Lidl Belgium: “certificate Rainforest Alliance bananas still valid – re-audit planned”

update

Luc @Bananas4All replies in the comment section:

“It remains very vague. It looks like consumer fraud. It seems to me that Banafrut Colombia has not undergone the required RFA audit and may not use the frog logo.”

KLIK OP DEZE UITSNEDE VOOR DE PDF

CLICK TO DOWNLOAD THE ENTIRE DOCUMENT BY NATURACERT (PDF, SPANISH)


So until further notice:


blog

Luc Hellebuyck, International Agri-Business Consultant for Sohe Cvba and ex manager Bananic International nv, did a remarkable finding:

I asked for answers from Lidl Belgium and Rainforest Alliance.

I didn’t get an official response from Rainforest Alliance up till now.
But I did get an answer from Lidl Belgium yesterday.

Dear Mr. Schepers,
We can guarantee you that the certificate of our Rainforest Alliance bananas is still valid.
The re-audit will take place on the already scheduled date.
Bénédicte Heyneman
Lidl Customer Service

The documentary “Le business du commerce équitable / Der faire Handel auf dem Prüfstand” by Donatien Lemaître, featured on the French and German ARTEplus7 on August 6, 2013 (rebroadcast July 15 2014), posed a number of questions regarding the Rainforest Alliance Certified seal.

This was the official response of Rainforest Alliance to the documentary. It’s no longer online. Which is a pity, because it gives an insight into how farm audits are done by Rainforest Alliance. CLICK ON THE IMAGE TO ENLARGE
response

Watch the broadcast of ARTEPLUS7 “Le Business du commerce équitable”.

4 gedachtes over “Lidl Belgium: “certificate Rainforest Alliance bananas still valid – re-audit planned”

  1. Het blijft heel erg vaag. Het nijgt naar consumentenbedrog. Banafrut Colombia heeft volgens mij geen gevalideerde RFA audit ondergaan en mag de kikkerlogo niet gebruiken.

    • Hei Luc, dat is een straffe opmerking. Is Bananafrut de leveranier van de Lidl bananen?

      Ik heb Lidl gemaild: “Mogelijk idee zou kunnen zijn de audits op jullie website te zetten. Dat zou het vertrouwen van de consument zeker versterken.”

      Mss moet ik toch maar eens bij de Consumentenombudsdienst gaan aankloppen, hoe zij dat zien. Ik krijg dit soort vragen nl. regelmatig binnen mijn werk als educatieverantwoordelijke bij de wereldwinkel. “Hoe weten we nu zeker dat etc…”

  2. Pingback: duurzaam en eerlijk: voor de consument zijn supermarkt, fabrikant en overheid aan zet | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

  3. Pingback: Banafrut/COL en Lidl/BE zouden het gekke kikkerlogo niet mogen gebruiken MAAR… | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s