biologisch immiteert en kannibaliseert fairtrade middels eerlijk impactverhaal

mooie MVO-praatjes helpen niet, maar openheid en eerlijkheid wel

Oxfam-Wereldwinkels gaat Kivu-koffie branden in Afrika en verkopen in Vlaanderen, met boerenleider Oscar als gezicht. Daarnaast verlaten ze met hun chocolade de in opspraak geraakte mass balance-piste (en daarmee Callebaut) en wordt een sterk verhaal rond de Ivoriaanse cacaocoöperatie Coopasa opgetrokken.

Deze stappen komen op het moment, dat de markt van bio en fairtrade in een kritieke overgangsfase lijkt beland; Foodnavigator.com vatte het gisteren samen als “organic is back in growth whilst Fairtrade has suffered its first sales blip in its 20-year history“.

Ik schreef al over hoe de grootste Fairtrademarkt ter wereld, die van het Verenigd Koninkrijk, voor het eerst in 20 jaar een duik nam vorig jaar. Foodnavigator ontleedt nu waar de groeikansen en pijnpunten liggen.

Kortweg komt het erop neer, dat in het Verenigd Koninkrijk biologisch in het gat is gesprongen, dat fairtrade heeft gemaakt maar verder heeft gelaten voor wat het is.

What organic has done is applied some of the branding tactics that have stood its ethical cousin in such fine stead,

schrijft Foodnavigator.

The organic sector finally seems to have twigged that it needs to explain in simple terms why organic is worth paying more for.

Met dien verstande dat

it’s unclear whether organic is cannablising Fairtrade. [organic] still has work to do to explain to shoppers why they might have to pay more: 54% think that organic is too expensive to buy regularly and 52% want to know where the extra money goes.

UPDATE: In een ander stuk (“Why do people buy organic? Separating myth from motivation“) balt Foodnavigator de aantrekkingskracht van bio samen tot:

Engelse consumenten kopen bio omwille van de manier van leven die biologisch uitstraalt.

Omdat veel herkenbaar lokaal geproduceerd eten ook in deze categorie valt, zijn biologisch en lokaal nagenoeg synoniem.

Gisteren nog meldde ik dat Fair Trade Original in Nederland vorig jaar een groei van 28% maakte, middels afzet langs de supermarkt.

Maar tot vervelens toe – en tevergeefs – probeer ik al anderhalve maand lang om Max Havelaar Nederland en PLUS Supermarkt er toe te bewegen ons een verhaal met beeldverslag te doen van sapboer Luiz en zijn coöperatie Cocamar.

In december stemden de klanten van PLUS diens fairtradesinaassap tot “Beste Product van het Jaar” in een nationale consumentenenquête.

Max Havelaar noemde het een win-win: een hoge waardering van de consument en een eerlijke prijs voor de sinaasappelcoöperatie in Brazilië.

Dan zou je als klant toch willen weten aan wie precies je extra geld ten goede komt. De klantendienst van PLUS lijkt hierin graag mee te willen, maar ook zij krijgen het niet uit de neus gepeuterd van Max Havelaar en de marketingafdeling van PLUS.

Spijtig.

Zouden MAX en PLUS wél oren hebben naar Foodlog? Daar stond gisteren te lezen dat bedrijven, die onder vuur liggen, die kritiek serieus moeten nemen.

Als het vertrouwen van het publiek in een groot bedrijf eenmaal geschaad is, kan het dat moeilijk terugwinnen. Onderzoekers van de Universiteit van de Minnesota en de Youngstown State Universiteit onderzochten welke invloed reacties van bedrijven op kritiek van consumenten hebben en ontdekten dat mooie MVO-praatjes niet helpen, maar openheid en eerlijkheid wel.

Zoals de studie laat zien, waardeert het publiek een bedrijf meer voor zijn transparantie en eerlijkheid, dan voor het overdrijven van zijn maatschappelijke verantwoorde praktijken“, besloot de redactie.

OSCAR, DE KOFFIEBOERENLEIDER UIT KIVU

OSCAR, DE KOFFIEBOERENLEIDER UIT KIVU

Oxfam-Wereldwinkels gaat koffie branden in Afrika. Koffie uit de Kivustreek in Congo zal in Rwanda gebrand en verpakt worden en in de Vlaamse wereldwinkels te koop zijn vanaf het najaar van 2016.

Afgelopen maand januari vertelden de wereldwinkeliers het verhaal van Oscar en de koffieboeren in Kivu. Klanten konden vrienden en familie een gratis pakje African Blend-koffie cadeau doen.

Oscar was anderhalf jaar geleden bij ons op bezoek in Hasselt. De Provincie Limburg is mede-financier van de plannen van Oxfam-Wereldwinkels in Kivu.

Een gedachte over “biologisch immiteert en kannibaliseert fairtrade middels eerlijk impactverhaal

  1. Pingback: het eerlijke impactverhaal achter je Max Havelaarwijn uit Zuid-Afrika | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s