LIDL primeur: UTZ en MAX samen op de chocoladewikkel, voor een aalmoes

LIDL stuurde een persbericht uit in Duitsland. Vanaf deze week is al haar Fin Carré-chocolade 100% duurzaam. T.t.z. Waar de bedoeling was tegen 2020 alle cacao via het keurmerk UTZ te betrekken, is dat veel sneller gelukt dan gepland. In één inspanning zet LIDL het nieuwe FSP-logo van Max Havelaar, naast dat van UTZ, mee op de verpakking.

Aldi en Lidl verloren vorig jaar beide twee procent marktaandeel in Duitsland.
Vrekkigheid is niet spannend meer,” schrijft Die Zeit.

Beide discounters zijn nog steeds dominant in Duitsland. Maar de Duitser kiest nu ook voor producten, die een bijzondere uitstraling moeten hebben.

Om geen klanten kwijt te raken past met name Lidl zich aan. Onverstandig zegt een marktonderzoeker van GfK. Dat jaagt de kleiner wordende groep klanten weg die nog steeds alleen maar goedkoop wil blijven kopen. Lidl zou in de tang zitten tussen zichzelf blijven en krimpen of willen lijken op een ‘betere super’ maar dat niet zijn,vat Foodlog.nl het samen.

UPDATE: Ik toon hieronder aan dat Lidl zich niet aanpast naar prijsbeleid. INTEGENDEEL!

Hoe het ook zei, negen bedrijven, waaronder Lidl, tekenden begin 2014 in op het nieuwe “Fairtrade Sourcing Program” van Max Havelaar. Dit moest de verkoop van Fairtradegecertificeerde cacao doen stijgen in Duitsland.

Bedrijven kunnen sindsdien uitpakken met een variant van het Fairtradelabel op bijv. een chocoladereep, door slechts één product (cacao) i.p.v. alle mogelijke (cacao, suiker, vanille,…) te verwerken.

Het zou dus theoretisch kunnen dat bijvoorbeeld de suiker in die Lidl-chocolade niet fairtrade noch duurzaam is. Uiteraard ga ik er eens achter horen bij LIDL Duitsland. Ik heb het uitgezocht, zie verder.

Het feit dat er twee keurmerken op één verpakking prijken, is uiteraard niet uitzonderlijk of nieuw. Steeds meer producten dragen al zowel het Fairtrade- als het Biokeurmerk, in de supermarkt om de hoek. Discounter Aldi was vorig jaar de eerste die bio en fairtrade in één klap uiterst betaalbaar maakte.

Daarnaast hebben nogal wat cacaocoöperaties een dubbele en soms zelfs driedubbele certificatie. Ze betalen dan lidgeld aan én UTZ én Rainforest Alliance én Fairtrade. En soms ook nog aan een Biolabel. Ik schreef al over hoe er plannen zijn om tot een wereldwijde standaard voor ‘duurzame’ cacao te komen. Vraag is dan natuurlijk: wie deelt de lakens uit, als het gaat over welke vereisten worden weerhouden en welke komen te vervallen. Hoe de prijs van cacao tot stand moet komen, bijvoorbeeld. Fairtrade hanteert een afgesproken minimumprijs + premie. UTZ laat de prijsvorming voor cacao aan de marktmacht van de onderhandelende partijen + een vaste, minimale premie.

Fairtrade International (Max Havelaar) is certificeringsterrein aan het verliezen. Het moet zich nu blijkbaar content stellen met dubbele certificatie, in een combinatie met UTZ op dezelfde chocowikkel.

Op haar website schrijft LIDL ondertussen wél graag in drukletters: “QUALITÄT, FAIRNESS UND NACHHALTIGKEIT HABEN FÜR UNS OBERSTE PRIORITÄT“.

Het heeft er waarempel ook een antwoord geformuleerd op de vraag “Was ist ein guter Schokoladenpreis?” (naar beneden scrollen op die webpagina):

Kakao ist an der Börse notiert. Pro Jahr werden weltweit rund vier Millionen Tonnen Rohkakao gehandelt. Die Preise werden also vom Markt gemacht. Unsere effiziente Prozesskette sowie der hohe Umschlag von Schokolade ermöglichen es uns, Ware zu günstigen Preisen anzubieten. Unser Credo ist, Ware nur so teuer anzubieten, wie sie sein muss.

UPDATE: duurzame (?) prijzendans

Nu de praktijk op de virtuele winkelvloer. Op de website van LIDL valt mijn oog op twee vergelijkbare repen Vollmilch-Schokolade: ééntje van het huismerk Fin Carré (vanaf deze week met dubbele certificatie) en ééntje uit de Fairtradereeks Fairglobe (enkel volwaardig fairtradegecertificeerd). Opmerkelijk is het prijsverschil: 49 cent voor de nieuwe UTZ/Fairtrade-variant (prentje moet nog geactualiseerd worden) en 1,29 euro (tweeënhalf keer duurder) voor de Fairglobe 100% Fairtrade.

