lezer Nick kocht en filleerde de Fairtradebanaan

Ik schreef vorige week “Lidl plet de Fairtradebanaan met morele steun vanuit de Europese Commissie“. Ondertussen ben ik er in de commentaren, met dank aan lezer Nick, nog wat dieper ingegaan op de wereld achter de fairtradebanaan.

Nick schrijft er verder o.a.:

een paar dagen geleden kocht ik “witte produkten” bananen (“de goedkoopste!) cat. II (klein) uit Suriname voor € 1,19/ kg en enkele dagen later bio fairtrade cat. I (min. 20 cm) voor e 1,25/kg in d’n ALDI

als die boer nu nog altijd zijn eerlijke prijs + premie heeft gekregen (want ft) en ik betaal nu minder dan voor gewone bananen, waar is dan dat geld naartoe gegaan dat ik betaalde toen ft bio bananen nog gewoon 60% tot 75% duurder waren dan niet gecertificeerde bananen?
Had die meerprijs dan uiteindelijk toch niets te maken met die eerlijke prijs voor de boer + premie?
Wat is hier aan de hand?

Daarop durf ik zelf niet antwoorden. Dit antwoord kan ik namelijk enkel uit een handboek Economie voor 5 ASO in het middelbaar onderwijs knippen en plakken. Maar ik weet niet of klanten van fairtradeproducten er zich in zullen willen herkennen.

Fairtrademinded bronnen op het internet reppen hier dan ook niet over. Dus heb ik Karlien, woordvoerder van Fairtrade Belgium, gevraagd naar een reactie.

Inmiddels heeft Karlien geantwoord, waarvoor dank!

Dag Nick en Steven,

Fairtrade heeft geen impact op de finale verkoopprijs van een product, dat is wettelijk verboden. Maar we houden het natuurlijk wel in de gaten en zetten campagnes zoals bv Fair Banana Day op om supermarkten bewust te maken van de gevolgen van hun prijzenpolitiek. We zijn niet blij met zo’n lage prijzen voor gewone noch voor Fairtrade producten. Dat is gewoon niet leefbaar voor alle schakels in de keten. Gelukkig kunnen we wel zeker zijn dat wanneer ze ons label dragen, de boeren zeker een minimumprijs en premie gekregen hebben. Daar mag je dus zeker op vertrouwen.

In het geval van deze promotie bij Aldi, gaat het over een promotie van 2 dagen waarin Aldi dit nieuwe product wil lanceren: de Fairtrade bio banaan. Hoe ze zo’n promotie betalen, is ons niet bekend, maar ik denk dat ze dit gewoon op hun eigen promotiebudget nemen omdat ze dit zien als een marketingkost om het product te lanceren.

Gelukkig duurde het maar 2 dagen en staat de prijs nu terug op 1,89 euro, wat een correcte prijs is voor dit soort bananen. We houden het verder in de gaten!

Groetjes,
Karlien (Fairtrade Belgium)

geplette fairtradebanaan

RECHT OF ROT?

Geef een reactie

