zijn de groene kikker bananen van LIDL UK ook een vorm van illegale marketing?

In Groot-Brittanië volgt Lidl het voorbeeld van Asda en schakelt quasi helemaal over op duurzaam geteelde groene kikkerbananen. Maar dat keurmerk doet aan illegale marketing, vindt een NGO, die het label prompt voor de rechter sleepte in Seattle.


Eind 2016 wil Lidl 88% van zijn bananen in het VK verkopen onder het label Rainforest Alliance. Het overige deel zal ingekocht worden onder Fairtradevoorwaarden.

Op Foodlog.nl maakte Luc Hellebuyck vorige zomer brandhout van Rainforest Alliance. Luc stond o.m. aan het hoofd van de European Fruit and Vegetables Trade Association (EUCOFEL) en is bananenexpert.

Rainforest Alliance sociale standaarden zijn zwak en hebben enkel betrekking op de vrijheid van vereniging van werknemers,

citeer ik Hellebuyck.

De Costa Ricaanse bananenwerkers, verenigd in SITAGAH en die de Chiquita werknemers vertegenwoordigen, zijn bijvoorbeeld van mening dat de Rainforest Alliance certificering de schendingen van de werknemers en vakbondsrechten legitimeert,” gaat hij verder.
Sinds enkele jaren hebben de werknemers niemand meer gezien, die zichzelf identificeert als zijnde van de Rainforest Alliance; ze lijken onzichtbaar te zijn als het gaat om de controle, althans vanuit het oogpunt van de arbeiders.

Rainforest Alliance beschuldigd van illegale marketing

Momenteel loopt er in de Verenigde Staten een rechtszaak tegen Rainforest Alliance. De aanklacht werd een jaar of wat geleden ingediend door de NGO “Water and Sanitation Health” (WASH) uit Seattle. Volgens WASH stelt Rainforest Alliance de werkelijkheid anders voor, dan wat het werkelijk presteert, inzake zijn duurzaamheidsclaims.

Het keurmerk, dat vooral bekend werd door Chiquita, wordt er regelrecht van beschuldigd de Amerikaanse consumenten te misleiden en de Centraal-Amerikaanse gemeenschappen van bananenboeren te schaden.

Na het neerleggen van de klacht is er al één en ander opmerkelijks gebeurd.

Zo heeft Rainforest Alliance al 70% van haar twijfelachtige statements van de websites en uit de advertenties verwijderd.

De klachten waren dan ook niet mals.

WASH zegt letterlijk dat Rainforest Alliance aan illegale marketing doet. Het baseert zich op de regels van The Federal Trade Commission’s Green Guides.

Een bloemlezing hieronder. WASH-directeur Eric Harrison mailde me dat over enkele maanden de eerste hoorzitting zou moeten doorgang vinden.

with al little help uit FairTradeGemeente Hasselt

Jon Covey, van Lidl UK, zegt dat de keuze voor gecertificeerde bananen past in de bedrijfsvisie van Lidl om op een milieuvriendelijke en maatschappelijke verantwoorde manier zaken te doen.

Aha! Weet je nog? In september 2013 kreeg onze trekkersgroep FairTradeGemeente Hasselt een liefdesbrief van Lidl.

Ik schreef op deze blog in een reactie:

Ze hebben natuurlijk hun Fairglobe-bananen bij LIDL. Maar, opnieuw, hoe krijg je het uitgelegd dat je met je EIGEN huismerkbananen in je EIGEN winkels je EIGEN fairtradebananen gaat bekampen met unfaire stuntprijzen?

Op dat eigenste moment zegden de Colombiaanse plantage-arbeiders namelijk een staking aan: omdat ze zich uitgebuit voelden… door de supermarkten.

Waarom niet gewoon ALLE bananen, chocolade en koffie fair trade bij LIDL?” vroegen we aan LIDL in een open brief.

Juli 2015 koos Lidl België dan voor het Rainforest Alliance-label met zijn bananen.

Er is echter geen transparantie over onder welke omstandigheden deze bananen worden geteeld of welke de prijzen zijn die Lidl effectief betaalt voor deze bananen.

Bij de Fairtradebananen van PLUS gaat het volgens de supermarkt over minimaal 0,41 euro per kilo, dat bij de boerenorganisaties en plantages in Colombia blijft. Dat bedrag bestaat uit een minimumprijs en een extra ontwikkelingspremie. PLUS verkoopt enkel 100% Fairtradebananen. Volgens hun eet 84 procent van alle Nederlanders sowieso het liefst ‘eerlijke’ bananen. Als dat laatste klopt, zou het me verrassen mocht dat bij Belgen of Britten anders zijn.

Ik ga Lidl België eens polsen over dit alles.

ILLUSTRATIE PEPIJN BARNARD

ILLUSTRATIE PEPIJN BARNARD

KLIK HIER om terug naar het begin van het artikel te springen.

6 gedachtes over “zijn de groene kikker bananen van LIDL UK ook een vorm van illegale marketing?

  1. als ik het mij goed herinner heeft Chiquita dat rainforest alliance zelf opgericht toen ze nogal veel marktaandeel kwijt waren geraakt na allerlei negatieve pers over de toestanden op hun plantages … ze waren toen toe aan een serieuze imago-oppoets-campagne

  2. Pingback: Lidl plet de Fairtradebanaan met morele steun vanuit de Europese Commissie | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: het mysterie van de gekke kikkerbananen van Lidl België: eerste antwoorden | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s