Max Havelaar, Utz en Lidl bepalen samen wat een eerlijke chocoladeprijs is

Dit is een samenvatting met updates van dit artikel, dat gisteren verscheen.


Discounter Lidl verliest marktaandeel in Duitsland. De Duitse consument is eindelijk bereid om te betalen voor duurzaam en kwaliteit. Om geen klanten kwijt te raken, past Lidl zich aan. Daarbij wil het de kleiner wordende groep klanten niet wegjagen. Die wil nog steeds vooral goedkoop kunnen blijven kopen.

Lidl krijgt hulp uit onverwachte hoek en wel van de Duitse tak van Max Havelaar. Hierdoor slaagt Lidl erin de norm (en prijs) voor wat duurzame chocolade heet dieper dan ooit voorheen te drukken. Daarover stuurde het eergisteren een persbericht uit.

Met de nieuwe aankoop- en verpakkingspolitiek voor haar huismerk Fin Carré kan het nu een variant (maar welke consument ziet het verschil?) van het Max Havelaar-logo op de verpakking zetten SAMEN MET het reeds eerder in gebruik zijnde UTZ-label. Twee duurzame cacaolabels voor de prijs van 50 cent / 100 gram chocolade.

ZARTBITTER CHOCOLADE LIDL

ZARTBITTER CHOCOLADE LIDL

Opmerkelijk: het dubbelgecertificeerde Fin Carré gamma is twee en een half keer goedkoper dan de 100% Fairtrade Fairglobe-chocolade, getuige de verkoopprijzen op de online-shop van Lidl.

Lidl hoopt middels de meerwaarde zoekende consument haar marktaandeel terug op te krikken. Max Havelaar Duitsland steekt een handje en ook haar marktaandeel stijgt, dankzij Lidl. Naar wat de cacaoboer overhoudt aan al deze certificatie-inspanningen blijft het – zoals steeds – verder gissen.

Toch stelt Lidl op haar website zichzelf de vraag:

“Was ist ein guter Schokoladenpreis?”

Het beantwoordt deze zelf:

“Kakao ist an der Börse notiert. Pro Jahr werden weltweit rund vier Millionen Tonnen Rohkakao gehandelt. Die Preise werden also vom Markt gemacht. Unsere effiziente Prozesskette sowie der hohe Umschlag von Schokolade ermöglichen es uns, Ware zu günstigen Preisen anzubieten. Unser Credo ist, Ware nur so teuer anzubieten, wie sie sein muss.”

Tja.

Max en Utz verduurzamen armoede cacaoboer

Onderstaande werd als updates toegevoegd aan dit artikel, dat gisteren verscheen.


De praktijk op de virtuele winkelvloer: op de website van LIDL valt mijn oog op twee vergelijkbare repen Vollmilch-Schokolade: ééntje van het huismerk Fin Carré (vanaf deze week met dubbele certificatie) en ééntje uit de Fairtradereeks Fairglobe (enkel volwaardig fairtradegecertificeerd). Opmerkelijk is het prijsverschil: 49 cent voor de nieuwe UTZ/Fairtrade-variant (prentje moet nog geactualiseerd worden) en 1,29 euro (tweeënhalf keer duurder) voor de Fairglobe (100% Fairtrade).

Verklaring ligt er mogelijk in dat de suiker in de UTZ-variant niet gecertificeerd is. Wat dan ook mee verklaart waarom hier gekozen wordt voor het “Fairtrade Cocoa Program”-logo van Max Havelaar. Voor dit logo stelt die laatste immers geen eisen naar Fairtradeherkomst van de suiker.

Anderzijds kan de suikerprijs uiteraard niet het grote prijsverschil verklaren. Om het nieuwe “Fairtrade Cocoa Program”-logo van Max Havelaar te mogen gebruiken moet minstens 10 % van de cacao Fairtradegecertificeerd zijn. Maar ook hier kan het toch niet zijn dat die 90% UTZ-cacao zo spotgoedkoop is, dat het de prijs in die mate naar beneden sleurt!?

ACHTERKANT VERPAKKING FIN CARRÉ VOLLMILCH

ACHTERKANT VERPAKKING FIN CARRÉ VOLLMILCH

De geregelde lezer van deze blog herinnert zich nog dat Lidl op deze blog uitlegde hoe ze haar Fairglobe-chocolade aan de actieprijs van 0.89 cent kon verkopen in België, zonder verlies te maken.

