Madécasse laat 7 keer meer geld in Afrika dan Fairtrade-chocolade gemaakt in Europa

Met iedere reep Madécasse blijft er zeven keer zoveel geld in Madagaskar dan met om het even welk andere in België gemaakte chocoladereep. *



Eigenaars Paul en Emma stellen voor hun webwinkel Chocoladeverkopers.nl aan kleine chocolademerken de vraag “Wat weet je over de boeren die de cacao voor jullie chocolade produceren?

Paul en Emma kregen begin deze maand antwoord van Brett Beach, mede-oprichter van Madécasse:

We werken samen met drie verschillende groepen boeren. Een is een familiebedrijf, de tweede een coöperatie en de derde groep bestaat uit drie dorpen die hun cocoa aan een centraal punt verkopen. In alle gevallen krijgen de boeren ongeveer 30% boven de internationale fair trade prijs plus het fair trade premium voor sociale projecten.

Naast de fair trade premium projecten werken we samen met een van onze verkooppartners en de boeren om de leefomstandigheden te verbeteren. Kijk vooral op dit blog van de Whole Planet Foundation voor details over onze eerste samenwerking om negen waterputten te bouwen en een school te repareren. We volgden dit project dit jaar op door meer waterputten te bouwen en een andere school te repareren.

http://chocoladeverkopers.nl/chocolade/madecasse/

VOLGENS DEZE PRENT LAG IN OKTOBER DE MEERPRIJS VOOR DE CACAOBOER OP 25% BOVEN DE MAX HAVELAAR FAIRTRADEPRIJS – KLIK OP DE PRENT OM ZE TE VERGROTEN

Ik bleef toch wat op mijn honger zitten met dit antwoord. Madécasse zegt zelf 4 maal de impact te genereren van fairtrade. Maar uit hun zeer summiere antwoord leer ik daar weinig tot niets over, evenmin op hun website overigens.

Dus vroeg ik Paul mijn vraag over te maken aan Brett, wat betreft de voordelen voor de cacaoboeren van Madécasse, nu dit ooit kleinschalige initiatief stilaan naar groot opgeschaald wordt. In Engeland ligt sinds kort namelijk Madécasse in de rekken van supermarkt Sainsbury’s. De teller van het aantal geproduceerde repen staat op 4.000.000 stuks, volgens bovenstaande prent. Dat tikt lekker aan…

Ik kon het niet laten en ging zelf al wat speuren op het internet.

* In 2013 voerden 4 studenten aan de Portland State University een case study uit: “Madécasse: Competing with a 4x Fairtrade Business Model” (onderaan de pagina achter deze link kan je de PDF downloaden). Daarmee wonnen de studenten de jaarlijkse internationale “oikos Case Writing Competition“. De bedoeling van de studie was o.m. Madécasse elementen aan te reiken waarmee het zijn “4x Fairtrade” impactverhaal goed gedocumenteerd zou kunnen doen.

De studenten bestudeerden grondig de waardeketen in Madagascar en de effecten voor de lokale bevolking. Madécasse verwerkt de cacao tot en met het verpakken van de afgewerkte chocoladerepen, volledig in Madagaskar. Ze voeren ook het ‘fair for life’ certificaat.

Aangezien citeren en het overnemen van data uit de studie niet wordt aangemoedigd (sic) ga ik het verder bij enkele citaten houden en een prent, met de waardeketen in Madagaskar.

along with the benefits to the farmers, Madécasse generates much greater social impact than exporting Fair trade cocoa alone.

According to this analysis, it takes an estimated 17.87 minutes of total actual labor to make a 75g Madécasse bar. Farm labor accounts for 42% (or 7.51 minutes) of the total work time. This shows that employment is more than doubled by making finished chocolate in Madagascar versus exporting raw cocoa. According to Brett, minimum revenue of $14,000 is generated in Madagascar through the processing of 1 ton of cocoa, translating into a minimum of $0.88 left in county per 75g chocolate bar. When comparing $0.88 per bar with the $0.13 per bar kept in country when exporting fair trade cocoa at the price of $2,000/metric ton, * there is a minimum of seven times more money that stays in Madagascar. This means that every time someone buys a Madécasse bar, seven times more money is going back to the country of cocoa origin.

By combining the information from employment (2x) and profit (7x), it becomes clear that the creation of finished products is 4x more beneficial for the people of Madagascar than selling fair trade, and more than 14x better than selling commodity cocoa. This higher return is at the heart of the Madécasse mission: finished products are vastly more beneficial to the cocoa-growing country than raw materials.

DE WAARDEKETEN VAN MADECASSE IN MADAGASKAR ZELF

DE WAARDEKETEN VAN MADECASSE IN MADAGASKAR ZELF

Een tip voor Tony Chocolonely van Norbert van ClearChox.nl, als commentaar bij mijn stukje over Tony’s dat een eigen chocoladefabriek bouwt:

Als Tony staat waarvoor ze in het leven is geroepen, dan sticht ze een fabriek in Ghana. Zo blijft ze een traditionele Westers bedrijf, met weliswaar een uitstekende marketingmachine. Lokaal werk genereren. Dat kan. Nu zijn de meeste cacaoproducenten kleine, meest oude boeren. Broers, zussen en kinderen zijn naar de steden getrokken omdat cacao – ook met Tony – onvoldoende oplevert. Als Tony maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt, start ze in Ghana een fabriek. Het kan. Madécasse doet het op Madagaskar, het armste Afrikaanse land.

7 gedachtes over “Madécasse laat 7 keer meer geld in Afrika dan Fairtrade-chocolade gemaakt in Europa

  1. Ik vermoed dat het niet zo simpel is om in Ghana een cho.fabriek te beginnen, om allerlei redenen; anderzijds zou het me niet verbazen dat Tony vroeg of laat met zo’n initiatief op de proppen komt al was het alleen al om de marketing waarde ervan
    je hebt een solide afzetmarkt nodig en die is Tony aan het opbouwen, stap voor stap
    als ik het goed begrepen werkt Madécasse met een Amerikaanse partner
    “we started to increase our supply by making chocolate in collaboration with contract manufacturer in the U.S., in addition to continuing our work with the local manufacturer in Madagascar.”
    maar het is goed om dit initiatief veelvuldig onder de aandacht te brengen: slechts weinig mensen weten hiervan volgens mij

  2. Pingback: vragen bij Johnny Doodle en de UTZ Certificatie voor zijn cacaoboeren in Ghana | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nummer 31

  3. Pingback: Chocolade-onlinekopen-Chocolate / 1 | Why do we LOVE chocolate

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s