Verklaring ligt er mogelijk in dat de suiker in de UTZ-variant niet gecertificeerd is. Wat dan ook mee verklaart waarom hier gekozen wordt voor het “Fairtrade Cocoa Program”-logo van Max Havelaar. Voor dit logo stelt die laatste immers geen eisen naar Fairtradeherkomst van de suiker.

Anderzijds kan de suikerprijs uiteraard niet het grote prijsverschil verklaren. Om het nieuwe “Fairtrade Cocoa Program”-logo van Max Havelaar te mogen gebruiken moet minstens 10 % van de cacao Fairtradegecertificeerd zijn. Maar ook hier kan het toch niet zijn dat die 90% UTZ-cacao zo spotgoedkoop is, dat het de prijs in die mate naar beneden sleurt!?

ACHTERKANT VERPAKKING FIN CARRÉ VOLLMILCH

ACHTERKANT VERPAKKING FIN CARRÉ VOLLMILCH

De geregelde lezer van deze blog herinnert zich nog dat Lidl op deze blog uitlegde hoe ze haar Fairglobe-chocolade aan de actieprijs van 0.89 cent kon verkopen in België, zonder verlies te maken.

Dus resten slechts vier mogelijkheden: 1) ofwel neemt Lidl een veel grotere marge op haar 100% Fairtradechocolade, 2) ofwel werkt het ook voor de UTZ-met-10%Fairtrade-variant aan enorme lage bulkprijzen voor de suiker en cacao, 3) ofwel ligt het prijsverschil in de kwaliteit van de ingrediënten, 4) ofwel ligt het prijsverschil in de kwantiteit die Lidl van deze chocolades verkoopt. Wellicht is het een combinatie van deze factoren.

Kunt ge nog volgen? We komen wel steeds dichter bij de uiteindelijke bodemprijs waaraan een een reep zogenaamde duurzame chocolade kan gemaakt en verkocht worden. Er zit m.a.w. ook een enorm potentieel om van de cacaoboer een rijke burger te maken. Ik ga dit onderzoek nu afronden en navragen of ik dit kan overdragen aan een student Economische Wetenschappen aan de Universiteit van Hasselt.

Foodlog schreef dus, over Lidl dat zich aanpast om geen verder marktaandeel te verspelen: “Om geen klanten kwijt te raken past met name Lidl zich aan. Onverstandig zegt een marktonderzoeker van GfK. Dat jaagt de kleiner wordende groep klanten weg die nog steeds alleen maar goedkoop wil blijven kopen. Lidl zou in de tang zitten tussen zichzelf blijven en krimpen of willen lijken op een ‘betere super’ maar dat niet zijn.

Hiermee is aangetoond dat Lidl zich niet goedschiks aanpast naar prijs. INTEGENDEEL!
Lidl drukt de prijs voor wat duurzame chocolade moet heten dieper dan ooit voorheen naar beneden. Met de nieuwe aankoop- en verpakkingspolitiek voor haar huismerk Fin Carré kan het nu een variant (maar welke consument ziet het verschil?) van het Havelaar-logo op de verpakking zetten + het reeds gebruikte UTZ-label. En dat aan de helft van de prijs waaraan IKEA haar UTZ Mörk-chocolade verkoopt.

Amai amai amai.

— EINDE UPDATE —

UITSMIJTER


In 2014 berekende ik dat de cacaoboer welgeteld 27 euro per jaar meer verdient aan fairtradechocolade met het Max Havelaar-keurmerk. Aangezien Max enkele reacties onderaan dat artikel plaatste, maar niet inging op de rekenoefening, ga ik er vandaag nog steeds vanuit dat dit de aalmoes is waar de cacaoboer het mee moet doen.

Dat ga ik dus eens verder uitzoeken. Vrekkigheid mag dan niet meer spannend zijn in Duitsland, Fairtradelogo’s voor een aalmoes zijn en blijven onbetamelijk. Zelfs in het ‘beste’ geval, dat daar een dubbele aalmoes aan zou vasthangen voor de cacaoboer. Maar daar geloof ik niks van.

LIDL EN MAX HAVELAAR ZIJN GOEDE VRIENDEN

LIDL EN MAX HAVELAAR SAMEN OP WANDEL

2 gedachtes over “LIDL primeur: UTZ en MAX samen op de chocoladewikkel, voor een aalmoes

  1. Pingback: Max Havelaar, Utz en Lidl bepalen samen wat een eerlijke chocoladeprijs is | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  2. Pingback: over Colruyt en Ferrero + Europarlement wil EU-actie tegen oneerlijke handelspraktijken | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s