Dus resten slechts vier mogelijkheden: 1) ofwel neemt Lidl een veel grotere marge op haar 100% Fairtradechocolade, 2) ofwel werkt het ook voor de UTZ/Fairtradevariant aan enorme lage bulkprijzen voor de suiker en cacao, 3) ofwel ligt het prijsverschil in de kwaliteit van de ingrediënten, 4) ofwel ligt het prijsverschil in de kwantiteit die Lidl van deze chocolades verkoopt. Wellicht is het een combinatie van deze factoren.

We komen op deze manier wel steeds dichter bij de uiteindelijke bodemprijs, waaraan een een reep zogenaamde duurzame chocolade kan gemaakt en verkocht worden. Er zit m.a.w. hier een enorm potentieel om van de cacaoboer een rijke burger te maken.

Chocolade aan een halve euro voor 100 gram bestempelen Lidl, Utz en Max als zijnde duurzaam. Trekken we de prijs van de Fin Carré op naar die van de Fairglobe Schokolade, dan kan Lidl een euro meer spenderen aan het vergoeden van de cacaoboer. Wat belet Lidl & Utz & Max om dit te doen?

Ik ga dit onderzoek nu afronden en navragen of ik dit – en alle mijn eerdere onderzoek naar prijsvorming door Aldi, Lidl en Ikea – verder kan overdragen aan een student Economische Wetenschappen aan de Universiteit van Hasselt, voor een eindverhandeling.

Foodlog schreef over Lidl dat zich aanpast om geen verder marktaandeel te verspelen: “Om geen klanten kwijt te raken past met name Lidl zich aan. Onverstandig zegt een marktonderzoeker van GfK. Dat jaagt de kleiner wordende groep klanten weg die nog steeds alleen maar goedkoop wil blijven kopen. Lidl zou in de tang zitten tussen zichzelf blijven en krimpen of willen lijken op een ‘betere super’ maar dat niet zijn.

Met bovenstaande is aangetoond dat Lidl zich niet goedschiks aanpast naar dumpprijzenbeleid. INTEGENDEEL!
Lidl drukt de prijs voor wat duurzame chocolade moet heten dieper dan ooit voorheen naar beneden. Met de nieuwe aankoop- en verpakkingspolitiek voor haar huismerk Fin Carré kan het nu een variant (maar welke consument ziet het verschil?) van het Havelaar-logo op de verpakking zetten + het reeds gebruikte UTZ-label. En dat aan de helft van de prijs waaraan IKEA haar UTZ Mörk-chocolade verkoopt.

Amai amai amai.

7 gedachtes over “Max Havelaar, Utz en Lidl bepalen samen wat een eerlijke chocoladeprijs is

  1. Dit kan je niet “leuk” vinden.. Ze kunnen toch niet blijven zakken. Ze gaan dermate aan hun eigen marge knabbelen dat uiteindelijk er niks overblijft. Anderzijds willen ze weg uit de “brol.de”-familie en willen ze spelen op bio(groenten/fruit) en duurzaamheid (chocolade bvb). Dit komt niet goed.

  2. misschien willen ze klanten trekken die tot voorheen in “betere” supermarkten” kochten maar die nu steeds minder budget hebben en toch “betere” producten willen blijven kopen (en gaat dat nog lukken ook)

  3. Dank voor de reacties. Zou kunnen Nick; maar vreemd toch hoe Lidl zichzelf de vraag stelt wat een eerlijke prijs is en dan zichzelf beantwoordt met “Kakao ist an der Börse notiert. Pro Jahr werden weltweit rund vier Millionen Tonnen Rohkakao gehandelt. Die Preise werden also vom Markt gemacht. Unsere effiziente Prozesskette sowie der hohe Umschlag von Schokolade ermöglichen es uns, Ware zu günstigen Preisen anzubieten. Unser Credo ist, Ware nur so teuer anzubieten, wie sie sein muss.” Liefde voor de cacaoboer spreekt er niet uit. Moet ook niet, daarvoor zijn er wereldwinkels en Max Havelaar (oeps).

  4. Pingback: Rankabrand geeft A-attest aan Tony’s, Zotter, GEPA en FTO | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  5. “daarvoor zijn er ww en max havelaar” … heb ik jaren geloofd … nu verneem ik dat bij fairtrade 95% opgaat aan werkingskosten en certificeringskosten (igv cacao) en dat oxfam chocolade jarenlang volgens mass balance principe zijn product betrok bij Barry Callebaut …

    ik geloof dat het voor die cacoboer niet veel uitmaakt of je Lidl dan wel OFT
    koopt

  6. Pingback: Côte d’Or komt niet langer met een kus van de eerlijke kikkerprinses | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s