het mysterie van de gekke kikkerbananen van Lidl België: eerste antwoorden

Gebeuren er nu al dan niet audits door derden voor de Rainforest Alliance bananen, die Lidl België verkoopt als duurzaam? Het houdt inmiddels velen bezig.

Bananenspecialist Luc @Bananas4all Hellebuyck diepte namelijk onderstaande op, uit het downloadarchief van de Colombiaanse certificeerder NaturaCert:

KLIK OP DEZE UITSNEDE VOOR DE SPAANSTALIGE PDF VAN CERTIFICEERDER NATURACERT/COL

KLIK OP DEZE UITSNEDE VOOR DE SPAANSTALIGE PDF VAN CERTIFICEERDER NATURACERT/COL

UPDATE:
Antwoord van Lidl België d.d. 11/04/2016:

Geachte heer Schepers,

Wij danken u voor uw vraag en hebben dit doorgegeven aan de afdelingsverantwoordelijke.

Wij kunnen u garanderen dat het certificaat van onze Rainforest Alliance bananen nog steeds geldig is. De heraudit zal plaatsvinden op de daarvoor reeds ingeplande datum.

Wij kijken ernaar uit u als trouwe Lidl-klant te mogen blijven begroeten.

Met vriendelijke groeten,

Bénédicte Heyneman

Lidl Klantendienst – Inkoop

http://www.lidl.be
service-quality@lidl.be

Verder dom dommer domst van mij.
(Begin van) het antwoord stond al sinds augustus 2013 op mijn eigen blog.

KLIK EN OPEN ONDERSTAANDE PRENT:

REACTIE IS NIET MEER BEREIKBAAR OP http://www.rainforest-alliance.org/arte-06august2013

REACTIE IS NIET MEER BEREIKBAAR OP http://www.rainforest-alliance.org/arte-06august2013


(Lees hier de volledige persverklaring van Rainforest Alliance)

Mogelijk niets aan de hand dus, maar waarom krijgen we dan niet gewoon zulk een duidelijk antwoord na vele vele tweets? (zie verder in dit artikel)

Op 6 augustus 2013 was er een heftige documentaire te zien op ARTEplus7. De keurmerken Max Havelaar en Rainforest Alliance kregen er flink van langs. Labels komen hun afspraken niet na. De leveranciers – waarvan ze afhankelijk zijn, om hun faire of andere duurzame handel in hele grote volumes kunnen aan te slepen – blijken vaak ter kwader trouw.

Ik verzamelde hier de reacties van de geplaagde labels e.a. op de uitzending.

Bekijk de uitzending van ARTEPLUS7: “Le Business du commerce équitable”.

wat vooraf ging

Niet bedoeld als slechte grap stuurde Luc @Bananas4All op 1 april deze tweets:

Lidl België zou bananen verkopen mét Rainforest Alliance-label, maar zonder dat de herkomst ervan gewaarborgd wordt, zegt een bananenexpert. Hallo Lidl BE??

Ik stelde Lidl per mail de vraag hoe dat precies zit met de controle op het terrein in Colombia en daarover helderheid te willen scheppen.

Uit het antwoord leidde ik af dat het zijn Rainforest Alliance bananen helemaal zelf – en wel stréng – controleert; geen sprake van audits door derden. Als dat klopt, dan zou dat belangwekkend nieuws zijn.

Nogmaals: àls dat klopt, dan betaalt Lidl het keurmerk Rainforest Alliance enkel voor marketingdoeleinden en niet voor onafhankelijke audits.

Ik stuurde – na het antwoord uit 2013 nog eens te hebben doorgelezen – ook een tweet aan @SAN_Standards / RAS:

De reacties van bananenexpert Luc Hellebuyck:

Maar ondertussen

2 gedachtes over “het mysterie van de gekke kikkerbananen van Lidl België: eerste antwoorden

  1. Pingback: duurzaam en eerlijk: voor de consument zijn supermarkt, fabrikant en overheid aan zet | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

  2. Pingback: Oxfam Duitsland: Lidl blijft zich verstoppen achter Rainforest Alliance voor zijn oneerlijk fruit | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s