vragen bij Johnny Doodle en de UTZ Certificatie voor zijn cacaoboeren in Ghana

Na 1) het nieuws over de aangekondigde chocoladefabriek van Tony’s Chocolonely in A’dam en 2) mijn vervolgblog over de Madécasse-chocolade ‘Made in Afrika‘, die 7 keer meer geld genereert in Afrika dan fairtradechocolades gemaakt in België, 3) kreeg ik lucht van Johnny Doodle, een mij tot nu onbekend chocolademerk uit Rotterdam, dat nochtans grote sier blijkt te maken in Nederland.

Johnny Doodle wil – naar eigen zeggen – de supermarkten opvrolijken met eigenwijze smaakcombinaties, een grappige verpakking en een mooi verhaal. Ook in België, waar Albert Heyn ze verkoopt.

Die marketingtaal en anglais:

“This rookie brand easily fits with the bigger social critical movement in which consumers want better, more tasteful and honest food (footprint/ sustainability/ global warming). ‘Tell me what it is and where it’s from.’ It’s everyone’s responsibility to stand up for a better world.”

Klinkt goed. Ziet er blitz uit. Het maakt me nieuwsgierig.

Op de website van Albert Heyn lijkt Johnny zowaar Tony even in het defensief te dringen. “Sorry Tony. Maar ik ga even vreemd met Johnny,” schrijft een fan bij de foto van Johnny, haar nieuwe chocoliefde, die ze bij Appie opscharrelde.

wie is Johnny Doodle?

De chocoladerepen van Johnny Doodle worden in een eigen chocoladefabriek (The Chocolate Factory) in Rotterdam gemaakt. Het bedrijf achter het merk Johnny Doodle is The Candystore (het vroegere Weber Chocolade). Buiten Johnny Doodle produceert The Candystore ook nog chocolade-artikelen onder Private Label.

Johnny Cares

Johnny Doodle zegt nét dat stapje verder te zetten wat betreft verantwoordelijkheid opnemen naar de cacaoboeren in Ghana. Een hint naar Tony? Want dan hoorde ik ook nog over een eigen fabriek in Ghana, die ze zouden gaan bouwen.

Ik nam contact op en kreeg reactie van woordvoerster Melanie Henzing:
De vergunningen voor een eigen cacao verwerkingsfabriek in Ghana zijn al aangevraagd en we hopen dit bouwtraject zeker binnen nu en 2017 te realiseren. Bedoeling is om extra werkgelegenheid in Ghana te houden.

Johnny Doodle zegt al een eigen cacao coöperatie in Ghana te hebben: “de Johnny Doodle cacao Limited“. Ongeveer 300 cacaoboeren zouden zijn aangesloten. Hun cacaobonen moeten later in die verwerkingsfabriek klaar worden gemaakt voor export, om in België bij Belcolade verwerkt te worden tot chocolademassa. In Rotterdam wordt daar dan chocolade naar Belgisch recept van gemaakt .

eerlijk

Johnny Doodle laat zich certificeren door UTZ Certified. Dat zou de garantie moeten zijn voor eerlijke prijzen voor duurzame cacao. Van iedere verkochte reep gaat er ook nog eens tien cent naar die Johnny Doodle cacaocoöperatie.

Johnn Doodle zegt dat cacaoboeren aan een eerlijke prijs soms niet genoeg hebben. Daarom zegt het merk de boeren ook van onderwijs en praktische zaken als rubberen laarzen (tegen de slangen) en kruiwagens (zodat zij niet meer met manden op hun hoofd hoeven te sjouwen) te voorzien.

Johnn Doodle beweert ook eerlijkheid naar de consument belangrijk te vinden. Het verschil dat iedere verkochte reep zou maken, wil men aantonen middels de binnenkant van de chocoladewikkels.

vragen

Ik heb hierover enkele bijkomende vragen gesteld aan Melanie Henzing:
– UTZ werkt met een tussen boer en opkoper onderhandelde cacaoprijs, in tegenstelling tot Fairtrade, dat minstens een minimumprijs garandeert aan de boeren. Ik vroeg wat Johnny Doodle van dat principe vindt.
– Want ja, een eigen coöperatie. Werken die boeren dan in dienstverband? Is de afdracht van 10 cent in kruiwagens dan eigenlijk wel nodig, wanneer Johnny Doodle zijn boeren gewoon een goed loon betaalt? Of ziet het bedrijf het als een bonus? Beslissen de boeren zelf over het beheer daarvan?

Antwoorden hierop blijven vooralsnog uit. Ik ben nochtans zeer benieuwd naar de transparantie die Johnny Doodle en UTZ hierover wensen te geven.
Mijn ervaringen met UTZ zijn immers niet positief, zacht uitgedrukt.

over UTZ

Wil Johnny Doodle een mooi verhaal doen, dan zal het m.i. wegmoeten bij UTZ Certified. Anders is en blijft het een marionet in een wijfelachtig certificatiesysteem. Waarmee het dan in het gezelschap van Verkade verkeert, maar waarin onderscheid je je dan nog – als eerlijke hipster – van zo’n ouwe vergane glorie?

