Banafrut/COL en Lidl/BE zouden het gekke kikkerlogo niet mogen gebruiken MAAR…

Vandaag stuurde ik Lidl de bewijsstukken, die toch echt wel lijken aan te tonen dat Banafrut Colombia – de leverancier van de Rainforest Alliance bananen van Lidl – geen gevalideerde audit heeft ondergaan om het kikkerlogo te mogen gebruiken.
Al zit bij het gebruik van dat logo sowieso iets scheef….


Het blijft heel erg vaag. Het nijgt naar consumentenbedrog,

schreef Luc @Bananas4All als commentaar op de bewering van Bénédicte Heyneman (Lidl Klantendienst) dat Lidl kan garanderen dat het certificaat van hun Rainforest Alliance bananen nog steeds geldig is.

Maar naar wat Luc te lezen vond, heeft Banafrut Colombia géén gevalideerde audit ondergaan. En dus mailde ik zijn opmerkingen naar Bénédicte.

Opnieuw kreeg ik – gisteren – de garantie van Lidl België:

Wij kunnen u schriftelijk bevestigen dat de leverancier van onze Rainforest Alliance bananen wel degelijk een actueel certificaat heeft. Dit wordt ook bevestigd door mijn internationale collega’s.

Ik had Bénédicte echter ook gesuggereerd:

“Mogelijk idee zou kunnen zijn de audits op jullie website te zetten. Dat zou het vertrouwen van de consument zeker versterken.“

Daar werd niet op ingegaan. Dus stuurde ik haar donderdag de spaanstalige PDF op van NaturaCert – de certificeerder die jaarlijks audits uitvoert voor Rainforest Alliance – waarin deze beweert exporteur Banafrut niét te hebben gecontroleerd.

Daarom bij deze de mail die ik Bénédicte stuurde met de bewijsstukken (welke overigens vrij op het internet te raadplegen zijn, al zal de leek hard mogen zoeken).

Nogmaals dank om deze vraag verder ernstig op te nemen.

In bijlage vind je het document (pdf) van de certificeerder (dd 21/01/2016) waaruit wij afleiden dat RAS niet werd gecontroleerd.
Het gaat om deze uitsnede. Met dank om het actueel certificaat publiek met ons te willen delen.

KLIK OP DEZE UITSNEDE VOOR DE VOLLEDIGE PDF

KLIK OP DEZE UITSNEDE VOOR DE SPAANSTALIGE PDF VAN NATURACERT


Over het gebruik van het gekke kikkerlogo. Wanneer het slecht weer zou worden komend weekend, wil ik het uitgebreider uit de doeken doen voor u. Maar nu kort.

Toen de BBC vorig jaar berichtte over “dangerous and degrading living and working conditions” op plantages, waarvan de thee met Rainforest Alliance keurmerk door de grootste Britse merken werd verkocht, reageerde hun woordvoerster Christina Cullen laconiek:

“We have never said the Rainforest Alliance seal is a guarantee […]”

“It is a mark that shows work is being done to improve the lives of the environment, workers and farmers around the world.”

3 gedachtes over “Banafrut/COL en Lidl/BE zouden het gekke kikkerlogo niet mogen gebruiken MAAR…

  1. Ofwel gebruikt LIDL het kikker logo zonder hun toestemming, dan is het aan “kikkerlogo” (RFA) om daartegen iets te onder nemen: als ze daar niet toe in staat zijn dan hebben ze hun zaak niet in de hand/ op orde en verdienen ze geen consumentenvertrouwen.
    Ofwel gebruikt LIDL het logo mèt hun toestemming maar hebben zij (RFA) nagelaten om de nodige controles te (laten) doen en dan zijn ze het consumentenvertrouwen al evenmin waard.
    Dus hoe dan ook, ze zijn het cons … etc.
    Ofwel ontvangen ze een vergoeding van LIDL voor het gebruik v/h logo en houden ze zich bij RFA verder niet al tye veel bezig met audits enz. Ook in dat geval zijn ze het consumentenvertrouwen niet waard.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s