MAX HAVELAAR EN ERIC LEEBEEK, COMMERCIEEL DIRECTEUR PLUS – MEI 2015

Een gedachte over “Max Havelaar Nederland negeert winstwaarschuwing

  1. Pingback: biologisch immiteert en kannibaliseert fairtrade middels eerlijk impactverhaal | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s