Stuitend blijft m.i. hoe UTZ impactstudies door derden moedwillig misrepresenteert.

– In januari 2014 getuigde accountantskantoor KPMG op confectionarynews.com dat er onvoldoende bewijs is om van een positief effect van UTZ-certificatie te kunnen spreken op de cacao-opbrengsten. UTZ stelde nochtans dat het een verdrievoudiging van de opbrengsten kon garanderen, maar KPMG noemde dit een onjuiste interpretatie van haar studie ‘Moving the bars’.

In combinatie met bovenstaand gejok heeft UTZ een spitsvondig systeem opgezet.

– Han de Groot, directeur van UTZ Certified, verdedigt – op confectionarynews – het beleid van zijn organisatie om geen minimumprijzen te betalen, precies met de bewering dat het maximaliseren van de oogsten een veel grotere impact heeft. Je moet maar durven. Want UTZ garandeert dus geen duidelijk aantoonbare meeropbrengsten. En nog minder een eerlijke prijs…

… want helemaal plattekes…

– de Groot beweert ook dat UTZ Certified boeren zakelijke vaardigheden aanleert zoals het onderhandelen over de prijs met opkopers. Wat hij daarbij verzwijgt is dat UTZ met een structureel overaanbod aan gecertificeerde cacao zit. Eveneens op confectionarynews.com vind je cijfers, waaruit blijkt dat slechts de helft van de geproduceerde cacao onder ‘betere UTZ-voorwaarden’ verkocht geraakt. De rest belandt onherroepelijk op de bulkmarkt met de bulkprijzen vandien. En die drukt dan weer op de onderhandelingspositie van de boer. De hogere productie- en licentiekosten waren en blijven uiteraard ook voor rekening van die laatste.

Hoe zou “the bigger social critical movement in which consumers want better, more tasteful and honest food” bovenstaande zien? Niét als dat stapje verder zetten inzake zijn verantwoordelijkheid opnemen voor de cacaoboer, toch?

dontbeawillywonka

7 gedachtes over “vragen bij Johnny Doodle en de UTZ Certificatie voor zijn cacaoboeren in Ghana

  1. “opvrolijken met eigenwijze smaakcombinaties, een grappige verpakking en een mooi verhaal” …
    meer moet dat niet zijn, alleen kniesoren (met teveel vrije tijd) stellen daarbij nog allerlei ingewikkelde vragen maar zij vormen gelukkig maar een zéér kleine minderheid, gewoon negeren en blijven focussen op het mooie verhaal … marketing .. marketing … marketing ….

  2. Ik kreeg een mail van Johnny Doodle zat ze willen antwoorden op mijn vragen, zei het telefonisch. De persoon die de vragen kan beantwoorden schijnt pas donderdag (morgen) terug in huis te zijn. Dat wil natuurlijk graag geloven. Ik ga toch vragen dat verder gewoon per mail af te handelen; Waarbij ik verder uiteraard zeker niet de ambitie heb om een mogelijk interessant nieuw merk te ondergraven. Maar ik zou ze liever de megafoon zien gebruiken – ik zou dat cooler vinden – om mee te protesteren tegen oneerlijke handelsregels. Da’s pas uniek. Mijn gevoel is dat keurmerken bezig zijn de oneerlijke handel te certificeren. Havelaar met hun Cocoa Program, waarbij chocoladeproducten met een fairtradekeurmerk zelfs totaal oneerlijke suiker mag bevatten en bij UTZ kan ik het helemaal niet meer volgen: want hoe zit dat nu met de su!ker van Johnny Doodle?

  3. – met de megafoon protesteren is natuurlijk iets totaal anders dan “zaken doen” of handel drijven, die twee zijn lastig te combineren

    – ikzelf hou wel van een gesprek met een persoon (bvb via telefoon): ge kunt dan makkelijker voorbij de goed verwoorde algemeenheden geraken (als de gesprekspartner mee wil)

    – gecertificeerde oneerlijke handel (met een eerlijke-handel keurmerk) is natuurlijk vele malen erger dan oneerlijke handel tout court

    – de vraag is ook wat de gecertificeerde “eerlijke” cacao bvb nog waard is -voor de producent dan- ivgl met de niet gecertificeerde: heeft die producent nu een beter dak boven zijn hoofd of niet
    of zijn het de certificeerder en de retailer die er beter van worden (op de kap van de ietwat naïeve consument) …?

  4. Ben er net vandaag een artikel over aan het schrijven, komt vanavond online op Captainofgoods.com Dit weerlegt juist elke feit. Het product is zeker geen direct trade

    • Ben benieuwd naar je artikel, Tom. Ik zie nu dat Johnny me heeft gemaild en ik daar heb overeen gekeken. Je zou hen eens kunnen bellen mss?

      “Wegens tijdnood en de drukte bij Johnny Doodle heb ik u helaas nog niet kunnen antwoorden. Natuurlijk willen wij graag u in alle antwoorden voorzien. Dus de makkelijkste manier is om even telefonisch contact op te nemen. Mijn collega Marjan Luit is hiervan om de hoogte en zal u graag te woord staan. Zij is vanaf donderdag weer bereikbaar. Marjan Luit: 0622434624”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s