Ceci n’est pas une pub voor de chocolade van FTO en de koffie van OFT

Ik betitelde gisteren Cocoa Life als “het vrijwilligersproject van Mondelēz“.

Een lezer mailde me: Denk je niet dat jouw laatste blogs ook een soort reclame zijn voor de Mondelez van deze wereld? Ook Moyee zet je voor mijn idee aardig in het zonnetje.

In de aanzet tot het artikel over Moyee schreef ik immers: “Deze blog doet niet in PR- en reclameverhalen, en dit is er dan ook geen.

Daarover seffens meer. Eerst een brok onvervalste, ongecensureerde publiciteit🙂

SCAN QR-CODE VAN DEZE BLOG

QR-CODE VAN DEZE BLOG

meer reklaam

Fairtrade Original (FTO) had heel wat te vieren afgelopen dagen. Ze werden tot de duurzaamste chocolade van Nederland uitgeroepen door Rank a Brand. En vandaag kopt hun persbericht: Fair Trade Original groeit 28 procent in super.

De totale omzet van Fair Trade Original bedroeg vorig jaar 14,6 miljoen euro.
Zeven procent hiervan droeg bij aan de uitbouw van fairtrade in de vorm van uitgekeerde fairtrade-ontwikkelingspremies, licentiegelden en eigen investeringen bij de handelspartners,” aldus de stichting achter het merk.
De hardlopers: qua omzet de Aroma koffie 250 gram, in afzet de Kokosmelk 400 ml.

en meer over ethische koffies

Het mag gezegd worden dat fairtradeproducten doorgaans van hoge kwaliteit zijn.

Op Test-Aankoop staan interessante koopwijzers. Deze vergelijking tussen 30 gemalen dessertkoffies in de Belgische supermarkten (12/06/2014 – je moet inloggen) is en blijft interessant voor wie met de wereldwinkel of met de trekkersgroep Fairtradegemeente promo wil voeren rond fairtradekoffie.

VERGELIJKING DESSERTKOFFIES KOOPWIJZER TEST-AANKOOP

VERGELIJKING DESSERTKOFFIES KOOPWIJZER TEST-AANKOOP

De dessertkoffie van Oxfam Fair Trade (OFT) kwam als tweede uit de test, na RIOBA Dessert gemalen, die 1 procentpunt beter scoorde.

Douwe Egberts moest het zwaar afleggen tegen OFT, ookal kosten ze nagenoeg evenveel. De koffies met UTZ (rechts)- en Rainforest Alliance (links)-labels kwamen qua prijs/kwaliteitsverhouding niet eens in de buurt van Oxfam. Wat de onderlinge prijsverschillen tussen de koffies verklaart, daar heb ik het raden naar. Ik vraag er eens achter in het hoofdkwartier van Oxfam-Wereldwinkels. De vraag over het (prijs-)verschil tussen fairtradekoffie en die van andere labels komt vaak terug.

EERDER OP DEZE BLOG:
– “Oxfam-Wereldwinkelproducten zijn niet duurder dan vergelijkbare producten in de supermarkt” (28 mei 2013)
– “Test Aankoop vindt maar 4 koffies van de 30 lekker; stoeft over Oxfam Fair Tradekoffie” (4 juni 2014)

van Argus de rat en Olie B. Bommel

Op Foodlog leerde ik, dat ook de meerwaarde-zoekende lezer zich laat graag laat (ver)leiden door sappige tot soms twijfelachtige koppen boven de artikels.

Er volgden per mail een aantal scherpe vragen na mijn drie vorige blogs, van de lezer die ik al vermeldde. Met als uitsmijter:

Kijk, zou Argus de rat, journalist in de verhalen van Olie B. Bommel, zeggen: dat willen de lezers wel graag weten…

Ik voel me aangemoedigd achter die vragen aan te gaan. Niet alle antwoorden daarop staan vrij op het internet te lezen. Dus ga ik ze op de man af stellen aan betrokkenen. Anderzijds, ik wacht al anderhalve maand tevergeefs op antwoord – na VELE over-en-weer berichten, naar de tandem Max Havelaar-Plus Supermarkt (over de herkomst en winstverdeling van het fairtradesinaassap van Plus).
Ik kondigde afgelopen vrijdag – via een private message langs Twitter – aan dat ik het wachten ging staken, waarop prompt een nieuwe belofte erachteraantegaan volgde. Ik interpreteer het als dat de klantendienst van PLUS Supermarkt mogelijk andere ambities koestert dan de inkoop- en marketingafdeling.

btw Maandag werd ook bekendgemaakt welk bureau Fairtrade South-Africa onder de arm neemt om haar PR te doen:

go4word will be involved with a range of business and consumer campaigns throughout the year in order to increase awareness of Fairtrade and its trademark in South Africa and to educate media, consumers and potential licensees about the importance of Fairtrade and how the Fairtrade model works.

Informatie, reclame, educatie. Alles belandt tegenwoordig op één dampende hoop.
Kwalijke evolutie.

Een gedachte over “Ceci n’est pas une pub voor de chocolade van FTO en de koffie van OFT

  1. Pingback: biologisch immiteert en kannibaliseert fairtrade middels eerlijk impactverhaal | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

