Banafrut: g(r)een frog fraud – waarom kiest Lidl/BE niet voor 100% Fairtradebananen ?

UPDATE: impressie van mijn gesprek met Philippe Weiler, Lidl Sustainability


In deze mooie reportage vertelt Banafrut (de Colombiaanse organisatie die de afgelopen week volop in de belangstelling stond op deze blog) over de grote vooruitgang, die hun bananenproducenten hebben genoten, dankzij Fairtrade.

Ik kreeg twee mails afgelopen vrijdag.

Eén van Lidl België met de vraag naar mijn telefoonnummer voor een onderhoud met hun verantwoordelijke inzake duurzaamheid.

Eén van the Sustainable Agriculture Network (SAN) met een “Clarification of a misinterpretation about the certified group C.I. BANAFRUT S.A.”.

Ik heb SAN geantwoord, met Bénédicte van Lidl in CC”:

Dear Nancy and Oliver

many thanks for this clarification.

I hope to hear from the Corporate Social Responsibility Manager at Lidl Belgium next Tuesday.
On Wednesday I will post your clarification on my blog, with some final remarks.

I visited the Banafrut website today and they seem to be very happy with Fair Trade and the Premium of 1 US$ per 18.14 kilo-box of bananas they pay. Banafrut don’t talk much about RA, though.

Is there any chance Lidl favours buying RA certified bananas because they are cheaper and – at least in the UK – Lidl sell their bananas at a loss?

Kind regards
Steven

4 gedachtes over “Banafrut: g(r)een frog fraud – waarom kiest Lidl/BE niet voor 100% Fairtradebananen ?

  1. Mail met bevestiging gekregen van het onderhoud met de nieuwe chef CSR bij Lidl morgen – van SAN nog geen reactie; Ik kan u wel al verklappen dat het alleen maar ingewikkelder wordt🙂 Of mijn gok in https://fairtradekookboek.wordpress.com/2016/04/07/lidl-krijgt-duitse-fairtradeprijs-en-ik-de-wubbes/ zou moeten kloppen (wat niet ondenkbaar is volgens een bron die ik niet kan citeren) : Lidl koopt dan gewoon rechtstreeks aan bij Banafrut en neemt verder de verantwoordlijkheid voor de rest van de keten op zich, wat goedkoper is maar dan volgt men de regels van RA niet.

  2. Pingback: impressie na mijn gesprek met Philippe Weiler, Head of Sustainability bij Lidl België | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

  3. Pingback: Belg kocht recordvolume aan Fairtrade-bananen in 2015 – wat verdienen boer en helper? | recepten en nieuwsjes vanuit de Dorpsstraat, nr 31

Geef een reactie

